Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Za Trabanty do Cvikova

Do 19. srpna můžete vidět unikátní výstavu k 60. výročí zahájení výroby Trabantu v automobilovém Muzeu Augusta Horcha v německém Cvikově, kam je z Prahy necelých 200 kilometrů...
Vydáno: 17.07.2018
Trabant miliontý (z roku 1973)

Trabant – z nouze ctnost

Výstava kromě sériových typů představuje dosud nevídané automobily Trabant, které se během let zkoušely, ale k jejichž výrobě nikdy došlo. Konstruktéři ze Zwickau měli spoustu nápadů jak svůj výrobek vylepšit, ale všechny skončily zamítnutím příslušných státních orgánů. Muselo se přece šetřit, a pracujícím tenhle Trabant stačí! Osobní automobil Trabant tak zůstal ve výrobě více než třicet let. Jedinou velkou modernizací byl v roce 1962 přechod na větší objem motoru a poté nový model Trabant 601, jehož výroba přetrvala až do roku 1990. Zkoušel se však nejen tříválcový diesel, ale i motor Wankel s krouživým pístem...

V západní části Německa vyvíjeli levné vozy (např. Goliath, Lloyd, Maico a Messerschmitt), a proto státní správa na doporučení Wilhelma Piecka, prvního prezidenta NDR, určila jasné cíle – budeme mít lidový automobil! Projekt dostal zelenou, ale sériová výroba se ve Cvikově rozběhla až po několika letech roku 1958. V roce 1962 dvouválcový dvoutakt posílil z 500 na 600 kubických centimetrů objemu, v roce 1964 vyjel modernizovaný Trabant 601, jehož výroba skončila až 25. července 1990 s výkonem zvýšeným na 19 kW (26 k)!

Trabant – přes tři miliony

Miliontý Trabant vznikl v roce 1973, třímiliontý byl vyroben 21. května 1990, když už od roku 1989 běžela montáž typu 601 pod označením Trabant 1.1 se čtyřdobým čtyřválcem z Volkswagenu. Posledních 444 kousků Trabantu 1.1 se však v roce 1991 už nepodařilo prodat, zbylých 351 bylo k mání ještě roku 1996 v jedné německé síti supermarketů. Po pádu komunismu se ovšem Trabant stal kultovním vozem a předmětem zájmu sběratelů, takže dnes hodně nabyly na ceně. O jejich popularitě svědčí právě probíhající výstava, kde lze vidět i Trabanty jako kabriolety, pikapy, obytné vozy, obrněnce, zásahová vozidla, formule i netradiční pohonné jednotky. Ve Cvikově je otevřeno mimo pondělí každý den od 9:30 do 17:00 hodin (více na www.horch-museum.de).

Autor textu a foto: Tom Hyan

Reklama
Článek je zařazen v: Trabant, Cvikov
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama