Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Vývoj barevného odstínu pro nový model vozu trvá nejméně tři roky. Seat poodhalil roušku toho, jak takové barvy vznikají.

Vývoj nové barvy začíná průzkumem trhu a končí lakem nanášeným na karoserie automobilů. To vše vyžaduje tři roky výzkumu a dostatečně bedlivé sledování trendů na trhu.
Vydáno: 19.01.2018
Seat vývoj barev laku
Seat vývoj barev laku Autor: Seat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Specializovaný tým analyzuje tržní trendy a navrhuje paletu barev pro nové modely, které budou uvedeny na trh. „Kromě sledování trendů vyžaduje definování nového odstínu také velkou míru intuice. Musíte cítit puls ulice a nechat se jím vést,“ říká Jordi Font z oddělení Color&Trim ve společnosti Seat. Pro vytvoření nového odstínu je zapotřebí celkem 1 000 litrů laku.

Míchání barev probíhá v laboratoři. V této fázi je vytvoření nové barvy výhradně záležitostí chemie. V případě barevné palety pro model Seat Arona - „Jsme smícháním 50 různých pigmentů a kovových částic vytvořili téměř 100 variant stejné barvy, abychom mohli posoudit, který odstín je nejvhodnější,“ uvádí Carol Gómezová z oddělení Color&Trim. „Barvy jsou stále sofistikovanější a poptávka po individualizaci roste,“ říká Font. Příkladem je právě nový vůz Arona, u něhož mají zákazníci možnost výběru z více než 68 různých kombinací barev.

Jakmile je barva definována, následuje její test nanesením laku na kovovou desku. Tím se ověří její praktická využitelnost a posoudí vizuální efekt, který vytváří. „Kontrolujeme hloubku a jemnost odstínu na deskách vystavených slunečnímu svitu i ve stínu, abychom se ujistili, že se nanesená barva shoduje s tou, kterou jsme navrhli,“ dodává Jesús Guzmán z oddělení Color&Trim.

Lakovací kabina
Lakovací kabina
Foto:Seat

Ve stříkacích kabinách jsou automobily lakovány při teplotě mezi 21 a 25 stupni Celsia. Na každý vůz je naneseno 2,5 kilogramu laku. V tomto automatizovaném procesu pracuje 84 robotů. Lakování každého vozu trvá šest hodin. Stříkací boxy jsou vybaveny ventilačním systémem podobného typu, který se používá v operačních sálech, aby se zabránilo vnikání prachu i dalších nečistot zvenku a jejich ulpívání na čerstvě nalakovaných vozech. Celkem je naneseno sedm vrstev laku, z nichž každá je stejně tenká jako vlas, ale zároveň tvrdá jako skála. Lak se suší v sušicí kabině při 140 stupních Celsia.

U nalakované karoserie pak trvá ověření nezávadnosti naneseného laku pouhých 43 sekund. Vozidla procházejí „skenerem“, který kontroluje hladkost povrchu a nepřítomnost nečistot.

Článek je zařazen v: SEAT , laky , barvy , vývoj
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama