Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Škoda Auto si připomíná 100 let od založení Československa. S tímto výročím se v automobilce pojí řada silných příběhů a výrazných osobností.

Automobily značky Škoda a osobnosti s nimi spojené nerozlučně patří k historii našeho státu. Již v roce 1918, době vzniku Československa, byly nejrozšířenějšími automobily na našem území právě vozy z Mladé Boleslavi.
Vydáno: 16.01.2018
Škoda Masaryk

Za první republiky, tedy od 28. října 1918 do 30. září 1938, mělo Československo rozlohu 140 446 km2 a k 1. lednu 1937 (podle úředních odhadů) 15 215 107 obyvatel, žijících v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. První oficiální soupis motorových vozidel z března 1922 prozrazuje, že z celkových 4 928 osobních automobilů připadalo nejvíce (1 164 ks, tj. 23,6 %) na značku Laurin & Klement. Ta se již dříve vypracovala na největší podnik svého druhu v rámci rakousko-uherské monarchie a šancí v nově vzniklé Československé republice dokázala naplno využít.

Exportně orientovaná automobilka Laurin & Klement překonala počáteční potíže spojené s hospodářskou stagnací po první světové válce a rozpadem tradičních trhů spojením se silným strategickým partnerem a od roku 1925 nesou její výrobky slavné jméno Škoda. V ČSR se počátkem 30. let stala průkopníkem efektivní pásové výroby (20 vozů za osmihodinovou směnu), racionální unifikace sortimentu i moderních obchodních metod.

Škoda byla na přelomu 20. a 30. let průkopníkem efektivní pásové výroby
Škoda byla na přelomu 20. a 30. let průkopníkem efektivní pásové výroby
Škoda Auto

Ze světové hospodářské krize tak vyšla posílena, s novou generací moderně řešených modelových řad Popular, Rapid, Favorit a Superb. V roce 1936 se vrátila na pozici tuzemského lídra, v posledním předválečném roce 1938 její tržní podíl činil 39,2 %, přičemž velmi dynamický růst vykazoval také export na evropské, asijské i zámořské trhy.

K úspěchu automobilce Škoda napomohla vkusná, moderně vedená propagace. Dobové kampaně zdůrazňovaly mimo jiné sportovní a závodní úspěchy vozů, včetně dálkových jízd. Populární cestovatelé po návratu absolvovali bezpočet veřejných přednášek, spojených s promítáním filmů i profesionálně kolorovaných diapozitivů. Velkoryse pojaté byly také výstavní stánky značky Škoda na předních autosalonech - od Prahy přes Paříž, Berlín či Brusel třeba po Johannesburg.

Škoda propagace
Škoda propagace
Škoda Auto

Automobily Laurin & Klement/Škoda se staly charakteristickým prostředkem prvorepublikové osobní a nákladní dopravy. Zákazníkům přinášely výhody v podobě vysoké kvality i spolehlivosti, ale také výhodného poměru cena/užitná hodnota. Není proto divu, že se tyto symboly úspěchu, moderní konstrukce a nadčasově elegantního designu staly oblíbenou volbou řady předních osobností první republiky. Po deset let, počínaje květnem 1926, byl šestiválec Škoda Hispano-Suiza oficiálním vozem prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka. Namátkou připomeňme také sérii Škoda Popular vicemistrů světa ve fotbale (1934) v čele s kapitánem Františkem Pláničkou. Prakticky shodný vůz tehdy zvolil spisovatel Karel Čapek s manželkou, herečkou Olgou Scheinpflugovou. Kabriolet Rapid používal oblíbený písničkář Karel Hašler, zato světoznámý operní pěvec Pavel Ludikar se rozhodl pro model Superb a filmový režisér Jan Alfréd Holman byl hrdým majitelem luxusního kabrioletu Škoda 645.

Reklama
Článek je zařazen v: Škoda, auto, výročí, 100 let Československa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama