Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Od 1. dubna se naostro spustí eCall

Systém automatického tísňového volání (eCall) se od 1. dubna oficiálně spouští do ostrého provozu. Od tohoto data mají výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních automobilů a nákladních vozidel do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh.
Vydáno: 26.03.2018
eCall test

Mobilní operátoři se měli na spuštění systému eCall připravit do října loňského roku. Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie. Tento systém byl budován ke zrychlení doby mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo. Tím lze výrazně eliminovat následky nehody.

Ministerstvo dopravy stálo u zrodu projektu eCall a iniciovalo v rámci Evropské unie zapojení složek IZS do tohoto systému. V České republice MD koordinovalo výzkumné práce i samotnou realizaci projektu. Ministerstvo systém eCall od roku 2005 podpořilo částkou téměř 30 milionů Kč. Zajímavostí je, že předchůdce dnešního eCallu vznikal v Československu už v 70. a 80. letech pod názvem AUTOVOC. Tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.

eCall fungování systému
eCall fungování systému
MD ČR

Jak funguje eCall?

Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a vozidlo automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112. Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posuzuje danou situaci a následně vysílá záchranné složky dle potřeby. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.Čas hraje důležitou roli – zkrácení reakce záchranných složek umožní zmírnit vážné zdravotní následky zraněných účastníků nehody, které by mohly být způsobeny pozdní lékařskou pomocí. Předáním informace o nehodě z centra tísňového volání do dopravního informačního a řídicího centra budou o mimořádné situaci informováni řidiči, kteří jedou směrem k místu nehody. Řidič jako svědek nehody, i když není její přímý účastník, může stisknutím speciálního tlačítka SOS přivolat pomoc i pro jiné

Data slouží k tomu, aby pracovník operačního střediska věděl dostatek informací předem a neobtěžoval tak posádku vozidla a s ní řešil životně důležité úkony. Z vozidla se přenáší tato základní data:

·         Poloha vozidla

·         Směr jízdy (důležité pro dálniční síť)

·         Typ motoru (benzin, nafta, lpg, cng, hybrid, elektromobil, vodík)

·         Počet osob ve vozidle (podle zapnutých bezpečnostních pásů)

·         VIN vozidla

Kde systém funguje?

Systém funguje všude v Evropě, v dalších zemích světa pak pod jiným názvem. Vzhledem k tomu, že eCall nevyžaduje rychlé datové připojení, ale je založen na bázi GSM, tak lze odesílat data i při minimální kvalitě příjmu.

Jak je to v zahraničí?

U nás i v evropských zemích volá vozidlo vždy na tísňovou linku 112 a tam jsou speciálně připravení operátoři pro vyřízení tohoto tísňového hovoru. Například v Rakousku mluví operátoři německy i anglicky.

Kdo to platí?

Cena za samotnou montáž palubní jednotky eCall je zahrnuta už při výrobě vozidla a podle odborníků se nevyšplhá výše než 100 Eur (2 550 Kč) na jedno vozidlo, ale díky masovému nasazení půjde cena ještě dolů. Volání pomocí eCall je bezplatné tak, jako volání na linku 112. Systém se týká jen nově schválených typů vozidel.

Budu na cestě permanentně sledován?

Ne. eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla. Jinak je uspán a probouzí se jen, když dojde k automatické aktivaci senzorů nebo je ručně stisknuto SOS tlačítko.

Reklama
Článek je zařazen v: eCall, tísňové volání, start systému
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama