Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Nový systém upozorní řidiče na nehodu a pomůže vytvořit „uličku“ pro záchranáře

Pozdní příjezd složek integrovaného záchranného systému k dopravní nehodě může mít fatální následky. Odborníci se domnívají, že zkrácením dojezdového času o pouhé čtyři minuty by se počet přeživších při nehodách zvýšil až o 40 procent.
Vydáno: 25.09.2018
Asistent pro záchranářskou uličku
Asistent pro záchranářskou uličku Autor: FORD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ford ve spolupráci s Vodafone proto nyní testuje nové řešení z oblasti automobilové konektivity, zaměřené právě na tento problém. Jde o systém, který by mohl upozornit řidiče na nehodu už několik okamžiků poté, co k této nehodě dojde. Navíc je upozorní na blížící se vozidla záchranných složek a poradí, na kterou stranu vozovky uhnout, aby vznikla předpisová ulička.

Systém umožňující rychlejší průjezd hasičských, sanitních a policejních vozů se zkouší jako součást projektu KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf), podpořeného částkou 15 milionů eur (v přepočtu přibližně 380 mil. Kč).

Ford a Vodafone se připravují na dobu, kdy spolu budou všechna vozidla komunikovat prostřednictvím mobilních sítí a zabudovaných modemů. Aktuálně mimo jiné zkoumají, jak využít „eCall Plus“ k tomu, aby upozornil ostatní řidiče, že se blíží k místu dopravní nehody. Cílem je zaznamenat nehodu na vzdálenost alespoň 500 metrů. Vozidla záchranného systému by rovněž vysílala podobné varování. To by se zobrazovalo na přístrojových štítech aut v koloně spolu s doporučením, jak vytvořit záchrannou uličku. Požadavek na vytvoření záchranné uličky v mnoha zemích stanovuje zákon. Zdaleka ne všichni řidiči jej ale správně dodržují. Například průzkum v Německu odhalil, že bezmála polovina řidičů neví, jak má uličku vytvořit.

V České republice se bude od října ulička vytvářet stejným způsobem jako v západních zemích, tedy mezi levým a druhým pruhem zleva. Dosavadní právní úprava nařizovala tvořit uličku na druhé straně, mezi pravým a druhým pruhem zprava. To mátlo zejména zahraniční řidiče.

Ford v projektu KoMoD testuje i další technologie, například systém upozornění na příjezd vozidla záchranného systému ukazuje řidičům polohu i vzdálenost blížících se policejních, hasičských či sanitních vozů.

Článek je zařazen v: nehoda , záchranářská ulička , KoMoD , Ford , Vodafone , konektivita , systém
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama