Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Nové SUV C5 Aircross se vyrábí v historické továrně Citroënu

SUV C5 Aircross se vyrábí v Rennes – La Janais, důležité továrně v historii značky Citroën.
Vydáno: 10.10.2018
Citroën - továrna Rennes – La Janais
Citroën - továrna Rennes – La Janais Autor: Citroën
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Továrna Rennes – La Janais není jen nějakou obyčejnou továrnou v historii značky Citroën. Je to historický prostor, který vznikl z iniciativy generála de Gaulla, jehož cílem bylo udělat z Bretaně průmyslovou oblast, a místo, kde se vyráběly pouze vozy Citroën. I když se továrna od té doby otevřela i výrobě jiných modelů, aby podpořila cíle skupiny PSA, zůstává spjatá se značkou Citroën.

Při výrobě nového SUV C5 Aircross, který se v Rennes montuje, se využívá know-how dodavatelů, z nichž převážná většina pochází z Francie, někteří z regionu kolem města Rennes, jiní přímo z továrny. Od uvedení na trh se vůz bude pyšnit označením „Origine France Garantie“ a přidá se tak k modelu E-Méhari, který se rovněž vyrábí v Rennes – La Janais, a k vozům Space Tourer a Jumpy, jež se vyrábí ve Valenciennes.

Označení „Origine France Garantie“ vydává asociace Pro France, jejímž cílem je propagovat Marque France (Značku Francie). Tato asociace, která byla založena v červnu 2010, spojuje podniky, jež chtějí absolvovat zcela transparentní certifikaci francouzského původu svých výrobků. Tu provádějí nezávislé certifikační orgány.

V továrně v Rennes se vyráběla celá řada legendárních vozů značky, mimo jiné Ami 6, Dyane, GS, BX, XM, Xantia, C5 a C6. Byly to slavní předchůdci dnešních automobilů, symboly úspěchu (Citroën GS a Citroën XM byly v letech 1971 a 1990 zvoleny Autem roku), nositelé inovací, které se zapsaly do automobilové historie (hydraulika a hydropneumatické odpružení a odpružení Hydractive, používané u vozů GS, BX, XM, Xantia, C5 a jiných C6).

Téměř 60 let historie

  • 1960: slavnostní zahájení provozu továrny za přítomnosti generála de Gaulla.
  • 1961: z montážních linek sjíždějí první exempláře modelu Citroën Ami 6, po něm následuje Ami 8 a Ami Super, za 10 let se jich tu vyrobilo 1,5 milionu kusů.
  • 1967: spuštění výroby modelu Citroën Dyane, který měl nahradit Citroën 2CV (dlouhověkost a oblíbenost „kachny“ 2CV prokážou opak) a vyrobilo se ho téměř 390 000 kusů.
  • 1970: zahájení výroby Citroënu GS, vozu, který v roce 1971 získal ocenění Auto roku a vyrobilo se ho více 2 000 000 kusů, což z něj učinilo nejúspěšnější model vyráběný v továrně.
  • 1976: vytvoření skupiny PSA Peugeot Citroën fúzí akciových společností Peugeot SA a Citroën SA, které se staly dceřinými podniky skupiny.
  • 1978: v Rennes se začíná vyrábět Citroën Visa, výsledek sblížení značek Peugeot a Citroën. Celkem se ho vyrobí více než 560 000 kusů.
  • 1982: uvedení oblíbeného modelu Citroën BX, kterého se v Rennes vyrobí více než 1 900 000 kusů.
  • 1986: spuštění výroby modelu Citroën AX, do roku 1996 se ho vyrobí téměř 560 000 kusů.
  • 1989: zahájení výroby nového luxusního modelu Citroën XM. Továrna se pustila do modernizace svářecí a montážní haly, aby zde bylo možné vyrábět luxusní model Citroën XM. Ten získal cenu Auto roku 1990 a vyrobilo se ho více než 300 000 kusů.
  • 1993: spuštění výroby Citroënu Xantia, kterého se vyrobí více než 1 080 000 kusů.
  • 1997: spuštění výroby modelu Citroën Xsara, který se vyráběl také v Madridu. Z montážních linek továrny v Rennes sjede více než 960 000 kusů.
  • 2000: výroba první generace modelu C5, kterého se do roku 2007 vyrobí 720 000 kusů.
  • 2001: zavedení politiky platforem; továrna v Rennes se věnuje výrobě špičkových modelů skupiny. Na začátku tisíciletí se zde na 3 výrobních linkách každoročně vyrábí více než 400 000 vozů.
  • 2004: podnik v Rennes překračuje hranici 10 milionů vyrobených vozů a spouští výrobu svého prvního modelu jiné značky: vozu Peugeot 407.
  • 2006: zahájení výroby důstojného nástupce modelu Citroën XM, kterým je luxusní Citroën C6.
  • 2007: na montážních linkách v Rennes se spouští výroba vozu Citroën Xsara Picasso, která potrvá do roku 2009. Výroba dosáhne více než 60 000 kusů.
  • 2008: zahájení výroby vozu Citroën C5 (2. generace), kterého se v Rennes do roku 2017 vyrobí celkem 430 000 kusů.
  • 2008: podnikový plán „Ambition  Rennes 2010“, jeho cílem je zracionalizovat příliš velký výrobní závod a optimalizovat tak náklady.
  • 2009: spuštění menší linky na výrobu vozů Citroën C6, Peugeot 607 a Peugeot 407 Coupé. V srpnu je uvedena do provozu hlavní linka vyrábějící 46 vozů za hodinu. Vyrábí se zde Citroën C5, do prosince 2010 Peugeot 407, poté Peugeot 508.
  • 2011: zahájení výroby vozu Peugeot 508, kterého se do roku 2018 vyrobí více než 500 000 kusů.
  • 2016: zahájení výroby vozu Citroën E-Méhari, důvtipně odkazujícího na legendární model Méhari z roku 1968. Čtyřmístný 100% elektrický kabriolet představuje novou etapu partnerství se skupinou Bolloré.
  • 2017–2018: nová éra továrny v Rennes díky příchodu modulární platformy EMP2 a zahájení výroby dvou SUV: Peugeot 5008 v roce 2017 a Citroën C5 Aircross od roku 2018.
  • 2018: spuštění zcela nové montážní linky splňující normy Usine Excellente a likvidace staré montážní linky, jenž je pozůstatkem slavné výrobní minulosti.

Začátek nového desetiletí v roce 2010 je pro továrnu, která trpí rostoucím nezájmem zákazníků o tradiční limuzíny vyšší třídy, složitý. Tradiční sedany, které stály za úspěchem továrny na začátku tisíciletí, už netáhnou a továrna v Renne potřebuje obnovu. Ta přichází díky vozům SUV. V polovině roku 2014 je podepsána nová společenská smlouva, na jejímž základě směřuje do továrny výroba vozu Peugeot 5008, která je zde spuštěna na začátku roku 2017. Poté je schválena investice ve výši 90 milionů eur. Počátkem roku 2016 situuje společnost PSA do Rennes výrobu evropské verze vozu C5 Aircross, jehož výroba v Číně je určena výhradně na čínský trh. Podmínkou pro výrobu tohoto vozu v Rennes je, že podnik musí plnit svůj plán konkurenceschopnosti a urychlit plán modernizace. Všechny technické týmy, zaměstnanci i veřejné orgány (Bretaňský region, město Rennes) se proto mobilizují, aby předložili výkonnostní plán, který továrně v Rennes umožní získat pro sebe výrobu tohoto nového modelu. Pro úspěch je naprosto nezbytné provést transformaci podniku, optimalizovat ho a snížit tak fixní náklady a optimalizovat náklady na výrobu SUV C5 Aircross. Zahájení jeho výroby dalo továrně v Rennes nový impuls a spustilo její transformaci. Plán modernizace proto doplňují investice ve výši 100 milionů eur, město Rennes a Bretaňský region se na transformaci podílely investicemi ve výši 15 %. Tato investice bude prospěšná rovněž pro další subjekty zapojené v Bretani do automobilového průmyslu.

Aby se zde mohlo nové SUV C5 Aircross vyrábět, musí projít velkými změnami celá výroba: musí dojít ke zhuštění svařovacích linek, s ohledem na výrobu kratších vozů musí být optimalizována lakovna a v neposlední řadě je nutné zcela zmodernizovat stárnoucí montážní linky, jejíž některé prvky pocházejí z doby založení továrny nebo z doby výroby vozu XM! Transformace továrny tak vedla ke vzniku výrobní haly, se zcela jiným čistým, prosvětleným, čistším, tišším a klidnějším pracovním prostředím, které je velmi vzdáleno duchu „moderní doby“, který vládl v továrnách minulého století.

Zhutnění továrny se týká jak zastavěných, tak nezastavěných ploch. Mezi roky 2015 a 2019 se tak plocha zmenší z 220 ha, z nichž bylo 53 ha zastavěných, na 83 ha s 35 zastavěnými hektary. Montážní hale s novou linkou stačí polovina dříve používané plochy. V továrně v Rennes – La Janaistak mohou nyní sídlit externí dodavatelé, jako například Faurecia, Tenneco, Bretagne Ateliers, TI Automotive. Tito dodavatelé na místě jsou s montáží propojení pomocí samočinných přepravních vozíků, takže došlo k naprosté optimalizaci dopravní logistiky. Toto začlenění dodavatelů přímo do areálu továrny umožnilo jejich předchozí působení v blízkosti Rennes, takže se mohli přemístit bez jakýchkoliv sociálních dopadů. Podniky teď využívají optimalizované podmínky továrny v Rennes– La Janais.

Full kitting je nový logistický přístup umožňující úspory z rozsahu a zavedení systému Just in time vedoucí ke snížení zásob, zejména meziproduktů. Dříve si pracovník vybral ve vozíku umístěného vedle něj díly patřící k automobilu, který měl vyrobit, takže měl po ruce všechny druhy dílů. S nárůstem rozmanitosti a nárůstem počtu tvarů vozů byl tento způsob postupu příliš složitý. Nyní se systém liší, karoserie se pohybuje se všemi díly, které ji tvoří: obsluze stačí je vzít a namontovat. Každá sada dílů je připravena předem pro vozidlo, které bude montováno, a pohybuje se během montáže společně s ním. Díly jsou tak přímo po ruce a nemůže se stát žádná chyba. Za účelem zlepšení ergonomie pracovišť dokáže systém každou karoserii umístit do výšky vhodné pro daného operátora. Všechny tyto změny umožnily samočinné přepravní vozíky, malé roboty propojené s dozorčím stanoviskem přes WiFi. Vozíky pohání baterie, automaticky se pohybují po továrně a převážejí sady dílů, podvozky, motory a sestavované karoserie. Celkovou trať téměř 300 vozíků tvoří 11 km vodicích pásů.

Stará montážní linka, pozůstatek dvacátého století, která byla po zvýšení výkonnosti nové montážní linky odstavena, byla demontována, aby uvolnila prostor pro instalaci nového svařovacího zařízení. To je výkonné, multifunkční a kompatibilní s různými tvary vozů. Byly vytvořeny specifické svařovací ostrůvky. V hale je v provozu více než 270 robotů: jak společné roboty pro vozy C5 Aircross a 5008, tak specifické pro každý jednotlivý tvar. Některé výrobní etapy jsou specifické pro každý tvar, týká se to především dveří nebo přípravy boků karoserie.

V rámci plánu transformace došlo k úplné modernizaci lakovny, provoz je nyní ekologičtější a současně ekonomičtější. Výroba kratších vozů vedla k úspoře spotřeby energie přibližně o 30 % (60 000 MWh/rok) díky novému složení základní vrstvy, která umožňuje odstranit jednu etapu nanášení barvy. Tento proces nazývaný Process Peinture Compact přináší rovněž významné snížení množství těkavých organických sloučenin v ovzduší.

Při výrobě vozu C5 Aircross se převezmou všechny používané odstíny karoserie. Lakovna přešla na možnost vyrábět dvoubarevné karoserie (střecha v odstínu černá Perla Nera). Karoserie jsou původně jednobarevné, nyní prochází dalším lakováním, kdy je střecha přestříkaná na černo. Mezi vozy C5 Aircross a 5008 se proces lakování neliší, optimalizace je tedy absolutní.

Díky úspěšnému startu Peugeotu 5008 a příchodu nového SUV C5 Aircross, s nímž má Citroën velké obchodní ambice, si továrna nyní může dovolit opět přibírat nové zaměstnance: došlo k přechodu od jednosměnného na dvou a poté třísměnný provoz. Podnik má 3 300 zaměstnanců, z toho asi 900 agenturních. V čele továrny stojí Thérèse Joderová, která má na starosti zejména úspěšné provedení transformace.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama