Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Nejohroženější skupinou motocyklistů jsou čtyřicátníci

Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Rok 2018 byl pro motocyklisty doslova tragický. Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010.
Vydáno: 11.02.2019
Motocykl ilustrace
Motocykl ilustrace Autor: BMW
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Rok 2018 byl pro motocyklisty dost tragický. Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010.

V roce 2018 byl evidován historicky nejvyšší podíl motocyklistů na všech usmrcených osobách, přibližně každá 6. usmrcená osoba byla motocyklistou. I přesto, že z hlediska zavinění nehody jde na vrub řidičů automobilů zhruba polovina nehod s motocyklistou,  zavinili motocyklisté v roce 2018 2 109 nehod a 59 motocyklistů bylo usmrceno právě vinou řidiče motocyklu. Nejvíce motocyklistů pak bylo usmrceno v sobotu mezi 15. a 18. hodinou.

Nejvíce fatálních následků je ve věku 35 - 44 let

Vinou řidičů motocyklů ve věkové kategorii 35/44 let bylo usmrceno 20, resp. těžce zraněno 73 motocyklistů. Celkově bylo v této věkové kategorii v roce 2018 usmrceno 35 motocyklistů, dalších 129 bylo těžce zraněno. Jedná se tak o věkovou kategorii s nejvíce usmrcenými a těžce zraněnými motocyklisty. Každá 3. usmrcená osoba v této věkové kategorii byla motocyklistou. Nejvíce fatálních nehod (18 usmrcených a 97 těžce zraněných) pak zavinili motocyklisté s praxí v řízení do 5 let od udělení řidičského oprávnění. S významným odstupem pak následovali viníci s praxí 6-10 let, jejichž vinou bylo usmrceno 10 a těžce zraněno 53 motocyklistů.

Příčiny - rychlost, alkohol, přilby

Nejčastější příčinou usmrcení motocyklistů bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu  vozovky (zatáčka, klesání, stoupání, šířka apod.), v důsledku uvedené příčiny bylo usmrceno 27 motocyklistů, 13 motocyklistů bylo usmrceno v důsledku nedání přednosti při odbočování vlevo.

Z nehod zaviněných motocyklisty jich bylo 7 % pod vlivem alkoholu a návykových látek. Nejvíce nehod i usmrcených a těžce i lehce zraněných motocyklistů jde na vrub motocyklistům pod vlivem alkoholu 1,5 ‰ a vyšší.

Se stejnou samozřejmostí, jako je pro řidiče automobilu použití bezpečnostních pásů, by měli motocyklisté použít přilbu. Z následků dopravních nehod motocyklistů je ale zřejmé, že ne vždy se tak děje. V roce 2018 nepoužilo 5,5 % usmrcených motocyklistů přilbu, v případě těžce zraněných to bylo 4,5 % a u lehce zraněných 3,0 %.

 

Podklady: Statistiky Policie ČR, Besip

Článek je zařazen v: motocyklisté , nehody , statistiky
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
7