Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Motocykly dostanou asistenta nouzového brzdění

Společnost Continental plánuje uvést na trh asistenta nouzového brzdění pro motocykly. Radarové snímače páté generace, které mají zvýšenou schopnost detekce překážek, nyní umožňují využívat systém asistenta nouzového brzdění.
Vydáno: 14.11.2018
Adaptivní tempomat
Adaptivní tempomat Autor: Continental
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Při vývoji nového systému pro motocykly využili konstruktéři dlouholeté zkušenosti s bezpečnostními systémy pro osobní a užitková vozidla. Mezi těmito systémy ovšem existují rozdíly. Zatímco u osobního automobilu vyvine asistent nouzového brzdění v případě krizové situace maximální brzdnou sílu, u motocyklu musí být brzdný účinek dávkovaný mnohem pečlivěji. Smyslem zařízení u motocyklu je jezdci pomoci, nikoli za něj převzít kompletní kontrolu. Podle výzkumu nehod provedeného společností Continental se může už v blízké budoucnosti s pomocí asistenta nouzového brzdění zamezit velkému počtu střetů – a to nejen při nárazu zezadu, ale i na křižovatkách nebo při čelních střetech s protijedoucími vozidly.

Asistent nouzového brzdění v kritických situacích brzdí samočinně

Asistent nouzového brzdění používá radar ke sledování prostoru před motocyklem. Pokud nastane nebezpečí střetu s vozidlem nebo jinou překážkou, jezdec dostane vizuální, akustické nebo haptické varování, například pomocí vibrací řídítek. Následuje mírné samočinné brzdění, které motocyklistu navádí ke správné reakci. Pokud jezdec nereaguje na varování, asistent samočinně zvyšuje brzdný účinek – a to tak dlouho, dokud má jezdec obě ruce na řídítkách. Zpomalení je ovšem mnohem menší, než je zvykem u podobných systémů používaných v osobních automobilech.

Radarové senzory s krátkým a dlouhým dosahem jsou s příchodem páté generace výrazně přesnější a do sériové výroby se dostanou v roce 2019. Používají zdokonalené algoritmy pro odhalení překážek, a tak dokáží detekovat mnohem menší objekty, jako jsou například upadlé části výfukového potrubí. Navíc umožňují měřit výšku překážky. Díky tomu radar zvládne mnohem přesněji rozeznat vozidla stojící v koloně pod mostní konstrukcí nebo překážky na okrajích silnice, jako jsou například obrubníky. Další výhodou nového zařízení, která je důležitá kvůli snadné zástavbě v prostorově omezené přední části motocyklu, jsou mnohem menší rozměry nové generace radaru.

Snadná integrace s adaptivním tempomatem

Radar není jediným klíčovým dílem umožňujícím použití asistenta nouzového brzdění: v mnoha moderních motocyklech je to naopak jediná součást, která chybí k plné funkčnosti tohoto systému. Obzvláště v segmentu dražších motocyklů jsou všechny ostatní komponenty ve většině případů již namontovány. Jedná se o sadu senzorů sledujících například zrychlení a vybočení stroje. Radarový systém využívá i údaje z těchto senzorů, aby průběžně vyhodnocoval aktuální situaci, pozici ostatních účastníků provozu a zda je nezbytné aktivovat asistenta nouzového brzdění. Řídicí jednotka brzd následně dá pokyn k brzdění a řídicí jednotka pohonného ústrojí sníží otáčky motoru. Continental je dodavatelem všech nezbytných technologií pro motocykly všech kategorií, a to včetně přístrojového panelu, který varuje jezdce před hrozící srážkou. Radar s dlouhým dosahem lze využít i pro další asistenční systém ARAS: inteligentní adaptivní tempomat. Systém automaticky upravuje rychlost motocyklu podle vozidla jedoucího před ním, a to i při mírném náklonu stroje. Díky tomu motocykl stále dodržuje bezpečný odstup. Tento inteligentní adaptivní tempomat tak představuje ideální doplněk urychlovače brzdného účinku a umožňuje uvolněnou a bezpečnou jízdu, zvláště v hustém provozu na dálnicích. Systém tak snižuje zátěž jezdce, který si může plnou koncentraci a pozornost šetřit na místa, kde na nich opravdu záleží – třeba horské serpentiny.

Funkce ARAS mohou zásadně zvýšit bezpečnost

Dalšími funkcemi asistentů ARAS jsou hlídání slepého úhlu, rozpoznávání dopravních značek a inteligentní asistent dálkových světel. Systém hlídání slepého úhlu monitoruje prostor kolem zadní části motocyklu za pomoci radarů s krátkým dosahem a varuje jezdce před vozidly ve slepém úhlu. Asistent rozpoznávání dopravních značek snímá prostřednictvím kamery značky upravující nejvyšší dovolenou rychlost, zákaz předjíždění a zákazy vjezdu do jednosměrných ulic a jejich symboly pak zobrazuje jezdci. Inteligentní asistent dálkových světel sleduje světla vozidel před motocyklem, včetně těch v protisměru, a automaticky přepíná dálková světla pro zajištění maximálního osvětlení, kdykoli je to možné, bez rizika oslnění ostatních účastníků provozu. Systém varování před čelní srážkou upozorňuje jezdce v případě nebezpečí čelního střetu, ale na rozdíl od asistenta nouzového brzdění neobsahuje funkci pro samočinné spuštění brzd. Společnost Continental dokáže díky modulární konstrukci všech systémů navrhnout zařízení přesně upravené pro potřeby různých trhů, obchodních záměrů nebo místních předpisů. Především v asijských zemích, jako je Indie, kde jednostopá vozidla představují důležitou součást dopravy a jejich nehody tvoří značný podíl všech střetů, mohou tyto systémy výrazně zvýšit bezpečnost.

Článek je zařazen v: Continental , motocykly , asistenční systémy , asistent brzdění adaptivní tempomat , hlídání slepého úhlu , rozpoznávání dopravních značek , asistent dálkových světel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama