Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Zprávy

Legendární Toyota Sports 800 znovu ožívá

Experti Toyota Gazoo Racing objevili originální sportovní kupé Sports 800, které vyhrálo první ročník vytrvalostního závodu Suzuka 500. Díky jejich úsilí se vozu vrátila dřívější výjimečnost a je připraven vrátit se zase na dráhu.
Vydáno: 16.04.2018
Toyota Sports 800

Vůz Toyota Sports 800, kterému se v Japonsku říká Yotahachi, byl prvním sériovým sportovním automobilem od Toyoty. Autorem je Tatsuo Hasegawa, letecký inženýr, kterého Toyota zaměstnala po válce. Hasegawa se může pochlubit pro Toyotu klíčovými modely, jako je Publica, Corolla, Celica nebo Carina.

A právě mladému návrháři vojenských letadel vděčí Toyota Sports 800 za svoji fantastickou aerodynamiku. Vznikla díky použití větrného tunelu, což byl ve své době přístup vskutku revoluční. Převratné, alespoň pro japonský automobilový průmysl, bylo i rozhodnutí použít v konstrukci karoserie hliník, takže vůz měl hmotnost pouhých 580 kg. Motor nebyl příliš výkonný, ale díky nízké hmotnosti a dokonalé aerodynamice mohl vůz, který měl motor o výkonu pouhých 45 koňských sil, jezdit rychlostí až 155 km/h, což byl nejlepší výsledek v dané třídě.

Suzuka 500 – historické vítězství

Automobil debutoval roku 1965 a již o rok později změnil rozložení sil v japonském motoristickém sportu. Shihomi Hosoya za volantem maličkého Yotahachi s motorem o objemu sotva 0,8 litru v prvním závodě Suzuka 500 km porazil takové rivaly, jako byly Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 nebo Prince Skyline GT s dvakrát silnějšími motory. Před startem nikdo nepředpokládal, že by Yotahachi vůbec mělo šanci uspět v souboji se silnými stroji zarputile bojujícími o vítězství v tomto prestižním podniku. Ve druhé polovině pětisetkilometrového závodu však bylo jasné, že se větší vozy nemohou se superlehkou pozemní stíhačkou měřit. Zatímco ostatní auta jedno po druhém zajížděla doplnit pohonné hmoty, Sports 800 uhánělo kupředu. Po průjezdu cílem se Shihomi Hosoya setkal s nedůvěrou porotců. Když však otevřeli palivovou nádrž, všechno bylo jasné – uvnitř zůstalo celých 30 % pohonných hmot načerpaných před startem. Vzpomínka na tento úspěch v Toyotě zjevně přetrvala po celé dekády, protože i autoři druhé, třetí a čtvrté generace Toyoty Prius si jako svoji prioritu zvolili dosažení co nejvíce aerodynamického tvaru karoserie.

Model Sports 800 se vyráběl čtyři roky. Za tu dobu sjelo z linky 3 131 kusů, které se prodávaly výhradně v Japonsku. Model se líbil zejména dobře situovaným mladým lidem a vojákům na amerických vojenských základnách, zejména na Okinawě – přímo pro ně vzniklo asi 300 Yotahachi s volantem vlevo, které později společně se svými majiteli dorazily do USA.

Návrat zpět do života

Závodní Toyotu Sports 800 našla skupina japonských inženýrů Toyota Gazoo Racing. Rezivěla v garáži a nevypadala dobře. Podle čísla karosérie UP 15-10007 se však zjistilo, že se jedná o jedno ze dvou Yotahachi (č. 7), které se v prvním závodě Suzuka 500 umístilo na 1. a 2. místě a později ještě mnohokrát startovalo ve vytrvalostních závodech. Auto se značně lišilo od sériových vozů – ve své době prošlo doslova profesionální závodní přípravou.

Obnova a tuning proběhly s myšlenkou, aby se automobil hodil ke sportovní jízdě a současně si zachoval charakter své doby. Více než polovina karoserie byla znovu pečlivě postavena. Gazoo Racing přidal něco svého na místech, která nejsou zvenčí vidět. Zavěšení bylo většinou zrenovováno – experti Gazoo Racing pouze provedli tuning tlumičů. Inženýři využívali součástky, které jim dodal klub majitelů Sports 800.

TOYOTA SPORTS 800 GR CONCEPT
TOYOTA SPORTS 800 GR CONCEPT
Reklama
Článek je zařazen v: Toyota, Toyota Sports 800, motorsport, historie, GAZOO Racing, renovace
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama