Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Dutton - Tip na léto!

Horké léto je tady, není libo obojživelný automobil? Něco na silnici, co lze změnit na motorový člun a vyrazit na řeku či pobřežní plavbu? Velký výběr není, ale Tim Dutton řešení nabízí...
Vydáno: 25.07.2018
Dutton
Dutton Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Přestavba na základě Suzuki...

Tim Dutton-Woolley se vyučil nástrojařem u známé karosárny Pressed Steel v britském Swindonu. V roce 1969 si postavil první sportovní automobil Dutton Mantis na základě Lotusu Eleven, ale když vzbudil zájem, stal se výrobcem automobilů. Vyvinul přes dvacet typů, využíval hlavně dílů Ford a Triumph, konkurence však sílila a když se k ní přidalo kopírování jeho úspěšných vozů, podnik prostě prodal. To už zvažoval novou výzvu, pustit se do obojživelných automobilů!

Jejich stavbu mu usnadnilo použití mechanických dílů terénních vozů Suzuki Jimny, které jsou zabudovány do laminátového trupu, původní rám sice nepřebírá, ale ze Suzuki jsou motory, převodné ústrojí, nápravy a zavěšení kol s brzdovou soustavou. Nabízí zážehové čtyřválce Suzuki 1.3/62 kW (85 k), dříve to byly i turbodiesely 1.5 TD/48 nebo 63 kW (65/86 k); pětistupňová převodovka s redukcí je vybavena pomocným pohonem pro lodní vrtuli průměru 203 mm ve vodní trysce Jet (spojeno s klasickým řízením, i na vodě se řídí volantem, jenž ovládá trysku); přiřaditelný pohon všech kol zůstal zachován. Samozřejmě, vše muselo být patřičně utěsněno, po vyjetí z vody se doporučuje opatrně zahřát brzdy.

Nikdo nic podobného nedělá

Současný Dutton Surf s jednodílnou plastovou samonosnou karoserií má celkové rozměry 4775 x 1680 x 1630 mm a pohotovostní hmotnost 1150 kg. Na vodě se pohybuje rychlostí kolem 10 km/h, na silnici je více než desetkrát rychlejší. Palivová nádrž na 42 litrů zaručuje značný dojezd. Kromě klasické dvoumístné karoserie s ložnou plochou (pickup) a plátěnou střechou nabízí Dutton čtyřmístné modely i uzavřené karoserie; posádku chrání ocelový trubkový oblouk. Klienti si většinou sami dodávají Suzuki pro přestavbu, typ Jimny od modelového roku 1998, pro export lze postavit obojživelníky i na základě starších typů Samurai, vyráběných od poloviny osmdesátých let. Dutton dosud zhotovil přes 240 obojživelných vozů, jež se vyvážejí do celého světa a dva v listopadu 2006 přepluly také průliv La Manche (Doug Hilton/Adam Soloman a sám Tim Dutton; 49 km za sedm hodin a devět minut).

Všechny problémy vyřešeny!

Dutton ovšem musel řešit různé problémy, například se světlomety. Dříve to nebyl problém, ale dnešní účinnější pracují s větším zahříváním, jež by po kontaktu se studenou vodou znamenalo praskání skel. Proto je Dutton chrání až 8 mm tlustými kryty z organického skla. Další konverzí je návrat manuálního přiřazení pohonu 4x4 rotačním ovladačem mezi sedadly i pro nové vozy Surf, protože elektronické dodávané pro Jimny od roku 2006 se s vodou moc nekamarádí!

Obojživelné automobily Dutton typu Surf (základ Suzuki Jimny) a nový Reef s motorem uprostřed před zadní nápravou, kdy je základem čtyřválec Ford 1600 cm3 z Fiesty od modelu 2008 (Mk.8), se vyrábějí v Littlehamptonu na individuální objednávky, dodácí lhůty činí šest měsíců na kompletní vůz a pět měsíců na stavebnici. Reef je dalším novým typem po čtrnácti letech, představil se v roce 2015 jako doplněk výrobního programu o atraktivně střižený roadster s pohonem pouze zadní nápravy. Obojživelné automobily Dutton, jichž vzniklo zatím přes 240, slouží ve třiceti zemích světa, k nimž patří také Polsko a Maďarsko, či zámořské USA, Kanada, Brazílie, Costa Rica, Japonsko, Nový Zéland a další.

Autor textu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Automobil , motorový člun , obojživelný automobil , Tim Dutton , Suzuki , Ford , Dutton Surf , Dutton Reef
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama