Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Concept Centoventi - elektrická mobilita v režii Fiatu

Mezinárodní autosalon v Ženevě se stal dějištěm světové premiéry koncepčního vozu Fiat Concept Centoventi, který vyjadřuje vizi italské značky, jak by měla vypadat masová elektromobilita v blízké budoucnosti.
Vydáno: 11.03.2019
Fiat Concept Centoventi 1
Fiat Concept Centoventi 1 Autor: Fiat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Koncept přichází v době, kdy Fiat oslavuje 120. výročí značky, z čehož se odvíjí i název tohoto prototypu. Automobilka hodlá navázat na padesátá léta minulého století, kdy Fiat 500 způsobil doslova průmyslovou a kulturní revoluci. Dokázal totiž překonat tradiční hranice estetiky, designu a konstrukce, a stal se tak unikátním dílem v historii automobilového průmyslu a prvním skutečným příkladem dostupné masové mobility.

Dostupné řešení elektromobility

Studie Concept Centoventi má představovat dostupné řešení elektromobility s nabídkou autonomie, například při výletech mimo město. Při vývoji se značka Fiat zaměřila na oblíbenost, dostupnost a důmyslnost, která ji v minulosti umožnila vytvářet vozidla s modulárním interiérem a výraznou stylistickou osobitostí.

Zákazník si vůz přizpůsobí svým potřebám

Fiat Concept Centoventi je připravený přizpůsobit se vkusu a potřebám zákazníka v jakémkoliv období života či části dne bez omezení personalizace spojeného s konkrétním okamžikem nákupu. Vůz bude vyráběn v jednom provedení, které si může zákazník prostřednictvím programu 4U přizpůsobit. Volit může mezi 4 střechami, 4 nárazníky, 4 kryty kol a 4 polepy karoserie. Představuje moderní zařízení, které lze vylepšit s maximální svobodou a představivostí ať už jde o barvy, konfigurace interiéru, provedení střechy, infotainmentu, nebo dokonce autonomii vycházející z počtu baterií. Právě to představuje jednu ze silných stránek konceptu. Majitelé už nemusejí čekat na nové řady nebo facelift, svůj vůz mohou měnit ze dne na den a podle svých představ. Celá idea bude ještě revolučnější díky dalším 120 prvkům příslušenství, které oživí nový obchodní model a vytvoří komunitu fanoušků modelu Concept Centoventi.

Italský design

Concept Centoventije inspirován italským designem a zdůrazňuje filozofii, že méně znamená někdy více. To lze aplikovat na snahu zbavit se ve vozidle všeho nepotřebného a složitého v zájmu dosažení co největšího prostoru pro cestující (More You), na pozornost věnovanou životnímu prostředí a komunitě (More Care) či na zvýšení hodnoty a posílení vzhledu (More Fiat). Díky tomu koncept mění představu o elektrické mobilitě ve městě a úspěšně překonává mnohem náročnější výzvy, například ve smyslu dopravy, předpisů a nákladů na vlastnictví. Přitom všem využívá nové příležitosti plynoucí z elektrifikace.

Inovativní obchodní model

Fiat Concept Centoventi může být postaven podle přání svého majitele, což představuje zcela nový obchodní model, který zahrnuje také Mopar, divizi skupiny FCA, která se specializuje na příslušenství, díly a služby a umožňuje personalizaci inovativních produktů, prodejní síť a rostoucí digitální klientelu. S výjimkou šesti prvků (nárazníky, polykarbonátová střecha, odstín, přístrojový panel Lingotto, baterie a digitální dveře zavazadlového prostoru), které musí být instalované pouze u prodejce, lze všechny doplňky navržené značkou Mopar - včetně audio systému, úložných prostor na přístrojovém panelu a dveřích a čalounění sedadel – zakoupit online a nainstalovat doma.  Některé jednoduché doplňky, jako například držák nápojů nebo dokumentů lze dokonce vytisknout pomocí 3D tiskárny, doma, u prodejce, nebo ve specializovaném tiskovém centru. Jedná se tak o nový obchodní model pro doplňky v automobilovém průmyslu, které lze prodávat nebo vyměňovat na internetu, což přirozeně vytváří skutečnou komunitu příznivců značky nebo milovníků designu Made in Italy. Nový obchodní model se zaměřuje na elektronický obchod, virtuální trh, který nezná hranic.

Kokpit s modulárním uspořádáním

Modulární, prostorný a dobře prosvětlený, to jsou slova, která nejlépe popisují interiér této studie, který lze snadno překonfigurovat a pojme až čtyři cestující. V souladu s filozofií vozidla lze různé části interiéru využívat na principu „plug and play“. Přístrojový panel disponuje malými otvory, do kterých lze ukotvit nejrůznější komponenty bez ohledu na jejich tvar a použití. To vše díky patentovanému zámku, který je tak trochu jako kostka Lego. Stejný přístup byl uplatněn i na obložení dveří, které jsou maximální přizpůsobitelné a inspirované dveřmi lednice. Obložení dveří má plochý tvar s minimalistickým designem, který umožňuje ukotvení různých úložných kapes, držáků na láhve či reproduktorů. Inovativní jsou rovněž sedadla vyznačující se holou konstrukcí pro opěradla. Vyrobená jsou z ekologicky udržitelných materiálů a jejich sedáky a opěrky hlavy lze snadno vyměnit, jak z důvodu změny barvy, tak i materiálu. Přední sedadlo spolujezdce lze například nahradit úložnou schránkou nebo dětskou sedačkou. Zadní sedadla jsou naopak tvořena jako zasouvací lavice, přičemž opěradla lze otáčet, což umožňuje vytvoření zavazadlového prostoru s překvapivým objemem.

Přístrojový panel je k dispozici ve dvou provedeních. První z nich je ideální pro generaci mileniálů a jeho srdcem je chytrý telefon v kombinaci s 10“ hlavní obrazovkou panelu s kontrolními ukazateli. Druhé řešení je tradičnější a v rámci 20“ panelu s kontrolními ukazateli nabízí integrovaný displej. V prvním případě lze chytrý telefon nebo tablet pověsit na palubní desku a používat jej pro navigaci, přehrávaní hudby, zprávy a řadu dalších funkcí.

Ti, kteří zvolí tradičnější řešení, získají přístrojový panel Lingotto, plně digitální 20“ zařízení uzavřené v pouzdře připomínajícím tvarově historickou továrnu společnosti Fiat v Turíně. Pouzdro integruje rozhraní HMI (Human Machine Interface) s asistenčními a bezpečnostními funkcemi, například ukazatelem směru, monitoringem mrtvého úhlu a kontrolkou nabití baterií. Část přístrojového panelu Lingotto směřující k čelnímu oknu je pak opatřena dalším displejem, který může zobrazovat užitečné zprávy v systému sdílených vozidel.

Zrozen v otevřené podobě

Ve standardu bude Fiat Convept Centoventi v otevřeném provedení, které je ideální pro jízdu s větrem ve vlasech. Vůz ovšem bude možné zavřít střechou. Ta může být podobně jako jiné detaily vozu personalizovaná jedním z dostupných řešení: dvě barevná polykarbonátová provedení, plátěná střecha, integrovaný cargo box a střecha se solárním panelem. Solární panel generuje výkon 500 W, který umožňuje odvětrávání zaparkovaného vozu, nebo napájení digitálního displeje integrovaného v zadních výklopných dveřích. Velké výklopné dveře umožňují integraci inovativního displeje, který studii mění na sociální nástroj umožňující sdílení zpráv s okolním světem. Když je vozidlo v pohybu, ze zřejmých důvodů se zobrazuje na obrazovce pouze logo značky Fiat. Po zastavení a přepnutí do režimu „messenger“ se digitální víko zavazadlového prostoru může změnit například na reklamní billboard. Tímto způsobem by mohly být vyřešené náklady za placené parkování.

Dojezd až 500 km

Svoboda personalizace je patrná také ve zdrojích elektrické energie. Ty sestávají z modulárních baterií, které poskytují maximální flexibilitu. Standardně nabízí vůz jednu baterii – instalovanou v továrně – s dojezdem 100 km. Při potřebě větší autonomie si však uživatel může koupit nebo pronajmout až 3 další baterie, každou s dojezdem 100 km. Dodatečné baterie jsou instalované pod podlahou, a to výhradně v rámci servisní sítě. Snadnou a rychlou instalaci zajišťuje kolejnicový systém, který baterie podpírá i připojuje. Jednu baterii lze umístit také pod sedadlo spolujezdce. V tomto případě lze baterii odpojit a nabít doma nebo v garáži podobně jako u moderních elektrokol. Celkový dojezd, kterého lze dosáhnout tak činí až 500 kilometrů.

Vozidlo je navržené s těžištěm přesně mezi nápravami, přičemž baterie jsou uložené právě v tomto místě. Rozložení hmotnosti a ovladatelnost tak změnou počtu baterií nejsou nijak ovlivněné. Brzdový systém je dimenzovaný tak, aby zajistil maximální výkon i při plném zatížení. 

Ve spodní části čelního okna je umístěná vícenásobná zásuvka pro nabíjení vozu. Za přírubou se nachází naviják, který eliminuje potřebu dutiny pro uložení kabelu. Díky své poloze přesně uprostřed šířky nabízí snadné připojení na kteroukoliv stranu. Navíc může v případě sdílení energie sloužit jako nabíjecí sloupek pro několik vozidel. Osvětlená zásuvka může posloužit jako svítilna i zařízení pro rozmrazování čelního okna.

Městská mobilita a sdílení

Kromě individuálního použití se Fiat Concept Centoventi zrodil ke sdílenému použití či aplikaci v rámci firemních flotil. Vyniká totiž ve všech aspektech městské mobility a podle vyjádření automobilky by měl být v tuto chvíli jedním z nejlevnějších místně bezemisních vozů na trhu. To vše díky modulárním bateriím, snadné údržbě, opravám i redukovaným rizikům poškození, což lze přeložit do nízkých provozních nákladů i celkových nákladů na vlastnictví.

Fiat Concept Centoventi - hlavní technické údaje

Délka: 3 680 mm

Výška: 1 527 mm

Šířka: 1 740 mm (s vnějšími zrcátky 1 846 mm) 

Rozvor náprav: 2 430 mm

Převis vpředu: 658 mm

Převis vzadu: 592 mm

Článek je zařazen v: Fiat , Fiat Concept Centoventi , elektromobil , městská mobilita , autosalon Ženeva
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama