Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Budoucnost patří autům na vodík. Podle průzkumu KPMG si to myslí ředitelé firem.

Výsledky průzkumů KPMG ukazují, že auta s vodíkovým pohonem čeká světlá budoucnost. Více než polovina vedoucích pracovníků evropských firem se domnívá, že tyto vozy představují pro budoucnost číslo jedna automobilového průmyslu.
Vydáno: 16.05.2018
Toyota Mirai
Toyota Mirai Autor: Toyota
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Trh s firemními vozy se systematicky odvrací od dieselových motorů. Údaje RAC Business – britské firmy zabývající se službami určenými pro firemní flotily – ukazují, že více než 60 % velkých firem má v úmyslu stáhnout ze svého vozového parku modely aut jezdících na naftu. Současně roste zájem o alternativní pohony.

Alternativní pohony pro byznys

Podniky stále přistupují k elektromobilům se značnou rezervou. Čtyři z deseti zástupců velkých firem zdůrazňují, že v současné době nevidí možnost využití aut na baterie ve svém podnikání, mimo to se ze zprávy RAC Business dočteme, že 25 % z dotazovaných osob se domnívá, že tyto automobily mají příliš nízkou tonáž, aby mohly převážet potřebné objemy nákladů.

Výsledky letošního kola otázek zadaných KPMG ukazují, že 52 % ředitelů firem označilo vývoj elektromobilů poháněných palivovými články, tedy vodíková auta, za nejvýznamnější trend v automobilovém průmyslu. Za nejméně důležitý směr, kterým se automobilový průmysl zabývá, považují snížení objemu a optimalizaci spalovacích motorů, neboť pouze 31 % dotazovaných tyto trendy označilo za zásadní.

Jaké vozy na vodík jsou na trhu

Toyota Mirai

Těchto vozů se od roku 2017 celosvětově prodalo 3 000 kusů. Celkově jeho prodej překročil 5 200 kusů. Mirai v současné době tvoří více než 80 % všech prodaných automobilů na vodíkové články ve Spojených státech. Model je v nabídce také v Japonsku a v Evropě a na svůj trh se ho chystají uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty. Středně velký sedan pohání elektromotor o výkonu 154 koní s točivým momentem 335 N.m, dostupný v plném rozsahu otáček, takže má mnohem větší akceleraci než podobně výkonné spalovací motory. Auto se rozjede z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní vozu dojezd 550 – 700 km. Soustava palivových článků, v nichž Toyota použila 3D průtokové kanály s drobnými otvory, jež zajišťují rovnoměrné vytváření elektrické energie na povrchu článků a vyšší hustotu výkonu na úrovni 3,1 kW/L. Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v nikl-metal hydridovém akumulátoru.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Model ix35 Fuel Cell představuje vodíkovou variantu SUV Hyundai ix35. S modelem ix35 Fuel Cell byl Hyundai Motor prvním výrobcem automobilů, který uvedl na trh sériově vyráběný model s pohonem na vodík. Automobil pohání elektromotor o výkonu 136 koní a s 300 N.m točivým momentem, který rozjede auto z 0 na 100 km/h za 12,5 s. Maximálně je toto vodíkové SUV schopno dosáhnout rychlosti 160 km/h.  Automobil váží 1 830 kg, což je o 400 kg více než benzinová verze. Vodík se skladuje ve dvou nádržích, jež vozu zajistí dojezd cca 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell se prodává v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Austrálii a 13 státech Evropy.

Hyundai NEXO

Hyundai NEXO je prvním SUV konstruovaným výhradně pro pohon na vodík. Nová generace vozidla s palivovými články nabízí nejvyspělejší techniku na trhu také díky funkcím autonomní jízdy, chytrým vyspělým asistenčním systémům a výkonnému poháněcímu ústrojí. Poháněcí ústrojí s palivovými články dosahuje nejvyššího výkonu 120 kW (163 k) a maximálního točivého momentu 395 N.m. NEXO zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 179 km/h. Nově vyvinutá platforma vozidla integruje tři identické nádrže. Dojezd vozu je přibližně 800 km.

Honda Carity Fuel Cell

Vodíková Honda Clarity debutovala roku 2016 a lze ji pořídit na leasing v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho náplň vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor, jenž vůz pohání, generuje 176 koní a nabízí maximální točivý moment v hodnotě 300 N.m. Auto o hmotnosti 1 840 kg se rozjede na 100 km/h za 9 s, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.

Tankování osobních aut na palivové články trvá asi tři minuty, takže tyto automobily mohou být stejně funkční jako vozy s konvenčními spalovacími motory. Je však nezbytné dále investovat do vodíkových tankovacích stanic, které zatím provozují firmy dodávající pohonné hmoty a výrobci průmyslových plynů, často ve spolupráci se státními orgány a výrobci vozů na vodíkový pohon.

Obrovskou výhodou elektromobilů poháněných vodíkem jsou nulové emise skleníkových plynů a jakýchkoli jiných škodlivých látek – jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Vodík lze vyrábět mnoha různými způsoby, rovněž s využitím obnovitelných zdrojů energie a odpadů, ať už v průmyslových podnicích, nebo v domácích instalacích.

Článek je zařazen v: automobily , budoucnost , alternativní pohon , vodík , průzkum , KPMG , Toyota Mirai , Hyundai ix35 Fuel Cell , Hyundai NEXO , Honda Carity Fuel Cell
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama