Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

Zkusili jsme první hybridní MINI. Je Countryman pořád zábavný?

Tak už došlo i na MINI. Tradiční výrobce zábavných aut nacpal do velkého a dlouhého Countrymanu hybridní pohon. Nepřijde však tento plug-in hybrid kvůli přidané hmotnosti nového pohonu o typickou agilitu „miníků“? Bude pořád zábavné ho řídit?
Vydáno: 20.07.2017
MINI Countryman je prvním hybridem značky.

Otázku velikosti pojďme vyřešit hned na začátku. Ano, Countryman je dost velké auto. Na délku má bez jednoho milimetru 4,3 metru, což je s přehledem nejdelší MINI všech dob. Je to přesně o 20 centimetrů více, než kolik měla první generace Countrymanu. Proč ho o tolik prodloužili? Jednoduše proto, že si zákazníci přáli víc prostoru pro svoje zvětšující se rodiny a MINI jim ho dalo. Lidé z automobilky zároveň slibují, že delší auto než 4,3 metru nikdy nepostaví. Hybridní Countryman S E je zatím poslední představenou verzí nového crossoveru. Benzínová verze S i naftová SD jsou na trhu už pár měsíců a nutno říci, že obě jezdí docela dobře.

MINI však není v pohonu elektromotorem úplný nováček. Uhodnete, jaký model hrál klíčovou roli v elektrifikaci celého koncernu BMW? Myslíte, že to bylo BMW i3? Nebylo. Pro správnou odpověď se musíme vrátit v čase skoro o 10 let zpět. Tehdy MINI představilo plně elektrický model MINI E. Vznikla omezená série 600 kusů, které se ale nikdy nedostaly do volného prodeje. Automobilka je dala k dispozici soukromým uživatelům za účelem testování elektromobility. Nasbírané poznatky z  provozu hrály klíčovou roli při vývoji elektrického BMW i3, čili elekrickým pionýrem BMW bylo překvapivě právě MINI!

Levnější BMW i8?

Techniku Countryman SE sdílí s BMW 225xe Active Tourer. Vtipné je, že se vlastně jedná o dost podobný systém pohonu, jaký má hybridní supersport BMW i8. Také MINI tedy pohání kombinace jedenapůllitrového benzínového tříválce a elektormotoru, jen je opačně orientovaná. Rozdíl oproti BMW i8 je kromě výkonového naladění také v uložení baterií elektromotoru - sporťák je má podélně ve středovém tunelu, MINI příčně nad zadní nápravou.

Spalovací motor má výkon 136 koní a pohání přední nápravu. Elektromotor s výkonem 88 koní je umístěn vzadu a pohání zadní kola. Countryman je tak vlastně čtyřkolka bez mechanického propojení obou náprav. Čistě elektrický dojezd je lehce nad 40 kilometrů (v praxi spíš o deset méně). Důležitou výhodou je, že baterie o kapacitě 7,6 kWh se poměrně rychle nabíjejí. Z běžné zásuvky MINI dobijete ze necelé 3,5 hodiny, z rychlonabíječky pak za dvě a půl. Celkový systémový výkon hybridní soustavy je slušných 224 koní a 385 Nm. MINI se dodává výhradně se šestistupňovým automatem Steptronic.

Chytré jízdní režimy

Stejně jak u i8 nebo „dvojky“ i hybridní systém MINI neuvěřitelně promyšleně hospodaří s energiemi obou pohonů. Tím se odlišuje od ostatních hybridů. MINI se nesnaží pouze šetřit palivo, ale když je potřeba svižnější akcelerace, stabilizace vozu nebo více agility v zatáčkách, inteligentní hybrid si pomůže elektromotorem. Jde prostě i o zábavu.

Countryman S E nabízí svému řidiči tři základní jízdní režimy. Auto eDrive, kdy automobil do rychlosti 80 km/h jede pouze na elektřinu. Spalovací motor se zapojuje pouze ve vyšších rychlostech nebo když úroveň nabití baterie klesne pod 7 %. V režimu Max eDrive jede MINI čistě elektricky do 125 km/h. Zážehová jednotka začne pracovat nad touto rychlostí nebo při sešlápnutí plynového pedálu do kickdownu. Pokud je Contryman vybavený navigačním systém dokáže právě v tomto režimu s enegrií nejlépe pracovat vzhledem k topografii plánované cesty. Posledním jízdním režimem je pak Save Battery, kdy je vůz poháněn pouze spalovacím motorem a nabití baterie je udržováno nad 90 % nebo jí do této úrovně startér/generátor nabíjí.

Není příliš těžké?

Těžké je, ale svou nadváhu umí výborně maskovat. I přes nárůst hmotnosti o dalších 140 kilogramů převážně na zadní nápravě si Countryman S E dokázal zachoval jistou agilitu typickou pro spalovací verze S a SD. Zátah spalovacího motoru s podporou elektromotoru je zhruba na úrovni naftové verze „eska“, benzínový dvoulitr je jednoznačně ostřejší. Hodně práce odvedli inženýři na podvozku, jehož naladění je kvůli vyšší hmotnosti o stupeň měkčí než u naftové verze SD. Je to přibližně stejný rozdíl jako mezi modely Countryman S a SD. V zatáčkách vám ale i obtloustlý Countryman S E dokáže vykouzlit úsměv na rtech.

MINI je vyvážené a na pohyby volantem reaguje velmi pohotově. V zatáčkách prostě není těch 140 kg navíc vůbec znát. Dobře sladěné jsou i brzdy, které potlačují typické škubnutí mezi rekuperačním bržděním a zásahem brzdy samotné. Pokud to v zatáčce přeženete s nájezdovou rychlostí, stabilizační systém k umravnění auta využívá zadního elektromotoru, který zapojí vnější zadní kolo a účinně potlačí nedotáčivost. Zásah je rychlý a razantní.

Hybridní verze S E vás drobně omezí ve vnitřním prostoru zavazadelníku a na zadních sedadlech. Hybridní systém má sice kompaktní rozměry pohonu, ale podlaha kufru je trochu výš, stejně jako zadní sedačky. Nomálně vzroslí dospělí vzadu nicméně poznají rozdíl jen težko. Countryman S E ale hlavně pořád velmi dobře jezdí. Ne nejlépe ze všech Countrymanů, ale pořád výborně na hybrid. Citlivé naladění auta s promyšleným hybridním pohonem si zachovává typické rysy vozů MINI, což je fajn. Myslím, že MINI E má důstojného následníka.

Reklama
Článek je zařazen v: MINI Countryman S E, hybridní pohon, plug-in hybrid, hybridní MINI Countryman
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama