Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

SUBARU FORESTER – zraje jako víno!

Subaru Forester oslavil dvacetiny a drží se dobře. Vždy se od jiných SUV lišil nižším těžištěm a jízdními vlastnostmi na úrovni klasických osobních vozů...
Aktualizováno: 19.10.2018
SUBARU FORESTER – zraje jako víno!
SUBARU FORESTER – zraje jako víno! Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Forester se přece vždy chtěl lišit! Při naší první návštěvě Detroitského autosalonu 1997 jsme si prohlédli předsériový vůz Subaru SUV Concept, který získal Hulman Trophy. O co šlo? Na oválu v Indianapolisu zajel rekord na 24 hodin průměrnou rychlostí 180,082 km/h, platný pro produkční vozy třídy T1 a uznaný sportovními federacemi FIA a ACCUS. Bylo to v říjnu 1996, teprve následující rok vůz dostal jméno Forester a v japonské Gunmě se rozběhla sériová produkce. Už tehdy byl označen za vozidlo, dnes známé jako crossover, spojující vlastnosti klasického osobního automobilu a terénního SUV. Na podvozku tehdejší Legacy měl zkrácený rozvor, zvýšenou světlou výšku na 200 mm, ale celkovou jen na 1580 mm, takže při tradičním použití plochého motoru boxer a sníženém těžišti se na silnici nejen vyrovnal běžným osobním automobilům, ale s pohonem všech kol měl zvýšenou průchodnost terénem. Navíc vynikal bezrámovými okny...

Forester ve čtvrté generaci

Uplynulo přes dvacet let, měnily se podmínky, Forester s nimi a v modelovém roce 2018 už vychází ze čtvrté generace (codename SJ), jež se představila na mezinárodních autosalonech v Guangzhou 2012 a New Yorku 2013. Mezi crossovery SUV přesvědčuje nadprůměrnými jízdními vlastnostmi jak v terénu, tak na silnici, protože je nadále vybaven plochým čtyřválcem boxer a pohonem všech kol Symmetrical AWD, kdy je vše uloženo přesně v podélné ose automobilu. Čtvrtá generace znamenala kompletní přechod na šestistupňové manuální převodovky (dříve jen u turbodieselu, ostatní pětistupňové) a nahrazení klasických čtyřstupňových či pětistupňových samočinných převodovek originálním systémem CVT Lineartronic s plynulým převodem, kapalinovým měničem a možností řazení virtuálních stupňů při sportovní jízdě.

Projede opravdu všude, X-Mode to jistí!

Novinkou elektronicky řízeného trvalého pohonu všech kol je nyní režim X-Mode, aktivovaný tlačítkem pro nejtěžší podmínky v terénu, kdy elektronika upravuje funkci motoru, převodovky CVT, pohonu všech kol AWD, provozních brzd a dalších systémů pro optimální zdolání všech terénních nerovností i povrchu se sníženou adhezí pro maximální bezpečnost jízdy. Součástí je také asistent pro sjíždění prudkých klesání kontrolovanou rychlostí, standardem je Hill Start Assist pro optimalizovaný rozjezd do svahu. Elektronická stabilizace VDC je doplněna funkcí Towing VDC pro vlečení přívěsu. Některé modely, jako testovaný 2.0i-L Executive Lineartronic ES, mají rovněž volbu režimů jízdy SI-Drive (programy Intelligent a Sport, u XT ještě třetí Sport Sharp).

Boxer, plynulý převod a nízké těžiště

Vyzkoušeli jsme dvoulitrový čtyřválec boxer, který dává výkon 110 kW (150 k) a s převodovkou CVT Lineartronic umožňuje i řazení šesti nastavených stupňů páčkami pod volantem a samočinně rozděluje točivý moment podle adheze kol na obě nápravy systémem Active Torque Split. Počet virtuálních stupňů s jinými motory může být i vyšší, s turbodieselem je jich sedm, s přeplňovaným dvoulitrem dokonce osm. Šestistupňová manuální převodovka se dodává jen pro základní modely (mimo Turbo), v tomto případě se využívá odlišný systém pohonu Symmetrical AWD, který dostal mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, zadní nápravu tvoří dvojitá příčná ramena, podle výbavy jsou k dispozici sedmnáctipalcová nebo osmnáctipalcová kola.

Magické oko aneb dvě kamery za oknem

K největším novinkám modelového roku 2018 patří aplikace vylepšeného asistenčního systému EyeSight 3.0, jehož dvě kamery umístěné nahoře na čelním skle (po stranách zpětného zrcátka) zachycují třírozměrný barevný obraz dění před vozem a podle situace varují řidiče, ale také např. aktivují předkolizní nouzové brzdění, či omezení výkonu motoru proti nežádoucí akceleraci před překážkou. Inovovaný EyeSight 3.0 obsahuje rovněž funkci adaptivního tempomatu, detekci vozidel vzadu a hlídá jízdu v pruzích i nechtěné opuštění jízdního pruhu (s korekcí na volantu). Na českém trhu se Forestery modelového roku 2018 prodávají od 700 tisíc, základní cena testovaného vozu byla 990 000 Kč.

Autor testu: Tom Hyan

Autosalon.TV: Subaru Forester 2019
Autosalon.TV: Subaru Forester 2019
Testovali jsme
Článek je zařazen v: Subaru , Forester , Subaru Forester , EyeSight , test vozu , Autosalon TV Prima , Tom Hyan , AWD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama