Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

PORSCHE 911 – Nekonečný příběh poosmé!

V Los Angeles slavila osmá generace Porsche 911 světovou premiéru, byli jsme při tom, stejně jako na prvním testu a technickém představení nejúspěšnějšího sportovního vozu. Přichází osmé dějství...
Aktualizováno: 03.01.2019
PORSCHE 911 – Nekonečný příběh poosmé!
PORSCHE 911 – Nekonečný příběh poosmé!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Porsche 911 - Legenda je tady, nyní s turbem...

Porsche 911 je přes pětapadesát let nejúspěšnějším čistokrevným sportovním vozem, jehož produkce překročila milion exemplářů. Od sedmé generace má přeplňovaný motor s dvojicí turbodmychadel i v základním provedení. Samozřejmě, verze 911 Turbo je už dlouho v paletě nabízených automobilů Porsche, ale vždy tvořila jakousi nadstavbu, prostě jinou kategorii, ale přesto si při pohledu na první typ Turbo řady 930 z roku 1974 uvědomíme, kam až dospěl nepřetržitý vývoj. Symbolicky, první typ 911 Turbo dostal třílitrový šestiválec jako dnešní základní Carrera S, ale na svou dobu ohromný výkon 260 koní (191 kW) u prvotiny nejlépe ukazuje, jak se svět mění...

Navíc přišlo chlazení kapalinou, nutné pro plnění emisních limitů. Ve vylepšené sedmé generaci 911 Carrera (991 II) nešlo jen o facelift a drobná zlepšení, ale především o znovuzrození s charakteristickými prvky, jimž vévodil downsizing (ze 3,4/3,8 na 3,0 litru) a přeplňování dvojicí malých turbodmychadel. Nyní po třech letech (991 II se představila na IAA 2015) přijíždí celkově osmá generace (992), uvedená na autosalonu v Los Angeles 2018, nejprve ve verzích Carrera S (pohon zadní nápravy) a Carrera 4S (pohon všech kol).

Porsche 911 - Evoluce místo revoluce

Protože u představení dalšího Porsche 911 nelze hovořit o revoluci, ale spíše o evoluci, bývá velmi poučné spojení testovacích jízd s představením na technologickém semináři. Experti z vývoje tam totiž poskytnou informace, jaké v tiskových materiálech nenajdete, ale především upozorní na změny a inovace, jež nejsou u dnešních komplikovaných výrobků patrné na první pohled. A co je na osmé generaci 911 to nejzajímavější? Dále zvýšený výkon motoru i s nutným filtrem pevných částic, osmistupňová dvouspojková převodovka, přístrojový štít Porsche Advanced Cockpit, samočinná detekce jízdních podmínek pro nový Wet Mode (mokrý režim), zvětšení rozchodu kol, poprvé kola rozdílných rozměrů vpředu a vzadu už od základního typu, rozšířená paleta asistentů a konektivity, nové světlomety LED, adaptivní přítlačné křídlo zcela zapuštěné do karoserie a především dále zdůrazňovaná skutečnost, že přes stupeň 2 autonomní jízdy dále nejdou; všechny systémy lze vypnout a vládcem vozu zůstává řidič.

Srdcem každého automobilu je motor, nejlépe víceválcový, a 911 zachovává věrnost plochému šestiválci boxer, znovu třílitrovému, který nabízí vyšší výkon o třicet koní, tedy úctyhodných 450 koní (331 kW) při shodných otáčkách 6500 za minutu. A hlavní změny? Větší turbodmychadla na každé straně motoru, filtr pevných částic GPF (Gasoline Particulate Filter), mírně zvýšený stupeň komprese 10,2, elektricky ovládané klapky ve výfuku, optimalizované spalování benzinu poprvé s asymetrickým zdvihem dvojice sacích ventilů, či jiné uložení motoru blíže svislé ose otáčení. Velkou pozornost věnovali konstruktéři také zvukovému projevu stroje, proměnnému podle volby režimu jízdy.

Porsche 911 - S pohonem zadních kol i všech kol

Svezli jsme se jak ve verzi s pohonem zadních, tak všech kol. Nejvíce nás zaujal nový jízdní asistent, který doporučí zvolit režim Wet Mode, pokud čidla před předními koly zaznamenají mokrou silnici. Zařízení vychází ze změny frekvence hluku pneumatik, řidič může či nemusí reagovat. Pokud zvolí Wet Mode, systém upraví trakci PTM a stabilizaci PSM, zadní křídlo se při rychlosti nad 90 km/h vysune z karoserie, aby zlepšilo přítlak a zamezilo aquaplaningu! Zatímco v jízdním režimu Normal jde vůz poměrně lehce do smyku, o vyšších Sport či Sport Plus nemluvě, při zapnutí Wet (máte ovladač na volantu jako manettino u Ferrari) se vám to prostě nepodaří, vůz jede jako po kolejích. Samozřejmě hovoříme o běžném způsobu jízdy, jinak fyzikální zákony a odstředivé síly nadále existují, ve slalomu na Hockenheimu byl ale rozdíl jasně patrný. Carrera S a Carrera 4S přicházejí s novou automatizovanou převodovkou, byli jsme však ujištěni, že sedmistupňová manuální zůstane v nabídce zachována.

Nová dvouspojková převodovka je osmistupňová s hydraulickým ovládáním, má větší rozsah převodů (první je kratší, sedmý a osmý rychloběhem), což dovoluje delší převod v rozvodovce pro snížení spotřeby paliva. Největší rychlost přes 300 km/h přichází na šestý převodový stupeň; zrychlení je působivé, z klidu na sto za 3,6 sekundy.

Porsche 911 - Rychlejší, ale i komfortnější

Přestože se zlepšily výkony, vůz například zajede Severní smyčku Nürburgringu za 7 minut a 25 sekund, tedy o pět sekund rychleji než předchůdce, je díky optimalizovanému podvozku s aktivními tlumiči zároveň komfortnější. Nový je volant průměru 360 mm, buď standardní anebo Gran Turismo. Lze volit čtyři různé designy kol, poprvé jsou u základního typu rozdílná kola, vpředu dvacetipalcová a vzadu o jeden palec větší. Přestože rozvor náprav 2450 mm se nezměnil, nová 911 je prvním Porsche na nové platformě MMB, takže je vlastně finálním začleněním stuttgartské značky do Volkswagen Group, a to přesto, že 911 nemá motor před zadní nápravou jako třeba Audi R8 nebo Lamborghini Huracán. Motor je tradičně až za ní, jako u pravzoru Brouka Volkswagen, ale je opravdu neuvěřitelné, jak skvěle tuto koncepci u Porsche vyladili.

Výrobce rovněž zdůrazňuje výjimečnou kvalitu svých automobilů, a proto velká část technické prezentace byla zaměřena na zajištění a kontrolu kvality. Navštívili jsme novou karosárnu, z níž vycházejí tyto vozy kódového označení 992 a byli upozorněni na další snižování hmotnosti a nové výrobní technologie. Vlastní skelet karoserie je lehčí o 12 kg, využívá se vícemateriálová koncepce, výrazně se zvýšil podíl hliníkových plechů, ale i hliníkových odlitků, počet spojovacích technologií vzrostl ze sedmi na deset, k novinkám patří svařování třením a válcové lemování, v obou případech pro nesnadné vzájemné spojení ocelových a hliníkových dílů.

Porsche 911 - Prostě nic nechybí...

V souladu se současnými požadavky klientů, kterým nestačí jen sportovní automobil či track days na okruhu, představuje další podstatnou část vývoje elektronika jízdních asistentů, konektivity a dalšího příslušenství. Základem horizontálně členěné přístrojové desky zůstává sice centrální analogový otáčkoměr a další čtyři kruhové přístroje před řidičem, ale také velký dotykový displej 10,9 palce nového systému stoprocentní konektivity PCM, pod nímž však nechybí pět tlačítek přímé volby důležitých funkcí. Výhodou je možnost konfigurace displeje MyScreen tak, aby vyhovoval individuálním přáním. Služby online jsou zdarma dva roky od zakoupení vozu, pak lze prodlužovat. Porsche klade důraz na Apple CarPlay, protože 90 % jeho klientů užívá iPhone. Pokud jde o obvyklé asistenční systémy jízdy, tak nás vedoucí jejich vývoje Dr. Michael Grimm ujistil, že u 911 lze všechny vypnout a znovu užívat čisté radosti z jízdy.

Autor testu: Tom Hyan

Testovali jsme
Článek je zařazen v: Porsche , 911 , Carrera , Volkswagen , Porsche 911 , Tom Hyan , Autosalon TV Prima , test vozu , test
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama