Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

Plně elektrické SUV od Kia, které v poslední verzi nabízí prodloužený dojezd až 250 kilometrů! Kia Soul EV

Kia Soul je první globální elektromobil korejské značky, vypuštěný do světa pro průzkum trhu už před třemi lety. Vyzkoušeli jsme několik automobilů v městském i meziměstském provozu. Sice nevíme, zda skutečně ujede až 250 kilometrů na jedno nabití jako ve zkušebním cyklu, ale běžných 130 km za obvyklých podmínek překonává bez problémů...
Vydáno: 10.01.2018
Kia Soul EV
Kia Soul EV Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

První vlaštovka

            Jízda je příjemná, charakteristika elektromotoru s maximem točivého momentu od nulových otáček dovoluje skutečně impozantní starty, na volné silnici je znát větší hmotnost a nižší maximální rychlost, ale snížené těžiště s plochými akumulátory pod podlahou mezi nápravami přispívá k dobrému pocitu bezpečné ovladatelnosti. Můžete si také hrát s rekuperací a dobíjením, při prudkém horském klesání jsme udržovali kapacitu akumulátorů na víceméně konstantní hodnotě, dokonce se nám podařilo dojezd zvýšit asi o deset kilometrů. Kia Motors na domácím trhu prodává elektrický minivůz Ray EV; ovšem Soul EV se stal nejen prvním globálním korejským elektromobilem, ale také prvním elektrickým B-SUV prodávaným v Evropě! Model 2018 u nás dostanete za 869 980 Kč, což je méně, než u jiných elektromobilů (Nissan Leaf, Hyundai Ioniq).

Slušný dojezd bez stresu

            Tajemstvím velkého dojezdu jsou akumulátory Li-Ion-Polymer s vysokou energetickou hustotou, výsledek tříletého vývojového programu Kia Motors a korejské SK Innovation. Plochý blok článků je uložen pod podlahou, dále pod dno zavazadlového prostoru zasahuje zařízení pro udržování jejich optimální teploty. Na zvýšení energetické hustoty se podílejí inovativní niklové katody NCM (Nickel-Cobalt-Manganese), speciálně vyvinuté v součinnosti s vysokovýkonnou přísadou elektrolytu a materiálem anody (blíže neupřesněno), jež jsou klíčovým faktorem pro dosažení velkého dojezdu kolem 250 km. Na první pohled se Soul EV od klasického typu se vznětovým nebo zážehovým motorem odlišuje aerodynamicky optimalizovanými šestnáctipalcovými koly z lehké slitiny (změnil se i rozměr pneumatik), novou maskou přídě, která po otevření odkrývá zásuvky dobíjení AC/DC, novými předními i zadními velkoplošnými nárazníky, standardně dvoubarevnou kombinací karoserie a upravenými svislými koncovými svítilnami LED. Změny jsou i v interiéru, displej na palubní desce samozřejmě uvádí energetickou bilanci a volicí páka je podobná volicí páce samočinné převodovky klasického Soulu.

Svižný a kompaktní

            Vnější rozměry Soulu se nezměnily, délka jen mírně překračuje čtyřmetrovou hranici (4140 mm). Zachovány zůstaly také rozměry interiéru, jen prostor pro nohy se na zadních sedadlech zkrátil na nadále slušných 914 mm, výška stropu nad sedáky vpředu 1006 mm a vzadu 1003 mm je stejná, takže uspokojí všechny běžné nároky. Zavazadlový prostor se změnšil jen málo, i tak poskytuje základních 281 litrů nebo až 891 litrů objemu po sklopení zadních opěradel. Pod jeho odklápěcí podlahou je standardní dobíjecí kabel, stejně jako souprava pro opravu pneumatik. Hnací elektromotor 81 kW (110 k) se v případě potřeby mění na generátor pro dobíjení, o průběhu jízdy informuje palubní displej. Kia Soul EV zrychluje na stovku za 11,2 sekundy, za jízdy ze 30 na 70 km/h během 3,9 sekundy, ale ještě z 80 na 120 km/h za 9,3 sekundy, takže rozhodně v provozu nezdržuje. Největší rychlost je omezena na 145 km/h vzhledem k optimalizaci spotřeby elektrické energie. Dobíjení může probíhat různými způsoby, rychlonabíječkou i za 30 minut na 80 procent kapacity.

            Co říci na závěr? Při našem testu jsme samozřejmě nejeli žádnou dálkovou jízdu, ale obvyklý denní proběh až do 130 kilometrů. Zbylá kapacita akumulátorů byla vždy dostatečná, takže jsme se o ni nakonec přestali zajímat, večer vždy stačilo akumulátory dobít.

Autor textu: Tom Hyan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama