Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

Nejmenší z hybridů - LEXUS CT200h

Prestižní značka Lexus si zakládá na tom, že nabízí hybridy v každé své řadě. U nejmenšího CT200h ale jiná verze neexistuje.
Aktualizováno: 06.08.2018
Nejmenší z hybridů - LEXUS CT200h
Nejmenší z hybridů - LEXUS CT200h
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Lexus už dříve vstoupil do kompaktního segmentu s pětidveřovým hybridním hatchbackem CT200h, který loni prošel faceliftem. Prémiová japonská značka tak rozšířila svou nabídku do nižších segmentů, a to nejen mezi sedany (to zahájil už Lexus HS250h pro USA v modelovém roce 2010), ale také kompaktními SUV, kdy bude dalším krokem především crossover UX, připravený pro evropský trh na letošní podzim (premiéra UX250h byla v Ženevě 2018). Výrobní portfolio Lexusu nyní zahrnuje pouze automobily se zážehovými motory, resp. hybridní verze; diesely byly už před lety zrušeny a konstruktéři pracují rovněž na čistých elektromobilech. Lexus CT se už nevyrábí v konvenční verzi (tedy jen se spalovacím motorem), ale pouze jako full-hybrid pod označením CT200h. V loňském roce prošel faceliftem a modernizací.

Naladěn pro prémiový segment

Jak nám prozradil pan Hirokazu Koga, vedoucí projektu z vývojového střediska Lexus TMC v japonském Aichi, tak přestože platforma CT200h vychází z dvojice hybridních automobilů Toyota, je na rozdíl od nich naladěna odlišně ve stylu značky Lexus; využívá víceprvkového zavěšení zadních kol (u Aurisu jen v nejvyšší verzi, jinak mají Prius i Auris vzadu torzně poddajnou příčku) a vůz se z této trojice vyznačuje největší tuhostí karoserie. Z osmdesáti procent se počítá s novými klienty, kteří dříve automobil značky Lexus neměli, ale chtějí vstoupit do prémiového segmentu, a většinou přejdou od Toyoty, která má hlavně nalákat další zástupy těch, jež si poprvé koupí hybridní vůz. Také prémiový segment podle představitelů Lexusu míří k downsizingu, ovšem se všemi luxusními prvky, na jaké jsou klienti značky zvyklí.

Proti Priusu najdete tedy v CT200h nižší polohu sedadel, kvalitnější materiály a ještě větší důraz na komfort při zachování dynamických jízdních vlastností. Na námitku, že kombinovaný výkon soustavy 100 kW (136 k) jako u Priusu/Aurisu HSD je poněkud nízký, odpověděl pan Koga tak, že se chtěli vyrovnat jak vznětovým verzím hatchbacků BMW řady 1 a Audi A3 při zachování příznivé ceny, tak nabídnout první hybridní alternativu v segmentu prémiových kompaktních vozů. Facelift přinesl především výraznější příď s větší maskou vřetentovitého tvaru, jež se stala poznávacím znakem všech automobilů Lexus, jiné nárazníky vpředu i vzadu (vůz je delší o 35 mm), stejně jako odlišné hlavní světlomety i koncové svítilny LED. Kromě drobných retuší zaujme v interiéru větší displej uprostřed přístrojové desky (10,3 místo 7 palců). Bohatá je nabídka jízdních asistentů Lexus Safety System Plus. Základem je osm airbagů (vpředu kolenní pro řidiče i spolujezdce).

Hybrid jako v Priusu, ale silnější

Koncepci pohonného ústrojí Lexus Hybrid Drive tvoří zážehový motor, elektromotor, generátor, elektronicky řízená převodovka E-CVT s plynulou změnou převodu (planetová, nikoli řemenový variátor!) a akumulátory Ni-MH, uložené napříč mezi zadními sedadly a zavazadlovým prostorem. Interiér zůstává relativně prostorný, přesto lze doporučit jízdu ve čtyřech před pětimístným obsazením. Poháněcí soustava je uložena vpředu napříč před nápravou, motor 1.8 I4 Atkinson Cycle shodný s Priusem nabízí 73 kW (99 k), u trakčního elektromotoru je mírně vyšší výkon 60 kW (82 k), ale stejný vrchol točivého momentu 207 N.m, sada akumulátorů odpovídá dvojici Prius/Auris HSD. Úprava zážehového motoru na tzv. Atkinsonův cyklus snižuje spotřebu benzinu cca o 10 % (výrobce uvádí 3,6 litru na stovku kilometrů, jezdili jsme za pět litrů), poháněcí soustava má dva elektrické stroje, první mezi motorem a převodným ústrojím (planetový rozdělovač hnací síly a planetový redukční převod, tedy dvě planetová soukolí) slouží jen spouštění motoru a dobíjení, druhý za převodným ústrojím se využívá rovněž k pohonu vozu a doplňkovému dobíjení.

Lexus CT200h může jezdit pouze elektricky, je to plný hybrid; způsob jízdy se volí páčkou na středovém tunelu (R-N-D). Tlačítka Eco/Normal/Sport, resp. EV (elektropohon), slouží výběru jízdního režimu, dynamickému nebo relaxačnímu podle potřeb posádky. V režimu Normal lze do 45 km/h jet pouze s elektropohonem, pokud nevyžadujete větší výkon, v takovému případě se zážehový motor samočinně připojí. V dynamickém režimu Sport se upravuje odezva na sešlápnutí plynového pedálu, ale rovněž účinek elektrického posilovače řízení (EPS) a protiprokluzové (TRC), resp. stabilizační soustavy (VSC). Jízdní vlastnosti vozu vylepšují přídavné příčné tlumiče vpředu i vzadu, jež minimalizují vibrace karoserie a zvyšují přesnost řízení i komfort jízdy. Prakticky řešený zavazadlový prostor je navzdory akumulátorům velký, navíc s vyjímatelnou plastovou vanou a dvěma utajenými bočními schránkami.

Lexus CT – už přes 300 tisíc vozů

Vozy Lexus CT200h se vyrábějí v japonském Kyushu (Kokura Plant). Od roku 2011 se jich prodalo přes 300 tisíc, z toho 75 tisíc v Evropě. Pascal Ruch, generální ředitel Lexus Europe, sdělil, že vůz se bude na starém kontinentu nabízet dále (nejméně další dva roky), přestože například v USA končí a nahradí jej crossover UX. V Evropě se naopak počítá s koexistencí CT a UX, který má značce získat další klienty.

Autor testu: Tom Hyan

Testovali jsme
Článek je zařazen v: hybrid , Toyota , Lexus , Lexus CT200h , Tom Hyan , Autosalon TV Prima , prius , Atkinson Cycle , Hirokazu Koga
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama