Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

MERCEDES-BENZ CLS 400d - Elegán s technikou ve stylu třídy S!

Mercedes-Benz CLS byl senzací už před patnácti lety, kdy se objevil jako studie. V listopadu 2017 se v Los Angeles představila třetí generace...
Aktualizováno: 14.08.2018
MERCEDES-BENZ CLS 400d - Elegán s technikou ve stylu třídy S!
MERCEDES-BENZ CLS 400d - Elegán s technikou ve stylu třídy S! Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nová generace elegantního CLS (codename C257) přišla na trh v březnu 2018 s nabídkou trojice nových řadových třílitrových šestiválců, a to zážehového CLS 450 (Mild Hybrid) a vznětových CLS 350d a 400d, výhradně s devítistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol. Na autosalonu NAIAS 2018 v Detroitu následovala nejsilnější sportovní verze Mercedes-AMG CLS 53 se zvýšeným výkonem zážehového šestiválce až na 320 kW, rovněž navíc s podporou elektromotoru systému Mild Hybrid.

CLS – je to kupé nebo sedan?

Mercedes-Benz CLS inspiroval další výrobce, zejména německé konkurenty Audi a BMW, k vývoji obdobných typů, kterým se nesprávně říká čtyřdveřové kupé (definice je přece jasná, kupé je automobil se dvěma dveřmi). Tímto pojmenováním totiž chtěl výrobce podtrhnout sportovní charakter automobilu, k jehož poznávacím znakům patří nízká silueta se splývající zádí, ale se čtyřmi bočními dveřmi s bezrámovými okny. Vyzrálý design potvrzuje také součinitel odporu vzduchu jen 0,26. K největším změnám třetí generace patří absence osmiválců, jež nahrazuje nová generace řadových šestiválců, jež se v zážehových typech vyznačují elektrickým systémem EQ Boost (Mild Hybrid) s asistenční funkcí elektromotoru 16 kW (22 k). Místo klasického spouštěče motoru je s klikovým hřídelem pomocí řemenového převodu propojen elektromotor/generátor ISG, který nejen zastává funkci spouštěče, ale také rekuperuje elektrickou energii při brzdění, případně poskytuje přídavný výkon při zrychlování. Zlepšuje tak energetickou bilanci, zejména snížení emisí.

Nejdříve Vision, zanedlouho sériový vůz...

Mercedes-Benz tradičně mění koncepty na sériové typy. Studie Vision CLS z autosalonu IAA 2003 ve Frankfurtu byla předobrazem první sériové CLS (codename C219), která po necelém roce přišla do výroby coby luxusní čtyřmístný čtyřdveřový automobil, spojující funkčnost sedanu s elegancí a dynamikou kupé. Úvodní typy CLS 350, 500 a 55 AMG měly zážehové šestiválce nebo osmiválce, výhradně samočinnou převodovku a pohon zadních kol. Prodej v Evropě a USA v prvním plném roce 2005 dosáhl téměř pětatřiceti tisíc kusů. Během let samozřejmě přibyly vznětové motory. Výrobce využil platformy tehdejší třídy E s relativně dlouhým rozvorem náprav 2854 mm, který však další generace překonaly.

Zájem o CLS od počátku předčil očekávání, od zahájení dodávek v říjnu 2004 odebrali zákazníci přes 170 tisíc vozů první generace. Druhá generace v roce 2010 (paradoxně nižší codename C218) přinesla odlišný designerský styl, byť jasně navazující na předchůdce. Vedle designu bylo hlavním zadáním zvýšení účinnosti, tedy hospodárnosti. Nejprve přišly na trh vidlicové šestiválce, vznětový CLS 350 CDI a zážehový CLS 350, následoval úsporný čtyřválec CLS 250 CDI a prestižní CLS 500 se zcela novým osmiválcem Bi-Turbo.

Kombi Shooting Brake už nebude

Také u druhé generace se nabídka ještě dále rozvinula, přibyl pohon všech kol 4Matic a druhá karosářská varianta pětidveřového sportovního kombi CLS Shooting Brake (X218). Spotřeba paliva se výrazně snížila, téměř všechny motory se už vyznačovaly přeplňováním. Třetí generace se posunula ještě dále. Nadále vychází ze současné třídy E, ale existuje pouze jako čtyřdveřový sedan, když vývoj nové verze CLS Shooting Brake (X257) byl zastaven, protože podíl na prodeji u druhé generace nebyl přesvědčivý. Vnitřnímu prostoru CLS prospělo prodloužení rozvoru náprav až na 2939 mm, tedy o 85 mm proti první generaci, proti druhé je 4988 mm dlouhý automobil delší o 51 mm, širší o 9 mm, ale vyšší o 17 mm, což prospělo výšce stropu nad sedáky pro hlavy cestujících. Poprvé je CLS typován jako pětimístný, což je jistě praktické, navíc je také prvním CLS, jenž má závěsné zařízení pro přívěs. Podle typu je udáván objem zavazadlového prostoru 490 až 520 l, zatímco u předchůdce to bylo 475 až 520 litrů. Vyzkoušeli jsme vznětový motor CLS 400d, který je představitelem návratu k řadovým šestiválcům po dvaceti letech, jež právě teď střídají stroje vidlicové. Je to dáno především tím, že se stavba řadového šestiválce díky materiálové revoluci zkrátila, lépe vyvážené byly vždycky a užší stavbou poskytují více místa pro zástavbu příslušenství.

Technika ve stylu prestižní třídy S

Nová generace CLS přebírá většinu asistenčních systémů a komfortních prvků od faceliftované S-Klasse, nechybí tedy plně digitální kokpit, zařízení Stop&Go Traffic (do 30 sekund se v koloně samočinně rozjíždí), ale třeba i ambientní osvětlení interiéru, fascinující hra barev. Na výběr je totiž celkem čtyřiašedesát barev a deset stylově laděných barevných kompozic, které začínají uvítacím osvětlením při nastupování. Kuriozitou jsou osvětlené výstupy ventilace, mění totiž zabarvení podle teploty. Jistě zajímavějším doplňkem za příplatek jsou aktivní tlumiče Dynamic Body Control s režimy Comfort, Sport a Sport Plus, či kompletní pneumatické odpružení Air Body Control s aktivními tlumiči a proměnnou světlou výškou, nemluvě o známé standardní volbě jízdních režimů, jaká patří k většině osobních automobilů Mercedes-Benz. I na horší silnici jedete jako v bavlnce, plavně překonáváte nerovnosti a šestiválec o výkonu 340 koní (250 kW) vás nenutí sprintovat. Když je ale potřeba, tak rozhýbe vůz na stovku za pouhých pět sekund a elektronický omezovač zasáhne až při 250 km/h! S příplatkovými dvacetipalcovými koly jsme si trochu zasportovali, a proto se spotřeba pohybovala kolem deseti litrů na stovku kilometrů. Cena vozu ovšem odpovídá kvalitě a výbavě, za vyobrazený typ CLS 400d to je 1,83 milionu korun českých. Při takové investici asi spotřebu moc neřešíte!

Autor testu: Tom Hyan

Testovali jsme
Článek je zařazen v: Mercedes-Benz , Mercedes-AMG , BMW , Audi , hybrid , mild hybrid , CLS , CLS 400d , Autosalon TV Prima , testy vozů , Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama