Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

JEEP WRANGLER – NEZNÁ PŘEKÁŽKY!

Sedmá generace klasického Jeepu přichází na evropský trh, hned jsme ji prověřili nejen na silnici, ale i v těžkém terénu, a to v lesích a brodech Campu Jeep 2018 v rakouském Spielbergu…
Aktualizováno: 17.07.2018
JEEP WRANGLER – NEZNÁ PŘEKÁŽKY!
JEEP WRANGLER – NEZNÁ PŘEKÁŽKY! Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jeep Wrangler – sedmé vydání

Nejnovější Jeep Wrangler kódového označení JL slavil premiéru na autosalonu v Los Angeles 2017; od letošního září vstupuje také na evropský trh. Původní koncepce Jeepu se nemění, na rozdíl od jiných zůstává Wrangler skutečně terénním automobilem 4x4, a tak nemá rovnocennou konkurenci. Samozřejmě, i Jeep využívá zájmu o kategorii SUV dalšími typy, ale Wrangler zůstává. V krátké i dlouhé verzi, s tuhými nápravami, ve výbavách Sport, Sahara, Sahara Overland nebo Rubicon, který je vrcholným modelem, pokud jde o vlastnosti v terénu. Nechybějí mu kompaktní konstrukce, velká světlá výška, solidní ocelový rám ze dvou podélníků a příček, přiřaditelný pohon všech kol, tři závěry diferenciálů, vypínatelný stabilizátor přední nápravy pro větší zdvih kol a další...

Wrangler – více komfortu a bezpečnosti

Největšími změnami jsou posílení komfortu a bezpečnosti, v sériové výbavě nechybějí ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly, hydraulický brzdový asistent i elektronický stabilizační program. V nabídce jsou dvoudveřové a čtyřdveřové verze Wrangleru, do konce roku se objeví ještě odvozený pikap Jeep Scrambler. Pro Evropu jsou určeny pouze čtyřválcové motory vzhledem ke striktním emisním předpisům EU; šestiválcový Pentastar 3.6 V6 tedy zůstává v Americe. Zkoušeli jsme hliníkový vznětový čtyřválec 2.2 MuliJet II o výkonu 147 kW (200 k) ve spojení s osmistupňovou samočinnou převodovkou, další možností je pak zážehový čtyřválec 2.0 Turbo v provedení Mild Hybrid o výkonu 200 kW (272 k), který však bude na evropský trh uveden později (také s automatem). Samočinná osmistupňová převodovka, navíc s dvoustupňovou redukcí, je totiž pro překonávání těžkého terénu vhodnější než manuální řazení; řidič se může plně věnovat řízení vozu, v čemž mu vydatně pomáhají jízdní asistenti, zejména kontrolou jízdy ze svahu, bočního náklonu a zábraně couvání při řazení redukce (musí se vyřadit na neutrál).

Jeep Wrangler – pohon podle potřeby

Nová koncepce pohonu všech kol dovoluje změnu z pohonu 2H (High; zadní kola) na 4H (High; všechna kola) pákou na středovém tunelu, a to i při rychlosti do 72 km/h. Dodávají se dva systémy pohonu všech kol, a to Command-Trac pro výbavy Sport a Sahara, resp. bohatěji dimenzovaný Rock-Trac pro extrémní Rubicon, oba s dvoustupňovou redukcí Selec-Trac (terénní převod 2,72:1; ale ještě účinnější 4,0:1 pro Rubicon). Obě nápravy jsou tuhé, vylepšené konstrukce Dana, pro Rubicon je vše zesíleno. Z minulé generace Rubiconu je známé elektrické rozpojování předního stabilizátoru ASBS, tedy v originále Active Sway Bar System, zlepšující křížení náprav a tedy průchodnost terénem (aktivace tlačítem na přístrojové desce). U Rubiconu jsou standardní výbavou tři závěry diferenciálů, a to dvou nápravových Tru-Lok a jednoho mezinápravového Trac-Lok, ovládané elektricky tlačítky na přístrojové desce. Hodnoty nájezdových úhlů přes 35 stupňů vpředu a přes 30 stupňů vzadu, stejně jako přechodového úhlu u dvoudveřové verze nad 25 stupňů patří k nejlepším v segmentu; podobně jako brodivost 760 mm při trvalé rychlosti do 8 km/h!

Jeep Wrangler – projede všude!

Testovací trasa v lesích nad Red Bull Ringem v rakouském Spielbergu zahrnovala prudká stoupání i klesání, úzké úvozy, kamení, bláto i brody; velká stoupání i boční náklony, a vše Wranglery zvládaly bez problémů. Jednou jsme dokonce zapomněli zařadit redukci, ale Jeep projel terén i bez ní (osm stupňů a kapalinový měnič jsou dostatečné, redukce už je pro opravdu plazivou rychlost při šplhání přes překážky). Dlouhá čtyřdveřová verze vede lépe stopu na silnici, ale terénní průchodivostí za krátkou nezaostává. K dispozici jsou plátěná střecha Sunrider Soft Top i pevná snímací Freedom Hard Top; zajímavou novinkou je elektricky tlačítkem ovládaná plátěná Sky One-Touch Powertop (otevře se za 20 sekund). Také u Wrangleru byly posíleny konektivita s konfigurovatelným displejem (5; 7 nebo 8,4 palce UConnect), individualizace (přes 180 dílů příslušenství Mopar) a kvalita i provedení výbavy (např. hlavní světlomety LED), ale DNA originálů zůstává zachováno. Například do čtrnácti minut můžete sejmout střechu, odstranit dveře a sklopit čelní sklo...

Kromě pohodlí je velkou změnou také hospodárnost, spotřeba paliva klesla až o 15 %, a jak na prezentaci prozradil Jeff Hines, vedoucí Jeepu pro region EMEA, v roce 2020 vyjede Wrangler v provedení Plug-In Hybrid EV. Sergio Marchionne, šéf FCA (Fiat Chrysler Automobiles), ostatně při vyhlášení nové firemní pětiletky 2018 – 2022 v Baloccu oznámil elektrifikaci všech modelových řad Jeepu do roku 2022 (čtyři BEV, šest PHEV), přičemž nový Wrangler a ještě na závěr tohoto roku připravený Grand Commander jako jediné z dnešní palety do té doby přežijí v současné generaci. Ceny Wrangleru budou zveřejněny před podzimním vstupem na český trh.

Autor testu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Jeep , 4x4 , Wrangler , Fiat , testy , Rubicon , Scrambler , Sunrider Soft Top , Mopar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama