Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

Hyundai Nexo - Jedeme na vodík!

Hyundai Motor Group pracuje na vývoji alternativních pohonů dlouho, největší perspektivu mají elektromobily s palivovými články. Měli jsme vzácnou příležitost vyzkoušet nejnovější vodíkový Hyundai Nexo!
Aktualizováno: 26.02.2019
Hyundai Nexo - jedeme na vodík!
Hyundai Nexo - jedeme na vodík! Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Hyundai Nexo - Vodík dává smysl!

Nejnovějším elektromobilem s vodíkovými články je pětimístný crossover Hyundai Nexo, který se prodává jinde v Evropě, ale pokud se zlepší infrastruktura vodíkových čerpacích stanic, může už letos přijít i na český trh. V Německu je zatím čtyřiačtyřicet plnicích stanic, u nás jen jedna neveřejná v Neratovicích s nízkým tlakem 35 MPa, ale Unipetrol/Benzina má dvě veřejné v plánu se správným tlakem 70 MPa (s nižším se nádrž zcela nenaplní). Měli jsme vzácnou příležitost vodíkové Nexo vyzkoušet a hned zkraje chceme říci, že to bylo další příjemné překvapení. Nejen pro výkon poháněcí soustavy a velmi dobrý dojezd, ale také pro působivý design s řadou futuristických prvků.

Hyundai Nexo - Dlouhý vývoj vodíkových vozů

Vývoj vodíkových vozů Hyundai Motor Group, tedy značek Hyundai a Kia, sledujeme delší čas. Všechny nesou doplňkové označení FCEV, což znamená Fuel Cell Electric Vehicle, tedy elektromobil s palivovými články. Poprvé jsme se svezli s vodíkovým Hyundai ix35 Tucson FCEV na jaře 2011 ve vývojovém středisku v korejském Namyangu, následovaly jízdy v reálném provozu v německém Mainzu a pak v Ženevě 2013 slavil světovou premiéru sériový ix35 FCEV z výrobní linky, kterou jako první zavedli v lednu 2013 v závodě Hyundai No.5 v Ulsanu. Hyundai se tak zařadil mezi průkopníky palivových vodíkových článků, automobily FCEV prodává od roku 2013 tam, kde je k dispozici infrastruktura (nyní osmnáct zemí). Klienty jsou především městské fleety, ale i soukromé podniky, jež si opatřují vozidla v rámci leasingového programu výrobce. Hyundai ix35 (Tucson) FCEV představuje třetí generaci vodíkového vozu korejského výrobce, ale první vyráběnou sériově.

Nexo je další generace!

Dalším vodíkovým typem je testovaný Nexo, který byl loni uveden na výstavě spotřební elektroniky CES 2018 v Las Vegas. Záhy vzbudil pozornost autonomní jízdou (stupeň samočinné jízdy 4, druhý nejvyšší z pěti) ze Soulu do Pchjongčchangu (Pyeongchang), dějiště zimní olympiády 2018. Tři vozy Nexo absolvovaly samočinně a bez problémů trasu dlouhou 190 km v běžném provozu včetně dálnice s limitem rychlosti 110 km/h.

Nexo je zcela nový automobil na nové platformě Hyundai FUV (Future Utility Vehicle), vyvinutý odpočátku coby elektromobil s palivovými články, zatímco předchůdce ix35 FCEV byl postaven na upravených základech klasického SUV. Čtvrtá generace elektrických vozidel Hyundai/Kia (druhá sériově vyráběná) s palivovými články vychází z atraktivního designu FE (Future Eco) Concept z Ženevy 2017 a další studie Next Gen FCEV SUV (předvedena v srpnu 2017 v Soulu); rozvoj k větší účinnosti zaznamenává poháněcí soustava.

Hyundai Nexo - Zatím nejvyspělejší

Hyundai Nexo má větší výkon motoru, větší nádrže a také větší dojezd ve srovnání s předchůdcem ix35 (Tucson) FCEV. Rozšířena byla rovněž nabídka asistenčních systémů, ale i karoserii tvoří z 56 procent díly z vysokopevnostních ocelí a její proporce připomínají více hatchback než SUV. Připomeňme, že FCEV jezdí jako běžný elektromobil, hlavním zdrojem energie ovšem nejsou obvyklé akumulátory, ale vodíkové palivové články, v nichž vzniká elektrický proud chemickou reakcí, jejímž odpadem je vodní pára a tedy nulové emise. Menší akumulátory Li-Ion slouží ke krátkodobému uskladnění energie, především z rekuperace. Nádrže vodíku dovolují dojezd zhruba čtyřikrát větší, než mají akumulátorové elektromobily. Myšlenka není nová, General Motors zkoušel FCEV už v polovině šedesátých let (GM Electrovan), stejně jako americký výrobce traktorů Allis-Chalmers.

Hyundai Nexo - Korejská vodíková aktivita

Hyundai vyvíjel nejprve klasické elektromobily, ale později dostaly palivové články přednost. První generace FCEV vznikla na základě SUV Santa Fe v roce 2000, vývojový program expandoval na platformu Tucson/Sportage (2004), pak vyjely vodíkové autobusy Hyundai FC City Bus (2006) a velké SUV sesterské značky Kia Borrego (2008).

Také Nexo patří do kategorie SUV, ale uložení trojice nádrží pod podlahou (dvě před a jedna za zadní nápravou) a akumulátorů vzadu snižují výrazně polohu těžiště, takže vůz překvapil vysokou rychlostí v tzv. losím testu (80 km/h při zkouškách) i bezpečnou funkcí autonomního brzdění AEB (také z 80 km/h). Nízko napříč na přední nápravě je uložen střídavý trakční elektromotor/generátor o výkonu 163 koní (120 kW) s maximem točivého momentu 395 N.m už od rozběhu, nad ním jsou palivové články a řídicí elektronika; zrychlení je opravdu svižné, a to nejen z klidu na stovku za 9,2 sekundy, ale i za pohybu z 80 na 120 km/h za 7,1 sekundy.

Hyundai Nexo - Velmi dobrý dojezd na jednu náplň

Výrobce uvádí dojezd 666 km (norma WLTP), či 756 km (NEDC), na rozdíl od elektromobilu však nemusíte trávit hodiny u nabíječky, tankování vodíku je ukončeno do pěti minut, pokud je ovšem čerpací stanice k mání. V Dánsku jsme se od ní příliš nevzdálili (stále byla do 68 km). Při ostřejší jízdě, k níž dobré jízdní vlastnosti Nexa svádí, se za ujetých 40 km snížil dojezd o 49 km, což považujeme za velmi slušné.

Co nás však dostalo, je Blind-Spot View Monitor, asistent bočního a zadního pohledu, který se promítne před řidičem na sedmipalcovém přístrojovém štítu na místě obvyklého rychloměru, takže přesně víte, kdy se můžete po předjíždění zařadit zpět do pravého jízdního pruhu. Obraz se objeví při zahájení manévru a po jeho dokončení hned zmizí. Větší displej 12,3 palce uprostřed přístrojové desky slouží infotainmentu, třeba monitorování spotřeby energie, navigaci, či dalším funkcím.

Přístrojová deska je neobyčejně přehledná, mezi předními sedadly zaujme plovoucí mostová střední konzola s řadou tlačítek (včetně režimu poháněcí soustavy D, R, P a N), otočných ovladačů a aktivace elektrické ruční brzdy. Řidič má k dispozici jízdní programy Normal, Eco a Sport, rovněž aktivované tlačítky Shift-by-Wire. Pětimístný interiér je prostorný a pohodlný, takže jedinou vadou zůstává pořizovací cena kolem dvou milionů korun českých, pokud ovšem vzniknou vodíkové čerpací stanice. Jenže vodíkový elektromobil jistý smysl dává, protože nemá výfuk v nejbližší tepelné elektrárně.

Autor testu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Hyundai , Kia , NEXO , GeneralMotors , FCEV , tomhyan , autosalontvprima , webtest , testvozu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama