Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

HYUNDAI KONA – SYMPATICKÝ CROSSOVER

Přestože kompaktní crossover je také spřízněn se sedany Hyundai i30, tentokrát nevyjíždí z nošovické továrny, ale dováží se z korejského Ulsanu. I tak se podařilo udržet cenu pod 400 tisíc korun českých za základní model. Lépe vybavené vozy s pohonem všech kol (v základu jen přední pohon) jsou samozřejmě dražší.
Aktualizováno: 24.04.2018
Hyundai Kona
Hyundai Kona Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Hyundai Kona - nový koncept

Společnost Hyundai Motor tradičně volí zeměpisná jména pro vybrané modely, k nimž patří například Santa Fe, Tucson a Veracruz, jen v Evropě se obrátila ke strohé kombinaci písmene i a dvojciferného čísla. Nyní se to změnilo u vozů SUV, kde se Kona, pojmenovaná po havajské oblasti známé kvalitní kávou, zařadí pod Tucsona a Santa Fe. Technicky je sice spřízněna s třetí generací nošovické i-třicítky, ale jde o zcela nový automobil, který prvky designu přebírá ze studie Hyundai Intrado (Ženeva 2014). Předností proti většině konkurentů je verze s pohonem všech kol, ale také inovativní čistě elektrická Kona Electric. Kromě zážehových motorů se počítá s turbodieselem (výroba podle požadavků EU6c začne později, stejně jako produkce Kony Electric, ale ještě letos).

Novinka se poprvé představila loni v červnu doma v Hyundai Motorstudiu poblíž Soulu, kde ji novinářům nadšeně přiblížili designeři Luc Donckerwolke (dříve u VW Group/Škoda Auto) a Sang-yup Lee (dříve u VW/Bentley). Není divu, Peter Schreyer, nejvyšší šéf designu Hyundai Motor Group, osobně v létě vystoupil na uvedení Kony v Miláně, aby o týden později v Amsterdamu představoval na pohled příbuzný, ale ve skutečnosti vlastně odlišný Stonic od Kia Motors. Na rozdíl od Kony totiž má Stonic mnohem usedlejší vzhled, slabší motor nejvyšší verze a ani se nevyrábí s pohonem všech kol.

Hyundai Kona - působivý design

Podle Schreyera dostala Kona nejatraktivnější design ze všech dnešních vozů Hyundai. Mám pocit, že s ním souhlasím! Ostré tvary s úzkými hlavními světlomety i dynamická linie se vzad stoupající křivkou boků pod zužujícími se okny a lehce splývající střechou vynikají především v úvodní žlutozelené barvě Acid Yellow (testovaný vůz na snímcích); celkem deset metalických barev může být dle výběru kombinováno s černou střechou, ladící s černým zvýrazněním blatníků. Novou rodinnou identitu Hyundai vyjadřuje tzv. kaskádová mřížka přídě, doplněná přídavnými svítilnami a vstupy vzduchu, zdůrazněnými efektním rámováním. Výrobce označuje pětimístnou Konu především za městský crossover, ale nový skelet z vysokopevností oceli vlastní produkce Hyundai Steel a možnost pohonu čtyř kol z ní dělají plnohodnotné SUV, byť příjemně kompatních rozměrů. Při rozvoru náprav 2,6 metru délka vozu jen mírně převyšuje 4,1 metru, šířka činí 1,8 metru a výška 1,55 metru (se střešními ližinami o 15 mm více).

Hyundai Kona - Výběr ze dvou motorů

Na výběr jsou zprvu jen dvě zážehové pohonné jednotky, známý tříválec 1.0 T-GDI řady Kappa (vůz na našich snímcích), kombinovaný se šestistupňovou mechanickou převodovkou a pohonem předních kol, anebo výkonnější čtyřválec 1.6 T-GDI řady Gamma, dodávaný s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DCT7 (vlastní konstrukce a výroby Hyundai) a pohonem všech kol. Už i první typ s výkonem 88 kW (120 k) uděluje pětimístnému vozu slušnou dynamiku se zrychlením na stovku do dvanácti sekund a největší rychlostí 181 km/h. Naše spotřeba benzinu se ve smíšeném provozu pohybovala kolem 6,5 litru na stovku kilometrů (výrobce uvádí kombinovanou hodnotu EU 5,2 až 5,4 l/100 km podle velikosti kol). S větším motorem vzroste výkon na 130 kW (177 k), odpovídající dynamické parametry pak jsou 7,9 sekundy a 205 km/h. Uvedená spotřeba EU je nyní 6,7 l/100 km.

Do jednoho roku od uvedení nabídku rozšíří známý turbodiesel 1.6 CRDi (série U), naladěný na 85 nebo 100 kW, tedy 115 a 136 k. Obdobně jako u zážehových verzí má slabší typ přední pohon a šestistupňovou manuální převodovku, silnější ovšem výhradně trvalý pohon všech kol s dvouspojkovou převodovkou DCT7. Tato automatizovaná varianta využívá dvojice suchých spojek a síla motoru se přenáší nezávisle na řadu sudých a lichých stupňů, takže je vždy připravena, při řazení nedochází k přerušení točivého momentu, pouze k bleskurychlému přepnutí z jedné skupiny stupňů na druhou. Vypínání spojek je elektrické.

Hyundai Kona - na silnici i do terénu

Řidič navíc může volit jeden z režimů Eco, Normal nebo Sport. Pohon všech kol pracuje samočinně bez zásahu řidiče podle potřeby a v případě ztráty adheze posílá až 50 % točivého momentu na zadní nápravu. Do rychlosti 40 km/h lze navíc manuálně aktivovat závěr diferenciálu pro rozdělení momentu v poměru 50 : 50 %. Stejně jako u Hyundai i30 je vzadu víceprvkové zavěšení kol, jen pro verze s předním pohonem se používá řešení známé z i20, tedy vlečená ramena propojená torzně poddajnou příčkou, která zároveň zastává funkci stabilizátoru. Řízení má elektrický posilovač. S pohonem 4x4 je povinná elektronická stabilizace ESC vylepšena funkcí ATCC (Advanced Traction Cornering Control) pro optimalizaci průjezdu rychle se střídajících zatáček.

Na český trh přichází Kona ve čtyřech výbavách základní Kona (pouze tříválec), Style, Premium a Luxury, jež se liší velikostí kol od šestnáctipalcových (ocelová nebo z lehké slitiny) po sedmnáctipalcová či osmnáctipalcová (výhradně litá). Podle verze jsou v nabídce všechny známé prvky jako světlomety LED se samočinným přepínáním, udržování jízdy v pruhu, detekce vozidel v mrtvém úhlu a za vozem při vyjíždění z příčného parkovacího místa, nouzové brzdění, Head-Up Display, audioaparatura s osmi reproduktory, konektivita Display Audio se sedmipalcovým monitorem, připojením chytrého telefonu Apple CarPlay/Android Auto, anebo Navigation Lifetime Mapcare s větším osmipalcovým, bezdrátové indukční dobíjení telefonu na středové konzole a mnohé další.

Autor textu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Hyundai , SUV , Kona , i30 , Kia Stonic , Hyundai Kona , Hyundai i30
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama