Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

HYUNDAI i30 N – Vlk v rouše beránčím

Třetí generace Hyundai i30 posloužila jako základ sportovnímu hatchbacku i30 N Performance, který v závodní verzi vyhrál hned první ročník světového mistrovství cestovních vozů v závodech na okruzích...
Aktualizováno: 18.12.2018
HYUNDAI i30 N – Vlk v rouše beránčím
HYUNDAI i30 N – Vlk v rouše beránčím Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Hyundai i30 N - Na sportovní notu

Hyundai i30 N Performance je vrcholnou verzí pětidveřového hatchbacku z Nošovic, který jsme vyzkoušeli jak na dánských, tak na českých silnicích. Je to první sportovní verze produkčního automobilu Hyundai, vyráběná velkosériově. Uvedení přímo souvisí s aktivitami Hyundai Motorsport, dceřiné společnosti zaměřené na automobilový sport, která před čtyřmi lety představila soutěžní automobily Hyundai i20 WRC v mistrovství světa rally a úspěšnou účastí výrazně zvýšila prestiž značky. Od vítězství ve světových rally pak byl krůček k okruhovým závodům a představení prvního sériového Hyundai i30 N na Frankfurtském autosalonu 2017. Nyní tvoří nabídku série N (podle vývojového střediska v korejském Namyangu a testů na Severní smyčce Nürburgringu) celkem tři modely, a to testovaný i30 N, prodloužený i30 N Fastback a originální kupé Veloster N (to u nás bohužel není).

Pro sportovní řidiče se představily hatchbacky i30 N s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem Theta 2.0 Turbo GDI, nabízené v provedení se standardním výkonem 184 kW (250 k), či s paketem Performance 202 kW (275 k), vždy při 6000 otáčkách za minutu. Vůz v klasické pětidveřové karoserii má pohon předních kol a výhradně manuální šestistupňovou převodovku; zrychlení z nuly na 100 km/h činí 6,1 nebo 6,4 sekundy a největší rychlost dosahuje 250 km/h.

Hyundai i30 N - S německou asistencí

Není bez zajímavosti, že o uvedení řady N se zasloužil Němec Albert Biermann, který přešel v roce 2015 ke korejské automobilce od divize BMW M Sport, aby pokračoval v technickém vývoji na jaký byl zvyklý, než se priority BMW Group obrátily jiným směrem. Jeho zásluhou bylo urychleno vylepšení jízdních vlastností vozů Hyundai, Kia a Genesis, následně byl ještě na sklonku minulého roku jmenován vedoucím výzkumu a vývoje koncernu Hyundai Motor Group (HMG) coby první muž v této funkci, jenž není korejské národnosti.

Sportovně laděný Hyundai i30 N je moderní automobil jak pro každodenní používání, tak pro sportovní zážitky včetně jízdy na okruhu při track days. To jsou tři základní kameny, položené při zahájení vývoje. Proti pětidveřovému hatchbacku i30 doznalo enko řady úprav, doprovázejících zvýšení výkonu vpředu napříč uloženého čtyřválce. Přední náprava N Power Sense typu McPherson byla upravena pro nárůst výkonu, elektromechanické řízení je ostřejší a celek využívá zvýšené tuhosti skeletu i snížené hmotnosti.

Hyundai i30 N - Performance je nejlepší

Kdo by kupoval základní verzi i30 N, když silnější i30 N Performance je jen o dvacet tisíc dražší a nabízí více než zvýšený výkon! Vozy s Performance Package (202 kW/275 k) mají také standardně montovaný samosvorný lamelový diferenciál s elektronickou regulací, přičemž stabilizaci ESC lze zcela vypnout, a pak využít Launch Control pro optimální sportovní rozjezd, samozřejmě v ostrém jízdním režimu N. Palubní systém N Grin nabízí pět jízdních režimů podle volby řidiče, jsou to Eco, Normal, Sport, N a N Custom, které se aktivují tlačítky na volantu. Různé módy mění charakter automobilu od poklidné ekojízdy až po vlka v rouše beránčím, který se probouzí po volbě režimu N. Další N Custom umožňuje individuální nastavení včetně nejostřejšího módu pro charakteristiky vybraných prvků, k nimž patří odezva motoru, stavitelné tlumiče ECS, elektronická stabilizace ESC, sportovní hřebenové řízení, elektronický diferenciál, samočinné vyrovnávání otáček Rev Matching při řazení směrem dolů a také zvuk motoru (akustické drama podporují variabilní klapky ve výfuku a elektronický generátor zvuku). Podle dílu soustavy jde o třístupňovou až pětistupňovou regulaci, tedy o stupně Eco, Normal, Sport, Sport+ nebo Off (zcela vypnuto).

V provedení Performance se standardně dodávají větší devatenáctipalcová kola a pneumatiky Pirelli P Zero, posílená brzdová soustava s většími kotouči a červeně zbarvenými třmeny, samosvorný diferenciál a variabilní klapky ve výfukové soustavě VEVS (Variable Exhaust Valve System). Proti sériové i30 je enko sníženo o 4 mm (se základními osmnáctipalcovými koly) nebo o 8 mm (Performance Package s devatenáctipalcovými), kaskádová mřížka přídě nese písmeno N a celou karoserii doplňují přídavné aerodynamické prvky včetně spoileru na odtokové hraně zádi.

Hyundai i30 N - Potvrzeno na dráze

V interiéru zaujmou anatomická sedadla a upravené kontrolní přístroje, ale i příčná výztuha karoserie v zavazadlovém prostoru. Kromě zaváděcí modré barvy Performance Blue můžete mít vůz v pěti jiných od černé či červené až po bílou (Polar White na snímcích). Jízdní vlastnosti vozu se sníženým podvozkem jsou velmi dobré, všechna kola jsou zcela nezávisle zavěšena (vzadu MultiLink) a velký průměr brzdových kotoučů je zárukou neslábnoucí účinnosti. Samozřejmě, spotřeba paliva při sportovní jízdě překročí uváděných 7,0 – 7,1 litru na 100 km, lehce dosáhnete dvanácti litrů na stovku kilometrů, a to nemusíte mít plynový pedál neustále zaražený v podlaze! Hyundai i30 N Performance je ale jedním z nejlepších vozů své třídy, jaké najdete na českém trhu, skutečný hot hatch!

Závodní verze Hyundai i30 N TCR, s níž Ital Gabriele Tarquini dobyl titul mistra světa FIA WTCR 2018 v závodech cestovních vozů, má úpravou motormanagementu a užitím většího turbodmychadla zvýšený výkon na 257 kW (350 k) při 7000 otáčkách za minutu, ale závodníci jsou ochuzeni o přesné manuální řazení, jejich šestistupňová převodovka má totiž sekvenční řazení páčkami pod volantem.

Autor testu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Hyundai , Kia , Genesis , BMW M Sport , i20 WRC , i30 , Hyundai i30 N , Tom Hyan , Autosalon TV Prima , test vozu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama