Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

Ford Focus – Počtvrté Autem roku!

Nový Ford Focus čtvrté generace už není globální automobil, ale v Evropě se těší velké pozornosti, každá generace byla vyhlášena Autem roku v České republice, takže letos kraluje ten nejnovější!
Aktualizováno: 10.04.2019
Ford Focus - – počtvrté Autem roku!
Ford Focus - – počtvrté Autem roku!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Z globálního zase regionální

V Evropě máme štěstí, Ford Focus se pro nás představil ve čtvrté generaci a opět se vyrábí v německém Saarlouisu. Za mořem v Americe výroba Focusu skončila a nový tam už nevyjede. Nová generace přichází na nové platformě C2, ale dvě technická překvapení mohou tradiční klienty odradit. Tím prvním je poprvé u Focusu zadní náprava s torzní příčkou, byť jen u slabších verzí, takže jde pouze o šetření, protože pro výkonnější verze (a také všechna kombi) zůstává MultiLink. Tím druhým je absence čtyřválcových zážehových motorů, skvělou šestnáctistovku nebo dvoulitrový čtyřválec prostě už nedostanete! Pokud chcete opravdu čtyři válce, musíte do dieselu, na které však mnohé západoevropské země zaútočily zákazem vjezdů do měst! O tom, že třetí generace existovala také v čistě elektrické verzi, výrobce taktně mlčí a její prodejní výsledky se nám nepodařilo zjistit...

Tříválce vládnou, čtyřválec jen diesel

Nejnovější čtvrtá generace přichází na evropský trh jen v pětidveřovém provedení hatchback nebo kombi, podobně jako Fiesta už bez zážehových čtyřválců, nabídka se totiž zúžila na dva zážehové tříválce a dva vznětové čtyřválce. Etalonem jízdních vlastností už byl první Focus v roce 1998, jeho víceprvkové zavěšení zadních kol s rameny Control Blade je legendární (autor článku s vozem první generace po faceliftu a čtyřválcem 1,6 litru spokojeně jezdí dodnes). Dodávalo se i pro nejslabší verze, tehdy Focus převyšoval konkurenci rozdílem třídy. Nynější torzní příčka samozřejmě není špatná, běžný řidič rozdíl nepozná, ale kdyby byla optimální, tak by silnější verze nezůstaly u MultiLinku! Je to podobná strategie jako u Volkswagen Group, kdy stejnou praxi najdeme i u nejúspěšnějších typů VW Golf a Škoda Octavia, ty však ještě nabízejí zážehové čtyřválce.

Turbodmychadlo v každém typu

Podívejme se na pohonné jednotky. Všechny jsou přeplňované turbodmychadlem; základem je zážehový 1.0 EcoBoost ve třech výkonových variantách 63, 74 a 92 kW (tedy 85, 100 a 125 k), který ovšem ze všech konkurentů se třemi válci v této objemové třídě byl vždy nejlepší, o čemž svědčí tři absolutní tituly International Engine of the Year (a šestinásobné vítězství ve třídě do objemu 1,0 l). V obou výkonnějších verzích zvládá jízdu ve městě i po dálnici naprosto bez problémů, ale nový 1.5 EcoBoost/110 kW (150 k) je samozřejmě lepší, byť je složeninou trojice půllitrů, z nichž prostřední se při nižším zatížení dokonce deaktivuje! Základní cena pak už šplhá ze 400 na více než 590 tisíc korun českých, protože se montuje jen do vyšších výbav Titanium, ST-Line a Vignale; pro posledně jmenovanou luxusní variantu může mít zvýšený výkon na 134 kW (182 k). A diesely? To jsou ještě čtyřválce, menší 1.5 EcoBlue dává 70 nebo 88 kW (95 nebo 120 k), větší 2.0 EcoBlue je vyhrazen výbavám Titanium a Vignale. Všechny motory jsou k dispozici jak pro hatchback, tak pro kombi, a pohánějí přední kola, obutá do pneumatik od šestnácti do osmnácti palců průměru (pouze nejmenší kola mohou být v základu ocelová).

Zákazník bude spokojen

Vyzkoušeli jsme zážehové motory obou objemových tříd 1,0/1,5 l a dlužno říci, že absenci čtvrtého válce běžný řidič prostě nepozná, motory (rovněž čtyřválcové diesely 1.5/2.0) mají dostatečný výkon i příznivý průběh točivého momentu, jízda je příjemná a při srovnání s korejskou či francouzskou konkurencí bychom rozhodně dali novému Focusu přednost. Zákazníci mají k dispozici šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou samočinnou převodovku (mimo zážehové 63/74 kW, ale také mimo 134 kW, či nejslabší diesel 70 kW). Nový je otočný ovladač režimů samočinné převodovky, který do Evropy dorazil z USA, kde se objevil na faceliftovaném Fusionu/Mondeu, které však i po loňském faceliftu v Evropě zůstává u volicí páky (inu, chybí mu přece šestiválec)! Výrobce zdůrazňuje zvýšenou tuhost karoserie Focusu, vpředu zůstávají pružinové vzpěry McPherson. V rámci dnešního trendu byla posílena především výbava s jízdními asistenty a konektivita.

Posílená bezpečnost a konektivita

Výčet všech jízdních asistentů bude brzy asi podobnou banalitou, jako sdělení, že osobní automobily mají čtyři kola. Podle výbavy (od nejnižší Trend přes Trend Edition a Trend Edition Plus až po Titanium, ST-Line a Vignale) se nabídka samozřejmě různí, ale už základní Trend nabízí Pre-Collision Assist s nouzovým brzděním, přepínání jízdních režimů Normal/Sport/Eco, Bluetooth, palubní počítač, displej s úhlopříčkou 4,2 palce, elektrické ovládání všech bočních okenních skel a manuální klimatizaci. Postupně přibývají systémy SYNC 2.5/3.0 s dotykovým displejem 8 palců, automatická klimatizace, aktivní parkovací asistent, Lane Assist/Blind Spot Assist, přední světlomety LED, multimediální systém FordPass Connect, Head-Up Display, kožené čalounění, adaptivní podvozek s detekcí a eliminací rázů z výmolů (pro hatchback s oběma nejsilnějšími motory), adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, elektricky ovládaná panoramatická střecha, audiosoustava B&O Play s deseti reproduktory, adaptivní světlomety s nasvícením zatáček a samočinným přepínáním, zadní kamera a mnoho dalšího.

Elegantní a funkční design

Potěší, že karoserie podobně jako u první generace opět upoutá neotřelým designem, který je nejen líbivý, ale také aerodynamicky účinný. Součinitel odporu vzduchu u hatchbacku činí cx = 0,273, pro kombi je cx = 0,284 a tříprostorový čtyřdveřový sedan (pro mimoevropské trhy) dosahuje dokonce cx = 0,250. Móda SUV vyvolala vznik zvýšené verze (o 30 mm) Focus Active s plastovým lemováním karoserie, to bude jediný Focus, prodávaný také v USA, ovšem z čínské produkce! Sportovní ST-Line je naopak o 10 mm nižší. Proti předchůdci se prodloužil rozvor náprav o 52 mm na výsledných 2700 mm, hatchback je o 20 mm delší, u kombi je nárůst ještě větší. Rozšířen byl také rozchod kol, snížila se výška vozu, což přispívá lepšímu vzhledu automobilu. V hodnocení bezpečnosti EuroNCAP získal Focus nejvyšší pětihvězdičkové ocenění podle nové přísnější metodiky, jež však kromě deformace při nárazovém testu řeší především vybavení nejrůznějšími asistenty. Kdo se sveze v novém kombi Focus, tak pochopí, že žádné SUV nepotřebuje. Vnitřní prostor je značný a jízdní vlastnosti mnohem lepší.

Autor testu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Ford , Focus , Fiesta , Mondeo , turbo , Škoda Octavia , Volkswagen Golf , Tom Hyan , Autosalon TV Prima , test vozu , test
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama