Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

FIAT 124 SPIDER – návrat ke kořenům!

Není už mnoho lehkých a cenově dostupných sportovních vozů, ale patří k nim nový Fiat 124 Spider, který navazuje na dlouhou italskou tradici ...
Aktualizováno: 25.09.2018
FIAT 124 SPIDER – návrat ke kořenům!
FIAT 124 SPIDER – návrat ke kořenům! Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V době, kdy zejména britští výrobci opustili kategorii lehkých a relativně levných sportovních roadsterů, převzala trend japonská Mazda, která správně odhadla vznikající mezeru na trhu. Byl to odvážný krok, ale stoprocentně vyšel! Mazda MX-5, inspirovaná nejúspěšnějšími britskými typy, hlavně legendou Lotus Elan ze šedesátých let, za více než jedno čtvrtstoletí ve čtyřech generacích překročila produkci jednoho milionu! Stala se nejúspěšnějším dvoumístným otevřeným automobilem, což je zapsáno ve slavné Guinnessově Knize rekordů. A proč hovoříme o Mazdě? Jednoduše proto, že poslední generace MX-5 se stala základem znovuzrozeného Fiatu 124 Spider...

S japonskými geny, ale vlastním srdcem

Vedly k tomu ekonomické důvody, ale hlavně urychlení nástupu na trh! Italský Fiat tak poprvé přistoupil k neobvyklé spolupráci, kdy představil nový Fiat 124 Spider na základě upravené Mazdy MX-5 čtvrté generace, ale s delší karoserií ve stylu legendy Fiat 124 Sport Spider ze šedesátých let (uvedena 1966), modifikovaným podvozkem a především jiným motorem. Zatímco Mazda sází na nepřeplňované čtyřválce Skyactiv-G 1.5/2.0 s výkony 131 a 160 koní (96 a 118 kW), použil Fiat svůj osvědčený přeplňovaný čtyřválec 1.4 MultiAir II Turbo o výkonu 140 koní (103 kW), známý třeba z Fiatu 500X nebo Jeepu Renegade. Tento motor je rovněž vybaven čtyřventilovým rozvodem, ale nikoli DOHC (dva vačkové hřídele v hlavě válců), nýbrž OHC (jeden) pouze pro výfukové ventily a místo druhého inovativní elektro-hydraulickou aktivací sacích ventilů MultiAir II, což náhradou mechanického systému optimalizuje plnění motoru, takže výkon principiálně narostl o patnáct procent, ale spotřeba se o pětadvacet procent snížila!

První Fiat z Hirošimy

Znamená to, že se znovuzrozený Fiat 124 Spider vyrábí v Hirošimě spolu s Mazdou MX-5 čtvrté generace pro trhy celého světa. Původní smlouva s Japonci předpokládala, že půjde o značkovou variantu Alfa Romeo Spider, ale pak nedávno zesnulý šéf koncernu Sergio Marchionne přece jen uznal, že Alfa Romeo se musí vyrábět v Itálii. Kompromisem je ještě výkonnější provedení Abarth 124 Spider, dokončované v Turíně v dílnách Officine Abarth v Mirafiori, ale Fiat 124 Spider se dováží přímo z Hirošimy. Určitým zklamáním pro skalní příznivce italských vozů může být přístrojová deska, volant a vůbec celý interiér, který se od Mazdy MX-5 prakticky neliší (jen minimální změny), jenže jinak naprosto vyhovuje jak funkcí, tak ergonomií. O motoru, vyráběném v Itálii, jsme už hovořili, je jedinou variantou pro Fiat 124 Spider; kdo chce silnější verzi, musí volit dražší Abarth 124 Spider (170 koní nebo 125 kW, rovněž z motoru 1.4 MultiAir II Turbo). Šestistupňová mechanická převodovka může být nahrazena šestistupňovou samočinnou, ale s řazením páčkami pod volantem jako ve formuli 1.

Jízda s větrem ve vlasech na britský způsob

„Vyznáváme britský způsob jízdy na čerstvém vzduchu,“ prohlásil inženýr Domenico Bagnasco, který se také před dvaceti lety podílel na vývoji předchůdce Fiat Barchetta, a dodal: „Prostě plátěnou střechu ručně dolů, nařídit výdechy vzduchu a pustit topení naplno, ať je zima nebo prší, a tak jsme to také udělali!“ Domenico nás ještě před prvním testem seznámil s úpravami podvozku, Fiat 124 Spider má totiž jiné naladění, trochu komfortnější než Mazda, ale přesto bezvadně drží stopu. Jinou charakteristiku dostaly pružiny, tlumiče, stabilizátory a hřebenové řízení. Prodloužená příď (vůz je delší o 140 mm) s větší maskou ve stylu originálu 124 Sport Spider se podílí na mírném zvýšení hmotnosti (cca o 50 kg). Samosvorný diferenciál je vyhrazen pouze pro ostřejší Abarth 124 Spider. Přední sedadla mohou mít vyhřívání, výbava není vůbec spartánská, zahrnuje čtyři airbagy, klimatizaci, kožené čalounění, elektrické ovládání okenních skel a další.

Okénko do historie

Fiat 124 Spider je přece jen jiný než většina dnešních automobilů, vzbuzuje emoce a radost z jízdy, stejně jako jedinečná Mazda MX-5. Je navázáním na mnohaletou tradici dvoumístných otevřených automobilů Fiat, přerušenou výběhem modernizované Barchetty v roce 2005. Jejich novodobá historie započala v roce 1955 uvedením kabrioletu Fiat 1100/103 průběžně modernizovaného na 1200 Cabriolet (s motory o objemu 1221 místo 1089 cm3, vždy shodném s tehdejšími čtyřválci Škoda) a od roku 1959 s novou karoserií postupně jako typy Fiat 1200, 1500 (S) a 1600 (S), v roce 1966 vystřídanými legendou Fiat 124 Sport Spider. Ta vyběhla z výroby coby Pininfarina Spidereuropa 85 po téměř dvaceti letech, když slavná turínská karosárna převzala zcela produkci a prodloužila život krásnému automobilu do osmdesátých let. Nová Barchetta, už s pohonem předních kol a napříč uloženým čtyřválcem 1.8i 16V, vyjela v roce 1995. Po ukončení její výroby přes deset let sportovní spider v nabídce Fiatu chyběl, naštěstí se však vrátil, a to ve velmi zajímavé podobě!

Autor testu: Tom Hyan

Testovali jsme
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama