Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

FERRARI 488 GTB – na rozloučenou!

Král je mrtev, ať žije král! Ferrari 488 GTB se ještě vyrábí, ale na autosalonu v Ženevě už byl představen jeho nástupce Ferrari F8 Tributo, jenž vzdá novou poctu dlouhé řadě sportovních kupé s osmiválcem uprostřed před zadní nápravou!
Aktualizováno: 26.04.2019
FERRARI 488 GTB
FERRARI 488 GTB
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Motor uprostřed - Jasná koncepce

Měl jsem vzácnou příležitost vyzkoušet Ferrari 488 GTB jak na běžných silnicích, tak na zkušebním okruhu Ferrari v italském Fioranu. Je až neuvěřitelné, jak lze stále vylepšovat charakter vozu, jehož základní koncepci uvedlo Ferrariho Dino 206 GT už v polovině šedesátých let (tehdy se šestiválcem), a dále rozvedly typy s osmiválcovým motorem uloženým uprostřed před zadní poháněnou nápravou. Dvoumístný sportovní vůz se z příčného uspořádání celé poháněcí soustavy (Ferrari 308 GTB ročníku 1975) proměnil na dodnes užívanou podélnou koncepci (od Ferrari 348 TB/TS ročníku 1989), procházející průběžným šlechtěním, jehož sériovým vyvrcholením je typ 488 GTB. S tímto vozem se Ferrari vrátil ke klasickému označování typů, neboť číslo 488 vyjadřuje objem jednoho válce a zkratka GTB značí Gran Turismo Berlinetta. Požadavky na snižování emisí ovšem vedly k uplatnění přeplňovaných motorů, po Ferrari California T (debut 2014) je tedy 488 GTB druhým sériovým modelem bi-turbo dnešní nabídky.

Ferrari 488 GTB - Turbodmychadla nastupují

Připomeňme, že už v minulosti Ferrari silniční typy s přeplňovanými motory vyráběl, byly to však většinou jen speciální série. První éra turbo ve formuli 1 přinesla monoposty Ferrari 126 C, jež ve své druhé sezoně 1982 dominovaly Poháru konstruktérů F1 (o pět bodů porazily McLaren) a titul mezi jezdci Ferrarimu unikl jen pro tragické havárie (Gilles Villeneuve zahynul, Didier Pironi se těžce zranil, ale přesto byl druhý v MS). Rychlost závodních monopostů inspirovala v témže roce konstruktéry k aplikaci přeplňování na silniční typy Ferrari 208 GTB/GTS Turbo, u nichž se tak zvýšil výkon dvoulitrového osmiválce na 162 kW (220 k), jinak se turba objevila jen u skutečných hypercars Ferrari v limitovaných sériích jako jsou legendární Ferrari 288 GTO (1984), který disponoval výkonem 294 kW (400 k), a jeho nástupce Ferrari F40 (1987) s výkonem dokonce 351 kW (478 k)! Nový zájem o turbodmychadla pak přinesla nejen druhá éra turbo ve formuli 1 (od sezony 2014), ale i legislativní požadavky na snižování spotřeby a výfukových emisí.

Okamžitá reakce bez prodlevy

Ferrari 488 GTB je dalším vývojovým stupněm řady osmiválcovým vozů s motorem uprostřed, jako nástupce 458 Italia nabízí opět větší sílu, ale zároveň kultivovanější jízdní vlastnosti (totéž jsme poznali při přestupu ze 430 Scuderia do 458 Italia), a to s řadou vyspělých řešení, jež pomáhají i méně zkušeným jezdcům využívat možností vozu. Ano, je to svatá pravda, přibývá klientů, kteří sice mají peníze, ale horší řidičské schopnosti. Jim Ferrari vychází vstříc, podle oficiálního sdělení totiž výjimečný motor a sofistikovaná aerodynamika spolu s vytříbenou kontrolou dynamiky radikálně zlepšují tradičně výjimečně ostré reakce silničních vozů Ferrari na téměř okruhové zvyklosti. Obdivuhodná je také účinnost brzd, odvozených z LaFerrari; zcela potlačená prodleva dvojice turbodmychadel zero turbo lag a vůbec vynikající jízdní vlastnosti.

Manettino, tedy vše po ruce

Na multifunčním volantu, který nese i spínače ukazatelů směru, stíračů, světlometů, tuhosti tlumičů a tlačítko spouštěče, je samozřejmě otočný ovladač manettino pro volbu režimu jízdy Wet (za mokra), Sport, Race, CT Off (vypnutí kontroly trakce) a ESC Off (vypnutí stabilizace). Snad jen s výjimkou posledního každý běžný řidič zvládne jízdu ve všech režimech, i při CT Off si může zasportovat, aniž by ohrozil své zdraví. Vyvážená koncepce s aktivní aerodynamikou a přiměřeným přítlakem podle rychlosti dovoluje snadné driftování, na suchém okruhu naprosto bez problémů.

Nejprve jsme jezdili na okruhu, což je mnohem lepší pro poznání vozu, takže odpolední dvě stovky kilometrů byly příjemnou projížďkou, nikoli lámáním rekordů, což ostatně přitvrzené radarové kontroly v Itálii umožňují stále méně, a řídit Ferrari už dávno není pro policii polehčující okolností. Krédem konceptu Ferrari V8 Sports Car je maximální, ale zvládnutelný výkon pro unikátní řidičské zážitky, k jehož jednotlivým oblastem patří zrychlení, odezva motoru, maximální kontrola jízdy a nezaměnitelný zvuk.

Ferrari 488 GTB - Nová rodina motorů

Osmiválec 3,9 litru vychází z bloku Ferrari 458 Italia, ale je to odlišný motor než v Californii T, vyladěný na největší výkon 492 kW (670 k) a variabilní vrchol mnohem vyššího průběhu točivého momentu podle převodového stupně (maximum 760 N.m již při 3000 otáčkách pouze na sedmičku). Měrný výkon dosahuje 172 koní na litr proti 127 k/l u Italie, která má větší objem válců (4497 proti 3902 cm3). Úpravy zahrnují jiný design pístů (o 20 g lehčí než u Italie, o 7 g než u Californie T), nový systém mazání se suchou klikovou skříní, vyšší tepelné a mechanické zatížení, jiné hlavy válců a vyladěné sání, chladiče blízko turbodmychadlům a inovativní konstrukci turbodmychadel (titan, valivá ložiska, polymerická těsnění). Lopatková kola turbodmychadel TwinScroll z letecké slitiny Ti-Al (titan/hliník) snižují moment setrvačnosti o 50 procent, spolu s uložením hřídele na kuličkových ložiskách (o 30 procent menší vnitřní tření) zkracují reakční dobu až o 60 procent a mají větší tepelnou odolnost. Reakční doba motoru na sešlápnutí pedálu plynu je 0,8 sekundy (při 2000 otáčkách na třetí rychlostní stupeň). Konstruktéři také pečlivým odladěním motoru zachovali typický zvuk stroje (navzdory turbodmychadlům).

Ferrari 488 GTB - Řazení jako ve Formuli 1

Dvouspojková sedmistupňová převodovka má pevné páčky pod volantem (neotáčejí se s volantem) a tři tlačítka na jednoduché středové konzole (zpátečka, samočinný režim a Launch Control). Celý systém trakce spolupracuje, Variable Torque Management řídí maximum točivého momentu pro každý stupeň individuálně, čímž zlepšuje ovládání vozu; inovovaná funkce SSC2 (Side Slip Control) je přesnější a méně agresivní, dovoluje vybočení zádě, ale zároveň zvýšení podélného zrychlení ze zatáčky o 12 procent v nejostřejších režimech Race a CT Off. Kromě integrace s kontrolou prokluzu F1-Trac a elektronickým diferenciálem nyní rovněž ovládá aktivní tlumiče SCM. Na jízdních výkonech se podílí vyspělá aerodynamika, zvyšující přítlak při snížení čelního odporu. Novinkou je integrální tzv. blown spoiler, vytvářející přítlak společně s dalšími aerodynamickými prvky (svou funkci v tom má i klika dveří, jak potvrdil šéfdesigner Flavio Manzoni, který byl naším společníkem při představení vozu v Maranellu).

Ferrari je prostě nejlepší

Žádná jiná značka nedosáhla takové prestiže mezi výrobci sportovních vozů jako právě Ferrari. Donedávna jako jediná přenášela zkušenosti z formule 1 do silničních typů, ale hlavně v tom pokračuje nepřetržitých dvaasedmdesát let! Zatímco dříve mohli Ferrari řídit jen opravdu zkušení řidiči, dnešní automobily jsou vhodné jak pro vrcholné sportovní vyžití, tak pro relaxační jízdu ve městě. Charakteristika vysokovýkonných motorů se zcela změnila, vynikají neobyčejnou pružností, už není třeba neustále řadit. A to vyhovuje i těm, kteří mají dost peněz, ale nikoli závodnické geny. Ferrari prodává stále více a více vozů i na netradiční trhy. Základní cena přes 200 tisíc eur však jasně indikuje, kdo si je může dovolit.

Autor testu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: ať žije král! Ferrari 488 GTB se ještě vyrábí , ale na autosalonu v Ženevě už byl představen jeho nástupce Ferrari F8 Tributo , Ferrari , ferrari488 , ferrari488gtb , autosalontv , autosalontvprima , tomhyan , test , testvozu , supersport , experttomhyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama