Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

BMW 730d – Sport nebo komfort?

Pokud nepočítáme sportovní vozy, pak jsou vrcholem nabídky BMW už více než čtyřicet let čtyřdveřové sedany řady 7, dnes nabízené už v šesté generaci...
Aktualizováno: 21.08.2018
BMW 730d – Sport nebo komfort?
BMW 730d – Sport nebo komfort? Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V loňském roce oslavila řada 7 svoje výročí speciální sérií. Velké automobily BMW řady 7 patřily vždy k průkopníkům nové techniky, spolu se sportovní řadou 8 uvedly u bavorské značky automobilové dvanáctiválce, ale používají hlavně šestiválce a osmiválce, i když hybridní provedení Plug-In vystačí se zážehovým čtyřválcem. Paleta nové řady 7 nabízí osm typů v základní délce (codename G11) a jedenáct v prodloužené (G12). Rozdíl je na první pohled patrný při pohledu na druhé boční okno v delších zadních dveřích, rozvor náprav byl prodloužen o 140 mm a celková délka tak narostla o stejnou hodnotu na 5238 mm. Všechny generace řady 7 se vyráběly v bavorském Dingolfingu, ani nová není výjimkou. Jsou zdařilou symbiózou neobyčejně komfortní jízdy, ale také sportovního charakteru, jaký jiným sedanům většinou chybí.

BMW řady 7 – vždy na vrcholu

Řada 7 byla vždy na čele technického pokroku. První generace uvedla elektronický rychloměr a displej Check Control, její hvězdou se stal typ BMW 745i s řadovým šestiválcem 3,4 litru přeplňovaným turbodmychadlem. Digitální motormanagement také slavil evropskou premiéru v první řadě 7 (1979), ve druhé se objevily první poválečný německý dvanáctiválec, ale také čidla Park Distance Control, už ve třetí přišly zabudovaná navigace, xenonové hlavní světlomety a dynamická stabilizace DSC. Následovaly vznětový osmiválec (1999), revoluční ovladač iDrive (2001, napodoben záhy veškerou konkurencí), integrální aktivní řízení (2008) a systém nočního vidění s detekcí chodců (rovněž 2008). Šestá generace dále rozvíjí prvky dynamické hospodárnosti EfficientDynamics a konektivity ConnectedDrive na vyšší úroveň, ale zavádí i další nová technická řešení.

Poslední generace řady 7 je totiž první, která využívá díly z uhlíkových kompozitů v nosné struktuře karoserie, kde tvoří ochranný rám prostoru posádky, integrovaný v ocelové konstrukci společně s hliníkovými díly. Neobvyklou kombinaci prozrazuje štítek Carbon Core na sloupku B, výsledkem je úspora hmotnosti až 40 kg jen na karoserii v programu EfficientLightweight (celkově úspora činí až 130 kg) za současného zvýšení tuhosti karoserie, příspěvku k optimálnímu rozdělení hmotnosti na nápravy v poměru 50:50 procent a snížení polohy těžiště, což se pozitivně projevuje na velmi dobrých jízdních vlastnostech. Uhlíkové kompozity vyztužují střechu podélně i příčně, sloupky za předními dveřmi, podlahu se středovým tunelem a boční prahy. BMW Group patří k průkopníkům využití CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastics), které do automobilového průmyslu přišly z raket a letadel, přičemž se nejprve uplatnily ve formuli 1 (samonosné trupy monopostů formule 1 se už z jiného základního materiálu nedělají).

Snadná volba, sport nebo komfort!

Nejprve jsme vyzkoušeli sportovně laděnou verzi BMW 730d M Sport se vznětovým šestiválcem, ale také prodlouženou BMW 750Li se zážehovým osmiválcem, přičemž všechny se dodávají s pneumatickým adaptivním podvozkem, který udržuje stálou světlou výšku. Tu však lze v různých režimech jízdy měnit, poprvé je vzduchové odpružení na přední i zadní nápravě, dovoluje výškový rozsah 30 mm, tedy 10 mm dolů a 20 mm nahoru. Samozřejmě staromilcům lépe vyhovuje podvozek M Sport, spolu s výraznějšími doplňky karoserie, nová řada 7 je však vlajkovou lodí značky, a proto nabízí značný komfort s plavným překonáváním nerovností, vždy ale můžete tlačítkem přejít na sportovní režim, kdy se displeje před řidičem rozzáří červenou barvou. Kuriozitou je přídavná indikace využití výkonu a točivého momentu ve středu přístrojové desky, tzv. sportovní displeje, které také aktivujete ve sportovním módu. Vedle pohonu zadních kol je k dispozici systém xDrive, prvně nabízený s řízením zadních kol Integral Active Steering. Stabilizátory s proměnným účinkem Executive Drive Pro jsou elektromechanické (dříve byly hydraulické), uprostřed přerušené a natáčením dvou částí omezují naklánění vozu. Ve spolupráci s aktivními tlumiči doslova žehlí nerovnou vozovku.

Nejlepší je řadový šestiválec!

Řadu 7 pohánějí motory nejnovější generace, zvláště nový zážehový řadový šestiválec třílitrového objemu se zvýšeným výkonem a hliníkovou konstrukcí, jenž u 740i nabízí 240 kW (326 k). Nárůst výkonu zaznamenal i vznětový šestiválec BMW 730d s větším vstřikovacím tlakem, nemluvě o špičkové verzi 750d s výkonem až na hranici 400 k (294 kW). Konstruktéři odstupňovali třilitrový turbodiesel počtem plnicích turbodmychadel, BMW 730d má jedno, 740d dvě a 750d dokonce čtyři! Jednotlivé typy a modifikace byly uváděny postupně. Favoritem českých uživatelů je BMW 730d s výkonem 265 koní (195 kW), skvělou dynamikou se zrychlením na stovku za 6,1 sekundy, ale především s nízkou spotřebou paliva, která se i při svižné jízdě pohybuje do osmi litrů nafty na stovku kilometrů (jako obvykle jsme údaje 4,6 l/100 km podle metodiky EU nedosáhli). Všechny vozy řady 7 mají osmistupňovou samočinnou převodovku, můžete ale řadit přímo páčkami pod volantem.

Ikonický ovladač iDrive všichni kopírují...

Samozřejmě, i šestá generace zachovává otočný ovladač iDrive ve vylepšeném provedení, ale také poprvé přináší možnost ovládání vybraných funkcí audiosoustavy, telefonu a kontrolních kamer gesty před displejem. Je to světová premiéra, systém gest ruky doplňuje hlasové ovládání, iDrive a dotykový displej. Musíte se patřičná gesta naučit, máchnutím rukou, či ukázáním na obrazovku třeba odmítáte nebo přijímáte telefonní hovory. Kroužením rukou před displejem zvyšujete hlasitost audiosoustavy, podařilo se nám to ovšem nevědomky, při běžné gestikulaci během rozhovoru se spolujezdkyní. Inu, nic není dokonalé! Přestože nechybí ani klíček od vozu s dotykovým displejem! BMW Display Key ovládá dálkově různé funkce nastavení vozu, slouží i coby ovladač pro samočinné zaparkování do úzké mezery, která by vám jinak nedovolila vystoupit.

Příjemné jsou laserové světlomety s dosahem 600 metrů, dvojnásobným proti LED, dosud známé jen z hybridního BMW i8 Coupé, na němž jsme je poprvé okusili. Spínač Driving Experience Control na středové konzole umožňuje výběr z jízdních režimů Comfort (včetně Comfort Plus), Sport, EcoPro a poprvé nového Adaptive (přizpůsobení jízdnímu stylu a charakteru vozovky); pro Sport a EcoPro lze volit také individuální kombinace (například sportovní odezvu motoru s komfortním podvozkem, vhodným pro české cesty). Podobně lze vylepšovat vůz v programu BMW Individual. Takže je to jen na vás, zda sport nebo komfort!

Autor testu: Tom Hyan

Testovali jsme
Článek je zařazen v: hybrid , BMW , Autosalon TV Prima , Tom Hyan , testy vozů , BMW 730d , BMW 7
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama