Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy

Aston Martin Vantage – S novým srdcem!

Další éru u Aston Martinu zahájila spolupráce s Daimlerem! Vyzkoušeli jsme nový Vantage s osmiválcem z Mercedesu AMG...
Aktualizováno: 03.12.2018
Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantage Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Legendární britský výrobce sportovních vozů Aston Martin prožívá nejbouřlivější rozvoj své dramatické historie, která čítá přes sto let, byť v některých letech s produkcí blízké nule. Samozřejmě, časy se mění, a tak malý výrobce z Gaydonu potřebuje partnera, který by mu pomohl s vývojem, zejména při dnešních těžko splnitelných emisních limitech. Aston Martin vždy vyráběl silné sportovní vozy, nyní pokračuje s přeplňovanými motory. Dvanáctiválce dělá v Kolíně nad Rýnem už od dob spolupráce s Fordem, vlastní nepřeplňované osmiválce spřízněné s Jaguary AJ-V8 nahradil známými čtyřlitrovými motory Mercedes-AMG Twin-Turbo M177 (verze s olejem v klikové skříni), ovšem ve spojení s jiným převodným ústrojím transaxle, zahrnujícím osmistupňovou samočinnou převodovku ZF, zatímco Mercedes-AMG GT má svojí sedmistupňovou Speedshift DCT a motor se suchou klikovou skříní...

Aston Martin Vantage - Nepřetržitý vývoj

Na podzim 2003 představil Aston Martin nový základní typ DB9 (nahradil DB7) se stejným šestilitrovým dvanáctiválcem, jaký měl už o tři roky dříve uvedený špičkový model Vanquish, pak přidal sportovněji laděný osmiválec V8 Vantage (2005), doplněný dvanáctiválcovou verzí Vantage V12 (2009). Pokračováním úspěšného DB9 je od roku 2016 další typ DB11, jak ve verzi s novým dvanáctiválcem 5.2 Litre Twin-Turbo, tak se zmíněným čtyřlitrovým osmiválcem Mercedes-AMG M177. Zatímco Aston Martin DB11 je Gran Turismo s uspořádáním sedadel 2+2, nový Vantage V8 čistokrevným dvoumístným sportovním vozem. Představil se v listopadu 2017, sériová výroba v Gaydonu (Warwickshire) začala v květnu coby druhý nový automobil ze sedmi typů, jež budou uvedeny během sedmi let jako součást The Second Century Plan, tedy plánu vstupu do druhého století existence firmy.

Aston Martin Vantage - Vantage je supersport!

Současný Vantage sdílí novou hliníkovou architekturu podvozku se standardním typem DB11, přestože až 70 procent dílů je specifických, nemluvě o zkrácení vozu o 284 mm (je také o 34 mm kratší než Porsche 911). Zadní pomocný rám je v karoserii upevněn natvrdo (u DB11 mají pružné silentbloky) pro větší sportovní zážitky, poprvé se objevuje kombinace nový motor 4.0 Twin-Turbo, elektronický diferenciál, speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli P Zero, adaptivní odpružení ADS/Skyhook a nabídka jízdních režimů (Sport, Sport Plus a Track). Novinkou u Astonu je elektronický diferenciál, který na rozdíl od konvenčního samosvoru přechází z plně otevřeného na zcela uzavřený během milisekund (0 – 100 %) a optimalizuje tak trakci podle zvoleného režimu a spolupracuje s vektorovým rozdělením točivého momentu zadních kol, aktivním odpružením a dynamickou stabilizací pro radost z jízdy, zvláště pak v režimu Track pro jízdu na závodním okruhu. Nastavení jízdních režimů je vpravo na volantu, aktivního odpružení vlevo, o volbě řidiče informují dobře čitelné symboly na přístrojovém štítu.

Aston Martin Vantage - Odlišný, ale ze stejné líhně

Implantovaný osmiválec má úžasný zvuk, jenž nabírá na intenzitě v okruhovém režimu Track, disponuje výkonem 503 koní (375 kW) při šesti tisících otáček za minutu a enormním točivým momentem až 685 N.m v širokém rozsahu otáček 2000 až 5000 za minutu! Podobně jako u Mercedesu AMG jej zdobí štítek toho, kdo je za jeho výrobu zodpovědný. Zrychlení je doslova raketové, na sto za 3,6 sekundy, největší rychlost činí 314 km/h. Spotřebu lze při klidné jízdě udržet kolem 11 až 12 litrů na 100 kilometrů, ale když sešlápnete pedál, vyletí nad dvacet litrů velmi rychle. Vynikající jízdní vlastnosti umožňuje tuhá konstrukce (hliníkové výztuhy jsou i pod kapotou), ale především víceprvkové závěsy kol a rozložení hmotnosti na nápravy 50:50 %, tedy v ideálním poměru! Lze říci, že navzdory stejnému technickému základu je Aston Martin přece jen od Mercedesu AMG odlišný...

Aston Martin Vantage - Provokuje designem

Na první pohled zaujme vyspělá aerodynamika pro optimální přítlak, s řízeným prouděním pod vozem, na zádi ukončeným difuzorem a usměrňovacími lištami, nad nimiž ústí vždy dvě koncovky výfuku na každé straně. Šéfdesigner Marek Reichman připouští, že Vantage má provokativní design, který se sice nemusí líbit každému, ale jasně vůz odlišuje a prozrazuje jeho sílu. Hovoří o napětí jediné linky, inspirované speciály DB10 (limitovaná série pro filmy s Jamesem Bondem) a extrémním supercarem Vulcan s motorem uprostřed, určeným pouze pro jízdu na okruhu. Základní čalounění interiéru je v kombinaci alcantary s kůží, celokožené se dodává na přání (vyobrazený bílý vůz měl příplatkový celokožený AML Colour, stejně jako kompozitový karosářský paket AML Colour).

Aston Martin Vantage - Na dráhu i do města

Navzdory vysokým výkonům lze s Vantage jezdit každý den v běžném provozu (režim Sport), vůz je pohodlný, obklopuje vás vysoká středová konzola s pěti hlavními tlačítky jízdy (P, R, Start Engine, N, D), lze volit samočinné řazení nebo manuální páčkami pod volantem. Standardně se dodává osmipalcový displej LCD, navigace, samočinná klimatizace, integrace iPod/iPhone, zásuvky USB atd.; na přání jsou například kontrola mrtvých úhlů, kamera 360° (tlačítko na středové konzole), parkovací asistent, odvětrávaná sedadla a další. Zavazadlový prostor, přístupný výklopnou stěnou zádě, je překvapivě velký (objem 350 litrů). Odkládací prostory jsou také za dvojicí sedadel, uložených tak nízko, jak se na sportovní kupé sluší. Už dnes se hovoří o otevřené verzi Roadster.

Autor testu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Aston Martin , Mercedes-AMG , Vantage , Aston Martin Vantage , supersport , Tom Hyan , Autosalon TV Prima , test vozu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama