Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Testy ojetin

Bestseller Škoda Fabia – proklepneme všechny tři generace!

Chcete si koupit ojetý automobil? Výběr je opravdu veliký, až se z toho někdy může motat hlava. Aby tomu tak nebylo, připravili jsme vám spolu s renomovanými odborníky z Autocentra Davo Car Olbramovice už druhý díl podrobného přehledu nejprodávanějších ojetin na našem trhu.
Aktualizováno: 25.01.2018
Bestseller Škoda Fabia - proklepneme všechny tři generace!

Na současném trhu s ojetými vozy dominuje v naší republice logicky produkce domácí automobilky Škoda. Vedle Octavie, kterou jsme představili v prvním díle, je bezkonkurenčním bestsellerem Škoda Fabia.

Škoda Fabia

Při koupi tohoto modelu se můžeme setkat již se třemi generacemi. Takže výběr je opravdu široký, a to ve všech cenových relacích.

Škoda Fabia I

První generace přišla koncem roku 1999 a vydržela ve výrobě celých 10 let. Byla vyráběna v různých karoseriových variantách, a to jako pětidveřový hatchback, kombi, čtyřdveřový sedan a velmi ojedinělá verze Praktik, vycházející z modelu Fabia kombi.

Své dominantní postavení na trhu ojetin si vysloužila především za spolehlivost, finanční nenáročnost případných oprav a také proto, že významné procento vozidel je zakoupeno v ČR. A nejen to, i dnes se setkáváme s vozidly po prvním majiteli a s dohledatelnou servisní historií.

Pro jednoduchou orientaci rozdělíme model nejprve dle pohonných jednotek:

Zážehové agregáty

1,0 MPI (37 kW/50 koní) – 2002

1,2 HTP (40 kW/54 koní) – 2002

1,2 12V HTP (47 kW/64 koní) – 2003

1,4 MPI (44 kW/60 koní) – 2000–2003

1,4 MPI (50 kW/68 koní) – 1999–2003

1,4 16V (55 kW/75 koní a 74 kW/100 koní) – 1999

1,4 16V (59 KW/80 koní) – 2006–2007 – pouze sedan a kombi

2,0 MPI (85 kW/115 koní) – 2000–2006

Vznětové agregáty

1,4 TDI-PD (55 kW/75 koní) – od 2003 do 2005 (Euro 3), (51 nebo 59 kW/69 nebo 80 koní) – od 2005 (Euro 4)

1,9 SDI (47 kW/64 koní) – 1999

1,9 TDI-PD (74 kW/100 koní) – 1999

1,9 TDI-PD (96 kW/130 koní) – 2003–2007, pro verzi RS

Doporučení odborníků z Autocentra DAVO CAR zní: Primární, a tudíž nejlepší volbou, co se týče spolehlivosti, je model vybavený motorizací 1,4 MPI. Tento agregát se vyráběl v několika výkonových verzích a ze všech nejlepší se jeví poslední, a to s výkonem 59 kW s točivým momentem 132 Nm. Výše uvedené motorizaci zdárně sekundoval vznětový motor 1,9 SDI, který se zdá neutahatelný, vyniká lineárním nárůstem výkonu a potěší spotřebou na hranici 4 l/100km.

Jako nejhorší varianty dle zkušeností můžeme vybrat motorizace 1,0 MPI a také 2.0 MPI.

Plusy vozů Škoda Fabia první generace:                                                                                      

Bytelná konstrukce a protikorozní ochrana                     

Vcelku dobré jízdní vlastnosti                                             

Levný servis a náhradní díly                                                

Široká nabídka ojetin                                                             

Spolehlivost vybraných motorizací                   

Minusy vozů Škoda Fabia první generace:

Velmi drahý servis motorů 1,2 HTP a 1,4 TDI

Časté krádeže na ND

Místo na zadních sedadlech

Levné vozy bez výbavy

Často velmi vysoké nájezdy kilometrů

Celkově vzato u všech těchto vozidel platí, jak se předešlý majitel o škodovku staral, jaký jí dopřával servis, takové je auto. Důležité také je, jestli byly garážovány, či nikoliv.

Škoda Fabia
Škoda Fabia

Škoda Fabia II

Tato generace se na českém trhu objevila v letech 2007 a vydržela ve výrobě až do roku 2015.

Patří mezi nejoblíbenější modely a je postavena na stejné platformě jako první generace.

Je o málo delší, ale také zároveň vyšší a užší. Stejně jako předchozí generace je Fabia druhé generace bezpečná, což si vysloužilo získání 4 hvězdiček v testu Euro NCAP. Z této modelové řady vycházel Roomster, který se objevil na trhu o něco později.

V roce 2010 prošla tato generace faceliftem, a to včetně Roomsteru a všech karosářských verzí čítajících kombi a hatchback. U faceliftu byl výrazně pozměněn přední hlavní světlomet přidáním denního svícení. Bylo také pozměněno grafické znázornění ukazatelů v kapličce a upraveno bylo ovládání automatické klimatizace se zařazením režimu ECON. Snahou bylo zvednutí hodnoty interiéru, aby nepůsobil tak strohým dojmem.

V roce 2009 přišlo na svět také první outdoorové dítě, a to konkrétně Fabia Scout, která měla jinak tvarovaný nárazník, nosiče ve stříbrné barvě a kola z lehkých slitin již v základní výbavě. Na pohon 4x4 ovšem nedošlo.

V modelech se také poprvé představila automatická převodovka s označením DSG, která disponovala 7mi převodovými stupni, ale byla spojena výhradně s motorizací 1,4 TSI o výkonu 132 kW, tedy s modelem RS.

Zážehové agregáty:

1,2 HTP (44/51 kW) – od 2007

1,2 TSI (63/77 kW) – od 2010

1,4 16V (63 kW) – od 2007

1,4 TSI (132 kW) – od 2010, pro verzi RS

1,6 16V (77 kW) – 2007–2010

Vznětové agregáty:

1,2 TDI CR (55 kW) – od 2010, pro ekologickou verzi GreenLine

1,4 TDI PD (51/59 kW) – 2007–2010

1,6 TDI CR (55/66/77 kW) – od 2010, od 2011 s jednohmotovým setrvačníkem.

1,9 TDI PD (77 kW) – 2007–2010

Zkušenosti odborníků z Autocentra DAVO CAR jsou takovéto: Verze 1,2 HTP se v původní verzi vyráběné do roku 2010 mohla spokojit pouze s emisní normou Euro 4 a dvěma výkonnostními variantami, a to 44 kW a 51 kW. V první řadě prosluly tyto tříválce řadou problémů s přepalováním oleje vlivem katalyzátoru a také recirkulací spalin známých pod zkratkou EGR. Ventil EGR se zanášel a vinou řídicí jednotky padaly vozy do tzv. nouzového režimu. Ve druhé generaci se toto již neopakovalo, a to z důvodu výměny řídicí jednotky za systémově nový produkt s označením SIMOS 9. Nyní lze objektivně říci, že tato pohonná motorizace patří v současnosti ke spolehlivým a doporučitelným!

Další alternativou byly čtyřválcové jednotky o objemu 1,4 a 1,6 litru. Menším z dvojice motorů se vozy vybavovaly do roku 2011, poté byla produkce zastavena a nahrazena motorizací 1,2 TSI. Verze s motory 1,6 litru se udržela ve výrobě pouze do roku 2010, a to z důvodu použití nepřímého vstřiku v kontrastu s emisními předpisy. Pokud se u těchto jednotek nepoužívá Long-Life olejový servis, můžeme obě motorizace označit jako velmi spolehlivé a doporučitelné. Jako bonus nabízely kombinaci se samočinnou převodovkou původem od AISINU se šesti převodovými stupni, a tím se nemohla pochlubit žádná jiná z převodovek Fabie.

Velký převrat v zavádění dieselů předvedla Fabia ve verzi 1,4 TDI, kde přešla ze vstřikování čerpadlo – tryska na Common – rail 1,2 TDI. Zároveň dostala robustnější převodovku s odolností až do 250 N.m.

Ovšem pozor! Specifikaci vybavenou agregátem 1,4 TDI bychom se měli vyhnout z důvodu použití keramických žhavicích svíček v kombinaci s filtrem pevných částic. Hrozí také známé vylomení vstřikovačů z hlavy válců, což má za následek průnik nafty do oleje, a tím jeho přibývání s následkem poškození vačkových hřídelí.

Od roku 2010 používá druhá generace nové motory 1,2 TDI a dále známé 1,6 TDI, které jsou vybaveny přepracovaným a spolehlivým filtrem pevných částic.

Celkově vzato, modernizovaná Fabia MK2 patří k nejprodávanějším ojetinám se stabilně nejvyšší poptávkou po variantě s karosérií kombi, která je mimochodem hojně využívána jako rodinný vůz. Nejžádanější variantou je motorizace 1,4 s výkonovým spektrem 63 kW.

Opak tohoto spektra činí 1,2 HTP kvůli výkonnostnímu deficitu a časté závadě ve formě podpálených ventilů a problémům se zdvihátky ventilů.

Všeobecně se jedná o velmi doporučitelné vozidlo, zvláště u kusů s prokazatelnou servisní historií a s možností vyšší výbavy. Stoupá poptávka po vozech s xenony, automatickou klimatizací a navigací. Neopomeňme ovšem spolehlivé jednotky TDI, které tvoří velmi vysoký podíl na prodejích v ČR, a to už z důvodů ekonomických či z důvodu velmi malého výskytu vážných závad. Dnešní ceny druhé generace se pohybují řádově od 85 000 do 250 000 Kč dle výbavy, motorizace, stáří a počtu najetých kilometrů.

Škoda Fabia III

Na velmi úspěšnou řadu fabií druhé generace navazuje v listopadu 2014 spuštění prodeje generace třetí. Nabídla sportovnější vzhled, širší rozkročení, nižší výšku a o 5 centimetrů delší rozvor mezi nápravami. K dispozici je paleta nových benzínových motorů vycházejících z technologií MQB, které zahrnují jednotky se třemi a čtyřmi válci, konkrétně tříválce 1.0 TSI a čtyřválce 1.2 TSI, vybavené přímým vstřikováním paliva a přeplňované turbodmychadlem. Spektrum výkonů počíná na 44 kW a končí na 81 kW.

Naftová motorizace zůstala věrná 1,4 TDI, ale hned se třemi výkonovými variantami, hliníkovým blokem a přímým vstřikováním paliva Common – Rail.

Zážehové agregáty:

1,0 MPI – 3 válce / atmosférický (44 kW) 5M

1,0 MPI – 3 válce / atmosférický (55 kW) 5M

1,2 TSI – 4 válce / přeplňovaný (66 kW) 5M (2014 - 2017)

1,2 TSI – 4 válce / přeplňovaný (81 kW) 6M, 7DSG (2014 - 2017)

1,0 TSI - 3 válce / přeplňovaný (70 kW) 5M (2017 - dodnes)

1,0 TSI - 3 válce / přeplňovaný (81 kW) 6M, 7DSG (2017 - dodnes)

Vznětové agregáty:

1,4 TDI CR – 3 válce / přeplňovaný (66 kW) 5M, 7DSG

1,4 TDI CR – 3 válce / přeplňovaný (77 kW) 5M

Všechny motorizace pro třetí generaci plní požadavky EHS a evropské směrnice EURO 6. Vznětové jednotky jsou vybaveny oxidačním katalyzátorem, DPF filtrem, systémem start-stop a rekuperací brzdné energie pro dosažení emisních limitů a nízké produkce CO2.

Ke spolehlivosti výše uvedených jednotek přispívají rovněž výrazné změny konstrukce a důkladná kontrola při výrobě.

Zkušenosti odborníků Autocentra DAVO CAR ukazují, že tyto vozy se objevují v nabídce v celém spektru  variant, jako velmi oblíbené se považují motorizace 1,2 TSI s výkonem 66 nebo 77 kW. Motoristé si zvláště oblíbili Fabie vybavené převodovkou DSG, která nabízí 7 převodových stupňů a vyniká spolehlivostí. K určení nejspolehlivějších motorizací a zjištění případných neduhů se ze strany veřejnosti zatím v Autocentru DAVO CAR setkávají pouze s chválou, takže zbylé ukáže až čas a zkušenosti majitelů.

Dnešní nabídka ojetin začíná těsně pod hranicí 200 000 Kč, dle motorizace a výbavy.

Autor textu a foto: Expert František Fiala

Reklama
Článek je zařazen v: Davocar, ojetiny, Škoda, Škoda Fabia, Škoda Fabia I, Škod Fabia II, Škoda Fabia III, test ojetin, ojeté vozy, vozy s garancí původu, František Fiala
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama