Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Testy ojetin

Bavorák za hubičku. BMW 320d xDrive

Ceny nových BMW jsou na české poměry hodně vysoko. U mírně jetých vozů ale výrazně klesají.
Vydáno: 18.06.2017
BMW 320d xDrive z programu Premium Selection

Aktuální BMW řady 3 je již šestým rokem sázkou na jistotu. Stále vypadá k světu, při vhodně zvolené výbavě dokáže oslnit sportovně elegantním duchem a k tomu navíc skvěle jezdí. Není proto divu, že mnichovský výrobce si za nejprodávanější verzi 320d v základu účtuje více jak jeden milion korun a s cenou vzhledem ke kvalitě a žádanosti svého portfolia nemusí nic vymýšlet. Vkusně vyzdobená "třistadvacítka v déčku“, se čtyřkolkou a automatem tak hravě přeskočí i milion a půl, a přestože si svou cenu obhájí, většina Čechů se z takových peněz kvůli autu nevydá.

Z toho důvodu jsme na dnešní test šli trochu jinak a nakoukli pod kabát programu, který si říká BMW Premium Selection. Ten z naleštěných modrobílých vrtulek dělá produkty s o mnoho dostupnějšími cenovkami. Krátký příklad - dnešní BMW 320d xDrive s výbavou M Sport, příplatkovým lakem Estoril Blue, navigací Professional a nechutnou spoustou dalších příplatků vychází v ceníku BMW na 1 469 000 Kč s DPH. Kouzlo zvané BMW Premium Selection (zkráceně BPS) z něj ale dělá zboží, na kterém visí šestimístná cenovka, z níž si navíc ještě lze odečíst DPH. Finální cena pro zákazníka s možností odpočtu DPH tedy činí 826 000 Kč. V čem celá finta spočívá?

Skoro nové, mnohem levnější

Vlastně nejde o nic složitého. BMW vždy vyrobí vozy, které jsou vedle klasických objednávek určeny pro interní zaměstnance, vyšší management nebo jednotlivá dealerství a následně je v duchu firemní strategie musí prodat. Tyto vozy tak tvoří zhruba dvě třetiny nabídky BPS, zbytek je složen z aut osvědčených zákazníků, kteří si po pár letech přijdou pro novou vrtulku. Co tedy platí pro budoucí zájemce? BPS dodržuje tři zásady. Stáří maximálně 5 let, nájezd kilometrů do 120 tisíc a záruka na 24 měsíců bez omezení nájezdu kilometrů. Takové podmínky jsou pro spořivého Čecha ušité doslova na míru. Ale teď zpět k našemu autu...

Jistě jste se již dopočítali slevy, s níž před námi toto modré BMW stojí. Povězme si o něm víc. Pravdou je, že není úplně nové. Má najeto 15 000 kilometrů a zhruba rok a půl vyčkávalo na další konání osudu. Pohled do automobilového světa ale odhalí, že jde stále o nejnovější BMW řady 3. Že tedy nemáte úplně nové auto, nikdo nepozná.

Ale stačí jen trojka? Popravdě, dnešní BMW řady 3 už vůbec není malé a jeho velikost spolehlivě uspokojí převážnou většinu lidí. Pohodlně odveze 4 dospělé, do kufru pojme 480 litrů zavazadel a pozice vpředu na sportovních sedadlech s dofukem bočnic je prostě parádní. Úplně nejlepší je to ale samozřejmě za volantem s tlustým věncem a logem M, který padne do rukou tak, že ho nebudete chtít pustit.

Jde to i bez šestiválce

Jenže co ten motor? Dle puristů ztracených v minulosti mu chybí dva válce a navíc v jeho žilách koluje mazlavé palivo. Je to hrůza? Ani ne. Upřímě si pro každodenní rutinu neumím představit mnoho lepších strojů. S BMW 320d totiž neprostojíte moc času u čerpacích stanic, neboť hostí 60litrovou nádrž, a díky spotřebě hluboko pod 6 litry ujede v kuse i 1000 kilometrů. A přitom se necourá.

Spolu s modernizací potkalo motor 20d posílení na současných 140 kW (a 400 Nm) a zlepšila se i charakteristika průběhu výkonu. Celkový projev je tak daleko méně fádní. Motor spolehlivě táhne od nízkých otáček a nebojí se ani hranice 4000, po které zcela neuvadá. Maximálních 400 Nm je navíc dostupných v nejběžněji používaném pásmu 1 750 až 2 750 otáček, nad které motor díky osmistupňové převodovce ZF téměř nevyskočí.

Reakce na plynový pedál je ovšem více než povzbudivá, a přestože celkovému projevu výrazně napomáhá hlavně součinnost s inteligentní převodovkou, pohonné ústrojí hýbe s 1610 kilogramů vážícím autem vážně dobře. Vždyť ve zrychlení z 0-100 km/h je jen o půl sekundy pomalejší než benzínová Octavia RS! Pokud tedy potkáte nové BMW 320d, nesmějte se mu pro jeho čtyřválcové srdce. S vysokou pravděpodobností jde o jedno z nejrychlejších aut v okolí.

Zadokolkové geny

Musím přiznat, že kombinace pohonu všech kol a průměrně výkonné nafty pro mne v současném BMW řady 3 znamenala premiéru. Ve vzpomínkách mi totiž utkvělo jen krátké svezení s modelem Touring 320d xDrive z roku 2012, které rozhodně nebylo složeno jen ze samých pozitiv. Starší trojka se vyznačovala těžkopádností v nájezdech do zatáček, pocitovým nedostatkem výkonu a lehce odtažitým řízením s gumovým odporem při rychlých změnách směru. Prostě klasické kombi s pohonem všech kol a menším výkonem.

Modernizované auto je ale z úplně jiného těsta. Vůbec nevadí, že ve svých útrobách opět skrývá slabší motor doplněný pohonem xDrive. Jízdním projevem totiž dokazuje, že mnohem výrazněji používá zadní kola, a to nejen při rozjezdech, ale zejména v zatáčkách. Tlumiče s regulovatelnou tuhostí vůz ani v nejměkčím režimu nepustí do tak markantních zdvihů jako tomu bylo dříve, čímž se kompletně změnila charakteriska průjezdu zatáčkou. Vyšší hmotnost verze xDrive se dá eliminovat správným odbrzděním přídě a to, co se děje pak, je ukázkovým představením, za které se rozhodně nemusí stydět. Předním kolům ihned po uvedení do oblouku přispěchá na pomoc zadní náprava a - teď pozor! - řidič skrz tuhý podvozek všechno cítí. Auto tak ochotně sděluje, co právě dělá, a přestože nemá nadbytek výkonu, ze zatáček vyjíždí s návykovou ochotou zadokolky a zábavným pocitem zakousnutých zadních kol.

A řízení? Lze mu vyčíst jen tupý projev okolo středové polohy, oproti dřívějšku je ale daleko přirozenější a hlavně se z něj vytratil ten gumový pocit. Že je tedy BMW 320d xDrive skvěle použitelné auto na každý den, není překvapením. Osobně mám ale velkou radost, že v něm dřímá zase o kousek víc z toho starého "bavoráku", do kterého jsem se každé ráno těšil jako děti na Vánoce. Auto si tak beze zbytku obhájí každý haléř z oficiálního ceníku. Jenomže když je díky BMW Premium Selection k mání za méně než milion?

Reklama
Článek je zařazen v: BMw 320d, xDrive, BMW Premium Selection
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama