Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Zprávy

Vzpomínáme na exoty: Nissan R390 GT1

Nissan R390 GT1 zná jen málokdo. Původně šlo pouze o závodní vůz pro okruhové závody, jako je 24 hodin v Le Mans. Jenže pak byly vyrobeny dva kusy pro silniční použití.
Vydáno: 02.09.2014
Nissan R390 GT1

Nissan Motorsport (NISMO) postavil během let mnoho závodních speciálů i aut pro klasické silnice. Třeba takový Nissan R33 Skyline GT-R se dostal do srdcí automobilových fanoušků tak, že už se uvažuje o jeho reinkarnaci. Jedno auto ale trochu upadlo v zapomnění, i když by nemělo. Je to tenhle Nissan R390 GT1. Auto, kterému daly vzhled legendy automobilového designu – Ian Callum (o jeho autě jsme psali nedávno) a Tony Southgate.

Nissan R390 GT1 Foto: Nissan

Nissan R390 GT1. Foto: Nissan

Technika je tradiční – monocoque z uhlíkového kompozitu, vpředu i vzadu dvojité lichoběžníkové nápravy odpružené pushrodem a hlavně vidlicový osmiválec o objemu 3,5 litru s dvojicí turbodmychadel. Hmotnost jen lehce nad jednu tunu. Pod taktovkou TWR se podíval vůz do závodů 24 hodin v LeMans v roce 1997 a 1998. Moc toho nepředvedl. V první sezoně vypadly vozy kvůli mechanickým závadám a jediný stroj dokončil na pátém místě ve skupině a na dvanáctém celkově. Druhý ročník vyšel lépe – třetí, páté, šesté a desáté místo, když před nimi skončilo pouze Porsche 911 GT1. Následující rok už byly regule pro závod upraveny, takže R390 odešlo do důchodu a nastoupil vůz R391.

 

Dva unikáty

A proč si o tomhle voze vůbec povídáme? Protože byly vyrobeny i dva unikáty pro silniční provoz. Ten první stojí v muzeu Nissanu. Druhý byl prodán za jeden milion dolarů. Auto zvládne zrychlení na stovku za 3,2 sekundy a čtvrtmíli zvládne za 11,1 sekundy, když cílová rychlost je 233 km/h. Co je ovšem zajímavější, že tento modrý vůz (obě auta byla vyrobena v tmavě modré barvě) zvládl maximální rychlost 354 km/h. V té době to byl nejrychlejší japonský vůz všech dob a třetí nejrychlejší na světě. Před ním byli jen TVR Cerbera Speed 12 (390 km/h) a McLaren F1 (372 km/h). Nissan v rychlosti pokořil i tehdy nejdražší auto světa Jaguar XJ220 (343 km/h).

Chrysler Turbine Car

Vzpomínáme na exoty: Chrysler Turbine Car

Fiat 8V Demon Rouge

Vzpomínáme na exoty: Fiat 8V Demon Rouge

Frisky Family Three

Vzpomínáme na exoty: Frisky

Reklama
Článek je zařazen v:
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama