Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Vlk v rouše beránčím

Tři písmena GTI evokují čistou radost z jízdy. Volkswagen začíná psát další kapitolu historie sportovních kompaktních vozů v podobě nového modelu Polo GTI.
Vydáno: 11.12.2017
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI Autor: Volkswagen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nejsportovnější verze poslední, šesté generace, již usedla do startovních bloků a slibuje pořádnou dávku dynamiky. Do oblasti trojciferných čísel se ručička rychloměru přehoupne po uplynutí 6,6 sekundy, v případě potřeby se zastaví až na 237 km/h. Nové Polo GTI disponuje přeplňovaným motorem o výkonu 147 kW/200 k, dobře nastaveným sportovním podvozkem, jehož světlá výška je o 15 mm nižší, a typickými vnějšími i vnitřními znaky GTI. Nejen slavný „velký bratr“ Golf GTI má dlouhou historii, i Polo GTI se může ohlížet na řadu sportovních předchůdců, z nichž každý dokáže zaujmout. Jeho historie se píše již od roku 1979.

„Lehká váha“ se spoilerem: Polo I GT (1979)

Již v roce 1979 vyvolala pozdvižení varianta GT na základě první generace modelové řady Polo. Sportovní verze tehdy ještě nové modelové řady Polo se nemusela po vizuální stránce před nikým schovávat. Dynamický charakter prvního sportovního modelu Polo dávaly najevo rozmanité stylistické prvky, mezi něž patří především červený rámeček masky chladiče ve stylu modelu Golf I GTI, černo-červeně lakovaná kola, decentní přední spoiler, ozdobné lišty a loga „GT“. Pod kapotou pracoval malý atmosférický motor o objemu 1,3 litru. S výkonem 44 kW/60 k sice nebyl žádným „svalovcem“, ale pro Polo I s necelými 700 kilogramy to postačovalo k velmi dynamické jízdě.

Volkswagen Polo GT 1980
Volkswagen Polo GT 1980
VW

Ve znamení „G“: Polo II GT G40 (1987)

O „malém Wolfswagenu“ – vlčím voze – hovořila tehdejší reklama na nové Polo GT G40. A rozhodně nepřeháněla. Pozoruhodný výkon 85 kW/115 k ze zdvihového objemu 1,3 litru, nejvyšší rychlost 196 km/h – to bylo v roce 1987 u malého vozu skutečně neslýchané. Za tím stálo mechanicky poháněné spirálové dmychadlo, které přivádělo do válců ochlazovaný stlačený vzduch, což vedlo k výraznému zvýšení výkonu. Označení „G40“ bylo odvozeno od tvaru dmychadla, který se podobá písmenu „G“.

Poprvé s „I“: Polo III GTI (1998)

V roce 1998 dostalo Polo poprvé dodatečné označení GTI. Volkswagen tehdy omezil výrobu prvního modelu Polo GTI na 3 000 vozů a toto množství bylo zanedlouho vyprodáno. Nový motor 1,6 litru s výkonem 88 kW/120 k a chutí po otáčkách zrychlil Polo GTI z klidu na 100 km/h za 9,1 sekundy. Sportovní podvozek, převzatý z modelu Polo 1.6 (74 kW/100 k), měl ve variantě GTI o dalších 10 mm sníženou světlou výšku. Malý „silák“ dával však svůj potenciál najevo spíše zdrženlivě. Pouze pohledná 15“ kola BBS z lehké slitiny a ohnivě červenou barvou lakované brzdové třmeny prozrazovaly přítomnost sportovního ducha.

Volkswagen Polo GTI 1998
Volkswagen Polo GTI 1998
VW

Návrat s přeplňovaným motorem: Polo IV GTI (2006)

Po několikaleté přestávce byla v roce 2006 uvedena na trh další verze GTI modelu Polo. Motor 1,8 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, byl vyladěn na 110 kW/150 k a s vozem Polo o hmotnosti 1 200 kg měl snadnou práci. Mimořádnou „lahůdkou“ byla verze „Cup Edition“ o výkonu 132 kW/180 k, jejíž vzhled připomínal závodní vozy z pohárových závodů Polo Cup. Toto Polo dokázalo zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a nejvyšší rychlost byla 225 km/h.

Volkswagen Polo GTI Cup Edition
Volkswagen Polo GTI Cup Edition
VW

Svalnatý malý vůz: Polo V GTI (2010)

Také předchůdce nového modelu Polo GTI se měl čím pochlubit. Jeho motor 1.4 TSI s přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem poskytoval nejvyšší výkon 132 kW/180 k a fanouškům vozů GTI snadno vlil do žil pořádnou dávku adrenalinu. Při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu zvládl sprint z klidu na 100 km/h za 6,9 sekundy. V roce 2014 následovalo další zvýšení dynamiky. Motor TSI poskytoval nejvyšší výkon 141 kW/192 k a umožňoval jízdu nejvyšší rychlostí až 236 km/h. A pro individualisty byl na přání k dispozici podvozek „Sport Select“ se sadou „Sport Performance Kit“ pro ještě podmanivější zážitky z dynamické jízdy.

Volkswagen Polo GTI V generace
Volkswagen Polo GTI V generace
VW

Fanoušci modelu Polo se mohou již nyní těšit na nové, ještě dynamičtější GTI šesté generace modelové řady Polo. Na českém trhu je již v předprodeji za cenu od 569 900 Kč.

Volkswagen Polo GTI 2017
Volkswagen Polo GTI 2017
VW
Článek je zařazen v: Volkswagen , Polo , GTI , novinka , radost z jízdy , historie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama