Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Velká SUV do levého pruhu v zúženích nepatří, varuje ÚAMK

V současné době snad neexistuje dálnice, která by nebyla v některé fázi oprav. V důsledku toho jsou na nich upravené jízdní pruhy, které jsou ale často velmi úzké. A čistě z pohledu zákona se do nich nevejde leckteré osobní auto.
Vydáno: 25.08.2017
Velká SUV do levého pruhu v zúženích nepatří, varuje ÚAMK
Velká SUV do levého pruhu v zúženích nepatří, varuje ÚAMK Autor: Ministerstvo dopravy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

S tímto tvrzením přišlo ÚAMK, které si dalo tu práci, že změřilo 154 různých modelů, aby zjistilo, který z nich vůbec smí použít levý zúžený jízdní pruh, kterých je třeba na opravované dálnici D1 velké množství. Z měření pak vyplývá, že do těchto pruhů nejenže nesmí většina dodávek, ale také značná část SUV, crossoverů, MPV, ale i některá klasická osobní auta. Důvodem k tomuto přezkoumání je fakt, že řidiči prý vůbec nevědí, jak široké mají auto a nerespektují fakt, že do levých zúžených pruhů smí automobily s maximální šířkou 2,2 metru. A tím ohrožují jak sebe, tak samozřejmě všechny ostatní účastníky provozu.

Pojišťovny ani policie zatím nic neřeší

Ideálním příkladem takového moc širokého auta pro zúžený pruh je třeba i Škoda Octavia. Ta i se zpětnými zrcátky měří 2,017 metru. A ačkoliv je označen značkou, která oznamuje maximální šířku 2,2 metru, zákon, který tuto jízdu ošetřuje, má v sobě jednu velmi důležitou větičku. Ta mluví o doporučeném bezpečnostním odstupu na každé straně čtvrt metru od okolních překážek, svodidel a ostatních vozidel. A to už ani Octavia, a tím pádem ani třeba Volkswagen Golf nesplňují. Prakticky tedy řidič s takovým autem pruhem projede, ale v případě nehody může mít oplétačky s pojišťovnou, která se na takovém porušení doporučení může hezky svézt. Naštěstí prý ani jedna z tuzemských pojišťoven nic takového v případě nehody zatím neřeší.

A nejde jen o dálnice. Například v Praze je několik silnic s jízdními pruhy, kam smí pouze vozidlo o maximální šířce 2 metry. Jde například o ulice Resslova, K Barrandovu nebo Strakonická. Tam už se snad s žádným novým autem nesmíte do levého pruhu ani podívat, protože kromě hrozby nehody by si na vás mohli smlsnout i páni policisté. Nicméně ti se zatím k pokutování širokých aut nijak výrazně neuchylují. V zahraničí je to ovšem jinak. Podle ÚAMK například v Rakousku platí pravidlo, že do užšího levého pruhu při práci na dálnici mohou jen vozy maximálně široké 2,1 metru. Při možné nehodě, ale dokonce i průjezdu, který kontrolují policisté přímo na místě nebo pomocí kamer, pak následuje pokuta od 20 euro do 80 euro.

Kompletní seznam měřených aut a veškeré výsledky naleznete zde. S určitou dávkou jistoty se dá říct, že v něm své auto najdete, a tak si raději dávejte v úzkých ulicích a na opravovaných dálnicích větší pozor.

Článek je zařazen v: dálnice , jízdní pruhy , šířka auta , UAMK , jízda ve zúžení , zúžení , oprava dálnice , D1
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama