Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Tesla v problémech. Nestíhá vyrábět a vykázala rekordní ztrátu

Když značka Tesla spustila první masovou výrobu elektromobilů, šlo o obrovský technologický krok kupředu. S ohledem na obrovské investice jde však také o značně rizikový podnik, který pro úspěch nutně potřebuje zlepšit své fungování.
Vydáno: 05.11.2017
Tesla Model S
Tesla Model S Autor: Tesla Motors
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Elon Musk svou vizí šlápl na kuří oko zaběhlým automobilový značkám a jejich šéfům jistě způsobil několik bezesných nocí. Tesla, kterou chtěl zaplavit ulice, se totiž ukázala jako skvělý nápad, po kterém mají zákazníci hlad. Jenomže svou otevřeností a megalomanstvím si možná zadělal na problémy. Zatímco ostatní automobilky svůj vývoj pečlivě tají a hlavně si ho nechají zaplatit zákazníkem, Tesla vyložila karty na stůl a vše platila ze svého s vidinou, že zákazník zaplatí až poté, co bude přesvědčen o funkčnosti a dokonalosti produktu. Ukazuje se ale, že to nebyl tak úplně dobrý krok.

Tesla totiž ve třetím letošním kvartálu vykázala rekordní ztrátu ve výši 619,4 milionu dolarů, tedy asi 13,5 miliardy korun. Může za ni hlavně nejnovější Model 3, který ale měl značku naopak spasit. Musk si od něj hodně sliboval a zákazníkům se mu podařilo ho představit tak, že se o něj takřka prali. Jenomže Tesla měla v plánu vyrobit do letošního podzimu asi 1 500 těchto vozů, což se nepovedlo. Zatím jich bylo vyrobeno celkem jen 260, přičemž pouze 220 jich značka stihla předat zákazníkům. A to je žalostně málo! Navíc jen samotné spuštění výroby Modelu 3 stálo velké jmění, které se značce rozhodně nevrátilo. Jen pro srovnání a dokreslení smutné situace dodáme, že za stejné období loňského roku vykázala Tesla zisk 21,9 milionu dolarů.

Konkurence nespí

Tato čísla se rozhodně nelíbí akcionářům společnosti a ti tak dali Muskovi nůž na krk. Jenomže nejsou to jen bohatí donátoři značky, kteří cítí problém. I samotný Musk musí vědět, že těch pár let, kdy byl se svou Teslou takřka jediný na trhu funkční elektromobility, je dávno pryč. V příštích několika letech totiž svá elektro auta nové generace představí třeba Volkswagen, Mercedes nebo SEAT. Navíc ve velké spoustě států a měst, kde se čisté elektromobility chytili a nabízeli různé daňové úlevy a pobídky na jejich pořízení, zjišťují, že není vše čistě zelené, jak to původně vypadalo. Mnozí úředníci proto úlevy notně osekávají a někde dokonce pobídky ruší úplně.

Existuje tedy pro problémy Tesly nějaké řešení? Existuje, ale bude velmi těžké se k němu dobrat. Musk by musel urychleně vyřešit výrobní problémy samotného Modelu 3, výrobní problémy baterií, o kterých se už nějakou dobu šeptá, a hlavně personální potíže, které jeho značku před nedávnem postihly. Zároveň by musel vyřešit narůstající počet reklamací svých vozidel, kterých je bohužel stále hodně. Zní to jako velký úkol, ale Musk už několikrát ukázal, že takové úkoly má asi nejraději. Vždyť projekt Tesla vypadal ve svých počátcích jen jako utopie, a přesto v těchto vozech jezdí už statisíce lidí.

My budeme Tesle určitě drže palce, protože její inovátorství dokázalo, že budoucnost automobilismu možná není tak vzdálená, jak jsme si mysleli. A žádný velký business to ve svých začátcích neměl jednoduché.

Článek je zařazen v: Tesla motors , tesla , Tesla Model S , Tesla Model 3 , Elon Musk , výroba , prodej , ztrta , ztráta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama