Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Smrtelná nehoda Tesly s autopilotem vyřešena. Chyboval řidič i auto

Je to už rok, kdy se stala do té doby nejvážnější dopravní nehoda Tesly se zapnutým autopilotem. Řidič přehnaně spoléhající na techniku při ní zemřel. Národní úřad pro bezpečnost dopravy teď vydal konečné prohlášení.
Vydáno: 15.09.2017
Tesla Model S
Tesla Model S Autor: Tesla
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tehdy se o nehodě hodně mluvilo. Veřejnost byla zděšena tím, že Tesla pustí na silnice systém, který může havarovat, a Tesla se zase bránila, že je stále v testovacím režimu, na který jsou všichni uživatelé neustále upozorňováni. I tak ale při této nehodě zemřel člověk, kterým byl čtyřicetiletý podnikatel z Ohia. Bohužel ale i on podle vyšetřování na všem také nese svůj díl viny.

V prvé řadě jel s autem o 14 kilometrů v hodině rychleji, než bylo v místě nehody dovoleno. Také se podle všeho plně nevěnoval řízení, což Tesla i v případě využití systému autonomního řízení důrazně doporučuje. Je potřeba mít stále na paměti, že tento systém sice funguje, ale i sám výrobce upozorňuje, že je stále ve fázi vývoje a testování. Proto je dobré se i při jeho využití stále dívat na sinici a kontrolovat situaci kolem sebe. Někteří majitelé Tesel toto ovšem nerespektují, což do dnešní doby má za následek několik dalších, ovšem ne tak vážných, nehod.

Nehoda Tesly Modelu S
Nehoda Tesly Modelu S
CNN

Tři viníci, jedna oběť

Na vlastní nepozornost doplatil i tento majitel Tesly. Během jízdy si systém totiž nevšiml bílého přívěsu nákladního auta, které před Teslou odbočovalo. Prý proto, že barva návěsu splývala s horizontem, což autopilot neuměl rozeznat. A vzhledem ke své nepozornosti si ho nevšiml ani řidič, ačkoliv kdyby býval dával pozor, musel by ho vidět. Během dlouhého vyšetřování přišly úřady i na to, že systém Tesly i řidič měli na vyhodnocení celé dopravní situace asi 10 sekund. A to je velmi dlouhá doba k tomu, abyste se vyhnuli případné srážce.

A kde je tedy ta chyba vozu? Podle úřadů Tesla svému šoférovi vůbec takovou nezodpovědnost neměla dovolit. Ukázalo se totiž, že za 37 minut jízdy, které dotyčný ujel ještě před nehodou, měl ruce na volantu jen po dobu 25 sekund. To navíc nejspíš jen proto, aby umlčel systém, který řidiče po čase vyzve, aby chytil volant do ruky. Výsledky vyšetřování proto tvrdí, že kdyby byl systém tak sofistikovaný, jak tvrdí Tesla, vůbec by řidiče nenechal ho takto využívat.

Nutno dodat, že v celé této kauze je i třetí viník. Je jím řidič odbočujícího kamionu, který Tesle nedal přednost. Znovu ale připomínáme, že na toto nedání přednosti měla Tesla i její pilot 10 sekund, což je dost alespoň k minimalizaci následků srážky. Tesla se k vyšetřování vyjádřila v tom smyslu, že jí je celá událost nesmírně líto. Zakládá si prý na bezpečnosti a své zákazníky poučuje o tom, že systém stále není dokončen. Zjevně to některým ale nestačí…

Článek je zařazen v: tesla , nehoda , vyšetřování , autopilot , semiautononí řízení , dopravní nehoda , smrtelná dopravní nehoda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama