Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Škoda RS vyhrála Rallye Monte Carlo, zaboduje i na okruhu Vallelunga

Nejrychlejší Octavia neustále sílí. Poslední generace po letošním faceliftu dostala výkon 245 koní...
Aktualizováno: 17.10.2017
škoda Octavia RS 245
škoda Octavia RS 245 Autor: Tom Hyan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kde se vzalo RS?

            Není to označení, které by snad bylo vyhraženou jen českým vozům Škoda! Pro sportovní varianty osobních automobilů je využívají i jiní, může znamenat Rallye Sport, tedy rallye a sport jako u naší Octavie, anebo Renn Sport, závody a sport, jako třeba u legendy Ford Capri RS, anebo nového Focusu RS...

            Škoda skutečně sáhla po písmenech RS až u automobilů určených pro motorsport, ještě dříve nesly silniční sportovní verze jméno Touring Sport. Patřilo také Octaviím, jež vyhrály svou třídu v Rallye Monte Carlo 1962 s větším čtyřválcem 1221 cm3. Ještě počátkem sedmdesátých let vítězil v československých rallye jistý Vladimír Hubáček, který v barvách Dukly Praha řídil skvělý Alpine-Renault A110. To se Mladoboleslavským moc nelíbilo, a když nový vůz byl v nedohlednu, pustili se do sportovních úprav pro rallye. První byla Škoda 180 RS, snížené kupé na základě populárního Erka (Š 110 R), po zvětšení motoru na dvoulitrovou hranici přeznačené na 200 RS. Potíž však byla s homologací, vůz mohl jen na domácí tratě coby prototyp. V Mladé Boleslavi však chtěli více...

Od Škody 130 RS k Octavii RS

            Na základě zmíněného Erka tak vyvinuli Škodu 130 RS, vlastně nejslavnější automobil Škoda, menším trikem získali homologaci a vyrazili nejen na domácí tratě, ale i do světa. Když před čtyřiceti lety vyhrála Škoda 130 RS svou třídu v Rallye Monte Carlo 1977 a dojela dvanáctá celkově, byla to obrovská radost. O dva roky později tam Václav Blahna opět vyhrál třináctistovky a posunul se na osmé místo celkově. Možná ještě větší úspěch dobyla 130 RS na okruzích ziskem absolutního titulu mistra Evropy 1981 bez ohledu na objemovou třídu. K tomuto úspěchu externích jezdců se však továrna příliš nehlásila...

            Dramatický rozvoj Škoda Auto po roce 1990 znamenal mnoho sportovních úspěchů a také návrat označení RS v roce 2000 na sportovní Octavii první generace. Hned získala obrovskou oblibu, výkon osmnáctistovky atakoval 180 koní (132 kW). Škoda Octavia RS je od té doby v nabídce neustále. A to už ve třetí generaci, kde přibyla vrcholná verze RS 245. A jak jezdí?

To vám předvedeme v premiérovém dílu Autosalonu v reportáži z italského okruhu Vallelunga u Říma tento čtvrtek 20:15 na Prima COOL!

Autor textu: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Škoda , Automobil snů , Octavia R , Octavia RS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama