Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

RETRO: Sen československých řidičů

Víte, že Fiat 127, evropský Vůz roku 1972, byl snem československých motoristů sedmdesátých let? A že více než deseti tisícům se tento sen splnil?
Aktualizováno: 01.09.2017
FIAT 127
FIAT 127
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Car of the Year

Byla to doba obrovských úspěchů, na které mohou Italové jen vzpomínat. Vládli výrobě malých automobilů a dnešní gigant Volkswagen se je snažil marně napodobit. Giorgetto Giugiaro ještě dnes vzpomíná, jak přijel do Wolfsburgu pro kontrakt na design Golfu a v dílnách zkoumali právě Fiat 128, evropský Vůz roku 1970, s tím, že se chtějí italskému vzoru vyrovnat!

V prvních devíti letech ankety Car of the Year zvítězil Fiat třikrát, stal se prvním dvojnásobným i trojnásobným držitelem titulu. Nejprve s Fiatem 124 (1967), pak se 128 (1970) a devátý rok 1972 s typem 127, který představujeme.

Fiat 127 byl nejprodávanějším osobním vozem ze západní Evropy v bývalém Československu, před čtyřiceti lety jich u nás jezdilo více než deset tisíc. Byly k mání v Tuzexu i Mototechně, ale museli jste mít sakra štěstí nebo protekci, aby na vás vyšel…             

Rodinné auto, co má 3,5 metru

Ve své době byl Fiat 127 neobyčejně živý automobil. Stylisticky nejzdařilejší byla první verze od roku 1971 s originálním řešením přídě, tvořené obdélníkovou maskou, ladící s hlavními světlomety a ukazateli směru rovněž v obdélníkovém provedení.

Design byl dílem vlastního Centro Stile Fiat z Turína. Šéfdesigner Pio Manzù (vlastním příjmením Manzoni) dokončil definitivní maketu, ale svoje sériové dílo nikdy neviděl, zahynul v květnu 1969 při dopravní nehodě.

Velmi dobře obestavěný interiér nabízel relativně velký vnitřní prostor při délce vozu necelých 3,6 metru; cestovali jsme v pěti i na delší vzdálenosti. Také zavazadlový prostor dvoudveřového vozu, přístupný výklopným víkem splývající zádě, patřil k největším ve třídě. Fiat uvádí objem 275 litrů. Náhradní kolo bylo totiž v motorovém prostoru!

Podle měření nezávislých členů poroty Car of the Year, vedených Švédem Janem Ullénem, u konkurence naměřili 240 l (VW 1302), 215 l (Renault 6) a 220 l (Saab 96).

Milionář z Turína

Čtyřválec o objemu 903 cm3 byl spojen s novou čtyřstupňovou převodovkou. První verze nabídla 34 kW (47 k) DIN, což při hmotnosti vozu 705 kg postačilo nejen na svižné zrychlení, ale i největší rychlost 140 km/h. V květnu 1977 prošly Fiaty 127 faceliftem a modernizací (tzv. série 2), dostaly novou úzkou masku, která vůz opticky rozšířila, větší druhé boční okno a alternativně motor OHC 1049 cm3 o výkonu 37 kW (50 k). Do zimy 1979 výroba překročila čtyři miliony vozů a Fiat 127 se stal nejprodávanějšími automobilem v mnoha evropských zemích. Nakonec jich bylo téměř šest milionů. Licenční výroba v Argentině skončila dokonce až v devadesátých letech!

Autor: Tom Hyan

Článek je zařazen v: Fiat 127 , youngtimer , veterán , auto snů , Car of the Year
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama