Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Proč nad bezpečností vyhrává ekologie?

V roce 1991 jsem začal chodit do autoškoly. Občas si mě vychutnával nerudný a cholerický pan učitel, nechápavě nade mnou kroutil hlavou... Tehdy jsem se snažil krotit vůz Škoda 120L se 4-stupňovou manuální převodovkou. Dodnes mám některé věci živě před očima! V uších mí stále zní jeho ustavičné buzerování.
Aktualizováno: 22.11.2017
Plachtění
Plachtění Autor: Autosalon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Co/Čím jsem ho neměl vytočit

            Největším prohřeškem bylo, když jsem v dobrém úmyslu “ušetřit" vyřadil na neutrál a z cca 4 kilometrového kopce se chystal nabrat rychlost, kterou bych reguloval brzdovým pedálem. Co jsem si vyslechl, nelze tlumočit. Měl ale pravdu, pokud z kopce vyřadím, nemám auto 100% pod kontrolou. Z kopce je ideální mít zařazen stejný stupeň, na jaký bych jel do kopce. V zimě kvůli bezpečnosti je dobré mít při sjezdu zařazen ještě o jeden rychlostní stupeň méně.

O 25 let později

            Evropská unie se zbláznila. Nesmyslnými předpisy nutí automobilky “uměle" - přesněji za každou cenu - snižovat hodnoty CO2. To mě občas přivádí k šílenství za volantem. Proč se nám do rukou dostává technika, která se chová nevyzpytatelně a může znamenat nečekané/krizové okamžiky ?

Jak to myslím

            Nebudu jmenovat konkrétní modely, koneckonců, podobně nesmyslnou funkcí je vybaveno mnoho aut s automatickou převodovkou a ECO režimem! Výsledkem je tzv. plachtění (vyřazení rychlostního stupně)! Můj učitel se musí v hrobě obracet! Sám s tím vnitřně bojuji a nesouhlasím, ale taky nic nenadělám. Od jisté doby kvůli tomu režim ECO nepoužívám, nechci se někde rozmáznout. Za stejný eko nesmysl považuji systém Stop&Start, ale to je jiná pohádka.

Plachtění = nekontrolovaná jízda

            Poprvé jsem se s funkcí setkal ve velkém SUV. Sám jsem se  mnohokrát za volantem bavil tím, že zajedu co nejnižší spotřebu. K tomu mi dopomáhal ECO režim. Tehdy jsem jel po notoricky známé cestě. Bavil se s partnerkou, koukal na silnici, která vedla do mírného kopce za nímž byla pravotočivá zatáčka a klesání. Ve správný okamžik dávám nohu z plynového pedálu, počítám, že mi převodovka přirozeně vůz přibrzdí, plynule projedu zatáčkou a kontrolovaně se vrhnu s kopce. Jak já se přepočítal. Při vjezdu do zatáčky jsem zjistil, že mám příliš vysokou rychlost, ostrá brzda, auto vlítlo do protisměru (ještě že tam nic nejelo) a já nadával jak špaček! Kdo to proboha vymyslel a kdo to homologoval?

Bezpečnost by měla být na prvním místě, tedy i před CO2

            Dlouhá léta výrobci, autoškoly, policie, řidičské kurzy bojují za snižování nehodovosti a úmrtnosti na silnicích. Sorry jako, ale plachtění jde přesně proti proudu. Nějaký chytrák spočítal, že jízda na volnoběh vyprodukuje o nula nula prd méně emisí, tak to zavedeme do výroby, ne?! A já se opět ptám - je to cca 6-10 let - automobilovým světem hýbaly diskuze na téma, co je úspornější? Jízda z kopce s, anebo bez zařazené rychlosti? Tehdy se všichni postavili za jízdu se zařazenou rychlostí! Kde tedy nastal obrat? Který chytrák dělá kvůli desetinám gramům CO2 z aut ještě nebezpečnější náčiní? Co když si do podobně vybaveného auta sedne člověk, který s tím nemá zkušenosti? V nejbližší zatáčce bude nemile překvapen, jak se auto chová. My se jen modleme, abychom nebyli v protisměru!

Autor textu: expert Radek

Článek je zařazen v: plachtění , neutral , rychlost
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama