Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Praha jde do boje proti dieselům. Bude měřit emise v ulicích

Praze došla trpělivost s naftovými auty, která mají vymontovaný nebo nefunkční filtr pevných částic. Magistrát si chce kromě řidičů posvítit i na stanice technické kontroly kvůli falšování emisních měření.
Vydáno: 25.09.2017
Praha jde do boje proti dieselům. Bude měřit emise v ulicích
Praha jde do boje proti dieselům. Bude měřit emise v ulicích Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Určitě jste nějaké auto s nefunkčním nebo vymontovaným filtrem pevných částic na silnici už potkali. Poznáte ho nejčastěji podle sazí, které mu doslova vyletují z výfuku. Dotyční si ale neuvědomují, že všechno, co jim z výfuku vypadne, dýcháme. A asi není potřeba vysvětlovat, že takové zplodiny nejsou jarním svěžím vánkem, ale spíše smrdutým karcinogenním koktejlem. Na měření takových aut se zaměřilo ÚAMK, které zjistilo, že vůz bez filtru pevných částic při jízdě překračuje povolené limity až třicetkrát. Vypouští dokonce stokrát víc zplodin než moderní kamion.

Emise i z pneumatik

Nutno ovšem říct, že škodlivé emise se do ovzduší nedostávají jen z výfuků. ÚAMK rovněž upozorňuje na výzkum, podle kterého mnohem víc pevných částic než výfuky produkují brzdové kotouče a pneumatiky. Ty především nesou velký podíl na velkém množství emisních zplodin v ovzduší a ani elektrický pohon na tom nic nezmění. S tím se ale zatím asi nic moc dělat nedá. Jde ovšem bojovat proti automobilům se nefunkčními filtry.

Ale protože policie proti takovým autům nezasahuje, rozhodl se pražský magistrát zakročit po svém. Bohužel nám kroky, které mají úředníci v plánu, nedávají moc smysl. Magistrát totiž v tuto chvíli vyhlásil výběrové řízení na profesionální společnost, která se o měření a následné zpracování výsledků postará. Tato společnost však i v případě, že odhalí vůz, který trpí nějakým problémem s DPF filtrem, prakticky nemá šanci cokoliv udělat.

Výsledky měření pak tedy spíš budou studovat úředníci, kteří možná vydají nějaké prohlášení o tom, že to s emisemi ve městě je opravdu špatné. A začne se mluvit o tom, že je s tím potřeba něco udělat. Což je jistě také posun vpřed, ale doufejme, že tím to neskončí. Jestli tohle všechno bude mít nějaké reálně dopady na dotyčné motoristy nebo životní prostředí a ovzduší v Praze, to zatím asi ani magistrát neví.

Měřit budou úředníci i speciální firma

Dalším zvláštním krokem pražských úředníků je fakt, že se rozhodli měření spustit už během letošního podzimu. Jenomže do té doby se nestihne zakázka vysoutěžit, a tak se magistrát rozhodl, že do ulic s měřícími přístroji vyšle své vlastní pracovníky. Ti tak v rámci své pracovní doby udělají vlastně úplně to stejné, co vysoutěžená firma, která si prý měření emisí vezme na starost až na jaře příštího roku.

Magistrát si ovšem chce také posvítit na STK, kde prý hojně bují podvody při měření emisí. V tuto chvíli by měla být v plném proudu jednání úředníků a zástupců policie, která by si následně na vybrané stanice měla došlápnout. Jsme celkem zvědaví, jak bude nakonec měření probíhat, jaké budou jeho výsledky a hlavně jaký bude jeho reálný dopad. Třeba nakonec úřady překvapí.

Článek je zařazen v: magistrát hlavního města Prahy , emise , stak , stk , DPF , filtr pevných částic , měření
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama