Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Mongol Rally 2017 přinesla přes sto tisíc na charitu

Tři české posádky na Mongol Rally 2017 poslaly na charitu přes sto tisíc korun.
Vydáno: 14.12.2017
Mongol Rally
Mongol Rally Autor: GoodYear
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Před deseti lety se skupinka britských studentů vydala na dobrodružnou cestu z Prahy do Asie v superlevném autě z českého autobazaru. Tak vznikla tradice Mongol Rally, každoročního charitativního závodu na zhruba 15 tisíc kilometrů dlouhé trase „cestou necestou, vysokými horami, vyprahlou pouští a nekonečnou stepí“ napříč Evropou a Asií až do Mongolska, kde tehdejší anglická výprava skončila.

Letošního desátého ročníku se na trase z Londýna přes Prahu do Mongolska s vozem o objemu maximálně 1 000 cm3 a ceně do 30 tisíc Kč zúčastnilo již přes 350 posádek, mezi nimi i tři české.

Jde spíše o recesistickou výzvu než skutečný závod. Cílem je dojet do Mongolska laciným, malým autem za méně než tisíc liber a shromáždit přitom také nějaké peníze na dobročinné účely. My jsme si pořídili tři ojeté Volkswageny Polo v průměru za 15 tisíc korun a splnili tak další podmínku - motor o objemu 1,0 litru. Sami jsme si je pak opravili a nabarvili,“ přibližuje Vilém Ondrák, člen jedné ze tří tříčlenných posádek, které na recesistický závod vypravil český spolek Piknikův klub.

Posádky mohly po startu 16. července na závodním okruhu Goodwood v Anglii volit libovolnou trasu, ale musely ji absolvovat během dvou měsíců. Měly za úkol dojet do Mongolska, i když skutečná cílová rovinka byla až v ruském Ulan Ude nedaleko Bajkalu, kde je možné auta naložit na vlak Transsibiřské magistrály a dopravit zpět do Evropy. České výpravě to trvalo pět a půl týdne; všechny její tři vozy sice patřily k těm opotřebovanějším a méně výkonným, ale nakonec byly mezi zhruba dvěma třetinami ojetin, které závod úspěšně dokončily.   

České posádky zvolily obtížnější, jižní trasu přes Irán a středoasijské „stány“. „První komplikací bylo už pořizování potřebných víz, která jsme moc nestíhali. Ale to nejhorší jsme měli za sebou až poté, co jsme absolvovali sérii oprav v Rumunsku a Bulharsku a v Turecku se nakonec smířili s tím, že až do konce cesty budeme muset každých sto kilometrů dolévat olej. Pak už následoval překvapivě přátelský Írán, příšerné silnice v Turkmenistánu, pouště a krásné královské paláce na Hedvábné stezce v Uzbekistánu s relativně dobrými cestami, pohoří Altaj a nakonec Mongolsko, kde naopak často nebyly silnice vůbec,“ popisuje cestu Vilém Ondrák. „Na dobrých silnicích jsme dokázali jet průměrnou rychlostí až 80 km/h, jinde jsme jeli sotva krokem. Nejhorší to bylo ve vedru a do kopce. Když se začal motor přehřívat, museli jsme v autě zatopit, i když bylo venku 40 °C.

Všechny tři vozy byly obuty do pneumatik 165 – 70R 13 79T EfficientGrip Compact, které cestovatelům věnovala společnost Goodyear Dunlop Tires Czech. A cestu z Prahy přes Londýn až do Mongolska zvládly bez jediného defektu

Mongol Rally v cíli
Mongol Rally v cíli

Cestu si účastníci platili z vlastního, peníze na charitativní účely vybrali od různých podporovatelů. Vedle Cool Earth, oficiální charity závodu Mongol Rally, která usiluje o záchranu deštných pralesů, z vybraných prostředků částkou přes 114 tisíc korun podpořili také český projekt na osvětu o duševním zdraví - Nevypusť duši. V současné době účastníci závodu připravují cyklus promítání záznamů z cesty; nejbližší projekce je plánována na 10. ledna v pražském klubu Zázemí.

Článek je zařazen v: Mongol Rally , Good Year , cestování , charita
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama