Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

1989 byl revolučním rokem nejen v politice, ale i z hlediska rychlého ježdění!

Bentley Bentayga je vlastně první superluxusní SUV, který se dostal do sériové výroby. Slaví docela úspěchy, ale doba musela dozrát. Předcházející pokusy o podobná vozidla skončily totiž neúspěchem! A to přesto, že by dnes noví klienti z Ruska nebo Číny jejich tvůrcům obrazně řečeno utrhali ruce!
Aktualizováno: 15.11.2017
Vehma Torrero

Rekordní Torrero...

            Dobové komentáře o Torreru hovoří jako o nové koncepci vozu pro rychlé cestování v rozmanitých podmínkách. Byl to vlastně crossover, terénní automobil 4x4 s obrovským osmiválcem a čtyřmístnou karoserií ve stylu supersportovního vozu, schopný dosahovat největší rychlosti 240 km/h. Představila jej kanadská společnost Vehma, součást výrobce automobilových dílů Magna International, na autosalonu v Ženevě 1989.

            Přestože tento projekt CMC-44 inspirovaly specifické podmínky na severoamerickém kontinentu, z dnešního pohledu jde o skutečný prototyp superluxusního SUV, jenž měl být vozem superlativů dávno před Bentaygou. Předčí ji i motorem. Nemá sice víceřadový dvanáctiválec 6.0 W12, ale jednodušší osmiválec o větším objemu 8132 cm3, který už před více než čtvrtstoletím dával výkon 534 koní (393 kW) při 5250 otáčkách za minutu a největší točivý moment 769 N.m při 4500 otáčkách za minutu. Byl konstrukcí malé firmy Eagle Engine Company, založené teprve roku 1985 za účelem jeho vývoje, která se pak stala součástí společnosti Vehma International.

Nic z toho nebylo...

            Zřejmě ještě v roce 1989 nenazrál čas. Ti, kteří chtěli superluxusní automobil, pomýšleli na klasickou limuzínu; tehdy nikoho nenapadlo, proč by Bentley nebo Rolls-Royce měly vyrábět terénní monstra s pohonem všech kol, luxusním interiérem a ještě větší hmotností. Dnes je všechno jinak. Obliba SUV přivedla do této kategorie nakonec značky Porsche, Bentley a Maserati, chystá se Rolls-Royce, Lamborghini (Urus je však o poznání sportovnější než Bentayga) a možná i Ferrari, který hovoří jen o zvýšeném typu, podobně jako královský Rolls-Royce...

            Vehma International je všechny předběhla. Rakušan Manfred Gingl, prezident mateřské společnosti Magna International, založené jeho krajanem Frankem Stronachem po emigraci do Kanady, měl vizionářské představy. Tehdy neuspěl. K malosériové výrobě nedošlo, ještě větší desetilitrový motor Eagle Torrero se v roce 1990 objevil ve sportovním prototypu pro 24 h Le Mans.

Všechno je jinak...

            Po téměř třiceti letech je všechno jinak. Superluxusní SUV jsou realitou. Takže jedno si vzal do parády expert Pepa. Sledujte premiérový Autosalon TV na Prima Cool už tento čtvrtek! Předvedeme Bentley Bentayga W12!

Autor textu: Tom Hyan

Reklama
Článek je zařazen v: Bentley, Vehma, Torrero
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama