Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama
Zprávy

Tuniské překvapení - Wallys Iris

Výroba automobilů v Tunisu? Navíc vlastní tuniské značky? Ano, jak se přesvědčil expert Pepa přímo na místě, skutečně existuje...
Vydáno: 28.06.2018
Wallys IRIS

Wallys pochází z Tunisu

Bratři Guiga začali tam, kde skončil francouzský Dallas, kopie spartánského amerického Jeepu Willys, ovšem s laminátovou karoserií a předním pohonem. Myšlenka se zrodila na ostrovech Wallis-et-Futuna, součásti francouzského zámořského společenství v jižním Tichém oceánu, kde Zied a Omar Guigové potkali René Boescha, někdejšího konstruktéra francouzských rekreačních automobilů Dallas. Slovo dalo slovo, a tak se na základě Dallasu rozhodli vytvořit jeho modernizovanou verzi. Už sám Dallas vypadá jako zmenšený Jeep Willys, jenže FCA dávno tuhle slavnou značku nepoužívá, vystačí s Jeepem. Bratři Guigové využili modifikovaného označení podle francouzského ostrova i americké legendy pro svoji novou automobilku Wallys Car! Uspěli, ve vozech je 57 % dílů tuniského původu a dnes přímo či nepřímo v Tunisku zaměstnávají 120 lidí...

Wallys: přežije údery cihlou!

V roce 2006 se pustili do práce, na pařížském autosalonu 2008 představili první typ Wallys IZIS. Využili galvanizovaný ocelový rám, laminátovou karoserii ve stylu Jeepu a moderní pohonnou jednotku od Peugeotu. Produkce běžela v letech 2009 – 2013, pak přišla nová výzva, větší IRIS (Intégrité, Responsabilité, Ingéniosité et Simplicité) podle stejných zásad jednoduchosti, kompaktních rozměrů, snadného ovládání a robustnosti. Dosud Guigové vyrobili přes 2200 automobilů.

Wallyscar a cihla
Wallyscar a cihla

Wallys IRIS je klasický univerzální automobil s karoserií ve stylu původního Jeepu a dvěma nebo čtyřmi sedadly, ale se vpředu zavěšenými bočními dveřmi a laminátovou karoserií SUV Coupé se shrnovací střechou. Na ocelový rám i karoserii poskytuje výrobce unikátní záruku na třicet let (!) vedle obvyklé tříleté (nebo 100 000 km na celý vůz). Povrchové panely z laminátů jsou natolik odolné, že výrobce s oblibou předvádí několik úderů obyčejnou cihlou do laminátu, které končí rozlomením cihly a nikoli větším poškozením karoserie!

Wallys: s tříválcem od Peugeotu

V souladu s technickým vývojem poháněcí soustavu tvoří nejnovější zážehový tříválec Peugeot PureTech 1,2 litru o výkonu 60 kW (82 k), který pohání přední kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Kompaktní rozměry s délkou 3,9 metru, šířkou 1,7 metru a výškou 1,65 metru odpovídají původní filozofii; pohotovostní hmotnost je pouhých 940 kg, naložit lze až 600 kg a ještě připojit přívěs do 680 kg. Vůz zrychluje 0 – 100 km/h za 11,2 sekundy a dosahuje rychlosti 139 km/h. Byla uvedena i normovaná spotřeba EU 6,5 l/100 km.

Wallyscar kopance
Wallyscar kopance

Wallys není samozřejmě novým vynálezem, ale dalším potvrzením, že stále existují klienti, které zajímá spolehlivý dopravní prostředek bez zbytečné výbavy. Ve Francii tuto myšlenku rozvinul jistý Jean-Claude Hrubon, dříve výrobce závodních automobilů, který se počátkem osmdesátých let zasloužil o podobné vozy, postupně zvané Hrubon, Schmitt a Dallas.

Wallys: vzorem mu byl Dallas

První Dallas vyjel na podlahové plošině lidového Renaultu 4L, a to nejen s předním pohonem, ale i ve verzi 4x4 (úprava Sinpar). Populární zpěvák Frank Alamo hledal v roce 1983 náhradu za dosluhující Citroën Méhari, a když uviděl Dallas, koupil nejen vůz, ale i celou firmu (pak se jmenovala Grandin Automobiles podle jeho občanského jména Jean-Francois Grandin). Další modernizace přinesla nový ocelový podvozek a motory PSA 1,3 litru (zážehový) a 1,8 litru (vznětový). V roce 1984 byla ocelová karoserie nahrazena laminátovou, která nerezaví. V roce 1998 dobrodružství skončilo po pěti tisících zhotovených Dallasů, Frank Alamo se plně vrátil ke zpěvu a příznivce Dallasů od roku 2007 dodnes sdružuje francouzský značkový klub. Výrobě však není konec jen proto, že se objevil tuniský Wallys!

Lekce češtiny
Lekce češtiny

Autor textu: Tom Hyan

Reklama
Článek je zařazen v: Wallys, Wallys IRIS, Tunis, Vozidla, výroba, WallysCar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama