Testy
Zlatý standard. Je nový Golf 1.5 TSI pořád nejlepší?
Odvěký vůdce nižší střední třídy přichází s faceliftem. Ten vedle vylepšené konektivity, nových světel a omlazeného vzhledu přináší také zážehovou patnáctistovku s výkony 96 a 110 kW. Tu silnější jsme proto vyzkoušeli na českých silnicích.
20.7.2017, Martin Müller
Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo

Volkswagen Golf se nikdy nechtěl vymykat zažitým pravidlům. On je odjakživa raději určoval. Mnohdy pubertální výstřelky konkurentů tak v jeho případě nikdy nebyly nutné, širokou fanouškovskou základnu a pozici dlouhodobě nejprodávanějšího auta Evropy si vybudoval i bez nich. Nejinak tomu je i po modernizaci, neboli u generace „sedm a půl“.

V nižší střední třídě se dnes i díky Golfu hojně nosí digitální přístrojové štíty, skleněné displeje infotainmentů, anebo možnost kontrolovat si údaje palubního počítače skrz displej mobilního telefonu. Online připojení, adaptivní tempomaty nebo parkovací asistenty, které zaparkují za vás, jsou pak brány jako samozřejmost. Moderní doba však jedno zásadní nezměnila - samotný Golf.

Můžete se spolehnout

Tohle auto je pořád stejné. Pořád stejně skvělé, nudné, hezké, ošklivé, zajímavé nebo fádní. Záleží jen na tom, jak se na něj díváte. Golf byl vždy synonymem průměrnosti v tom smyslu, že je pro každého a všechno dělá dostatečně dobře. Průřez jeho celkovými vlastnostmi ale současně dává v součtu tak dobrý výsledek, že si své kralování v nižší střední třídě dovede s přehledem uhájit.

A co tedy facelift změnil, když samotná osobnost vozu zůstala beze změn? Předně jsou tu jiná světla s výraznými LED dynamickými blinkry na zádi a inovované svícení pomocí LED diod, které jsou schopny celkem obstojně ze světelného kuželu vyřezávat vpředu jedoucí vozy. Dále se na Golfu objevují nově tvarované nárazníky a pozměněné disky kol. Snad největší změnou je ale diskutovaná zlatá metalíza, která dokáže i krabicoidní auto překvapivě rozzářit. Nový Golf? Za mě rozhodně s touto barvou.

I když, ono to s tou nudou taky nemusí být úplně zlé. Stačí připlácet. V našem případě se Golf dočkal výbavy R-Line, která jeho hranatost ještě nadále přiostřuje. Přiostřuje ji ale vcelku zajímavým směrem, až by jeden hádal, že jde o třísetkoňové Rko. Vzhled oproti běžným verzím je tedy výrazně osobitější. Jen je škoda, že si tvůrci u R-Linu neodpustili falešné koncovky výfuku. Taková je ale dnešní doba. Ani ve standardu dodávaných 18palcových kol se rozhodně není nutné bát s ohledem na kvalitu jízdy. Auto je zvládá s neuvěřitelnou lehkostí.

Zapatlaný displej, digitální štít

Doba určuje trendy také v interiéru. Zatímco před lety byl vrcholem odporový dotykový displej, nyní přecházíme ke kapacitním skleněným obrazovkám s velmi rychlou odezvou, jemným rozlišením a skvěle čitelnou grafikou. Nutno přiznat, že nový středový displej je zajímavou hračkou. Skvělou ovšem jen za předpokladu, že stojíte a máte čas. Přehlednost se totiž ztrácí v množství informací, které se vám displej snaží podat. Musíte ho navíc i velice často čistit, neboť se snadno zašpiní. Jako spolujezdci mi zase upřímně dost chybělo klasické kolečko na ovládání hlasitosti rádia.

Řidič naštěstí nic podobného řešit nemusí. V rukou má dobře tvarovaný volant s celkem 18 tlačítky (dotykových displejů na volantu se snad v budoucnu nedočkáme) a jeho zrak upoutává digitální přístrojivý štít známý z větších modelů. Kokpit Golfu je i nadále stejně příjemný jako v minulosti. Pozice za volantem je tak akorát nízká a za zmínku stojí jistě i sedadla Ergo Active, která ve výbavě R-Line dostala alcantarou potažené bočnice. Golf tak vaše tělo v zatáčkách podrží ještě lépe. Zbytek se ale až na pozměněné dekory nezměnil. A to je vlastně dobře. Golf uvnitř zůstal tím příjemným a nenuceným autem.

Vypínání válců, které neprovokuje

Přídomek nového motoru 1.5 TSI Evo mi chtě nechtě evokuje legendární verze Mitsubishi Lancer Evolution. Testovaný motor má ale s polozávodním Mitsubishi společné snad jen to, že jezdí na benzín. Což samozřejmě neznamená, že je špatný. Jeho výkonový projev je ale vcelku mdlý a je tak docela jedno, v jakých otáčkách řadíte. Maximum točivého momentu 250 Nm je totiž k dispozici od 1500 do 3500 otáček a maximální výkon 110 kW zase ční pod horní hranicí, v pásmu 5000 až 6000 otáček. V praxi to znamená, že Golf jede pořád stejně dobře.

Naopak v kultivovanosti vysloveně exceluje. Nová jednapětka umí být dokonale tichá, absolutně bez vibrací, a i přesto, že disponuje vypínáním dvou válců (týká se pouze verze 110 kW), nemáte šanci nic postřehnout. U staršího motoru 1.4 TSI, z něhož novinka vychází, šlo se staženými okny ve městě jasně slyšet, jak se válce připojují. A pokud jste byli vnímaví, neunikla vám ani jistá prodleva na plynu. Tady ale vážně nic.

Vlivem sníženého tření v motoru došlo také k ubýtku spotřeby paliva. I poměrně svižné přesuny zvládá Golf 1.5 TSI do sedmi litrů na 100 kilometrů, a když s ním pojedete na chalupu s rodinou, není problém jet za šest. V opačném případě také překvapí. Už motor 1.4 TSI neuměl při plném zatížení příliš baštit, patnáctistovka je zas o něco lepší. Nad 12 litrů se podíváte opravu jen v nejdivočejších chvílích, a protože samo auto k takové jízdě nevybízí, spotřeba zase brzy spadne pod 10.

Skvrna na bílém límečku

Na novém Golfu mi ze všeho nejvíce vadila spolupráce motoru se sedmistupňovou převodovkou DSG. Když Golf řídíte nevybíravým stylem, převodovka řadí perfektně. Auto u toho neprotestuje, brilantní podvozek odvede většinu práce za vás a skvělé odhlučnění ve finále ani neprozradí, jak nemístně rychle vlastně jedete. Pokud ale chcete trochu zvolnit, oddávat se stoicky pevné karoserii s perfektním utlumením kol a skoro až houpavě naladěnými adaptivními tlumiči v komfortním módu, převodovka najednou neví. Motor začíná podtáčet, při občasném předjíždění zbytečně vyčkává a její reakce, přestože většinu času je vše v pořádku, umějí být rozpačité. Škube například při rozjezdu, ale zase ne vždy. Pod volantem jsou naštěstí pádla, kterými si řadíte sami - ta většinu trablí vyřešila.

Zbytek jízdního projevu je ale ukázkový. A je to právě úroveň komfortu skloubená s prvotřídní agilitou, která Golf jednoznačně řadí na špici. Již jsem zmiňoval 18palcové ráfky, o kterých nevíte ani na té nejrozbitější okresce. Naprosto šokující je ale také utlumení podběhů, které vám až na ty největší výtluky nijak neprozradí, že jste právě projeli výmol. Golf zároveň i na rozvlněných cestách úžasně funguje. Pocitově se moc nenaklání a s nepříliš těžkým motorem pod kapotou vždy poslušně následuje přední kola. Jet s ním pomalu? Hračka. Jet s ním rychle? Taktéž.

Přestože Golf byl takový vždy, nová, sedm a půltá generace posouvá nastavenou laťku zase o něco výš. Netvrdím, že je to nejlepší auto na světě. Důvody, pro které si jej zamilovaly miliony zákazníků po celém světě, ale naprosto chápu. K novému Golfu přijdete, sednete a jedete. Uživatelsky je až triviálně nenáročný, a kdybychom na tom v České republice byli s financemi o několik řádů výše, Golf bych okamžitě protlačoval do všech autoškol. Jen těžko si lze totiž představit auto, se kterým se vám každodenně bude žít lépe. Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo na českých silnicích tedy rozhodně ano. Jen prosím - příště s manuálem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama