Testy
Zkusili jsme první hybridní MINI. Je Countryman pořád zábavný?
Tak už došlo i na MINI. Tradiční výrobce zábavných aut nacpal do velkého a dlouhého Countrymanu hybridní pohon. Nepřijde však tento plug-in hybrid kvůli přidané hmotnosti nového pohonu o typickou agilitu „miníků“? Bude pořád zábavné ho řídit?
20.7.2017, Ondřej Kubík
MINI Countryman je prvním hybridem značky.

Otázku velikosti pojďme vyřešit hned na začátku. Ano, Countryman je dost velké auto. Na délku má bez jednoho milimetru 4,3 metru, což je s přehledem nejdelší MINI všech dob. Je to přesně o 20 centimetrů více, než kolik měla první generace Countrymanu. Proč ho o tolik prodloužili? Jednoduše proto, že si zákazníci přáli víc prostoru pro svoje zvětšující se rodiny a MINI jim ho dalo. Lidé z automobilky zároveň slibují, že delší auto než 4,3 metru nikdy nepostaví. Hybridní Countryman S E je zatím poslední představenou verzí nového crossoveru. Benzínová verze S i naftová SD jsou na trhu už pár měsíců a nutno říci, že obě jezdí docela dobře.

MINI však není v pohonu elektromotorem úplný nováček. Uhodnete, jaký model hrál klíčovou roli v elektrifikaci celého koncernu BMW? Myslíte, že to bylo BMW i3? Nebylo. Pro správnou odpověď se musíme vrátit v čase skoro o 10 let zpět. Tehdy MINI představilo plně elektrický model MINI E. Vznikla omezená série 600 kusů, které se ale nikdy nedostaly do volného prodeje. Automobilka je dala k dispozici soukromým uživatelům za účelem testování elektromobility. Nasbírané poznatky z  provozu hrály klíčovou roli při vývoji elektrického BMW i3, čili elekrickým pionýrem BMW bylo překvapivě právě MINI!

Levnější BMW i8?

Techniku Countryman SE sdílí s BMW 225xe Active Tourer. Vtipné je, že se vlastně jedná o dost podobný systém pohonu, jaký má hybridní supersport BMW i8. Také MINI tedy pohání kombinace jedenapůllitrového benzínového tříválce a elektormotoru, jen je opačně orientovaná. Rozdíl oproti BMW i8 je kromě výkonového naladění také v uložení baterií elektromotoru - sporťák je má podélně ve středovém tunelu, MINI příčně nad zadní nápravou.

Spalovací motor má výkon 136 koní a pohání přední nápravu. Elektromotor s výkonem 88 koní je umístěn vzadu a pohání zadní kola. Countryman je tak vlastně čtyřkolka bez mechanického propojení obou náprav. Čistě elektrický dojezd je lehce nad 40 kilometrů (v praxi spíš o deset méně). Důležitou výhodou je, že baterie o kapacitě 7,6 kWh se poměrně rychle nabíjejí. Z běžné zásuvky MINI dobijete ze necelé 3,5 hodiny, z rychlonabíječky pak za dvě a půl. Celkový systémový výkon hybridní soustavy je slušných 224 koní a 385 Nm. MINI se dodává výhradně se šestistupňovým automatem Steptronic.

Chytré jízdní režimy

Stejně jak u i8 nebo „dvojky“ i hybridní systém MINI neuvěřitelně promyšleně hospodaří s energiemi obou pohonů. Tím se odlišuje od ostatních hybridů. MINI se nesnaží pouze šetřit palivo, ale když je potřeba svižnější akcelerace, stabilizace vozu nebo více agility v zatáčkách, inteligentní hybrid si pomůže elektromotorem. Jde prostě i o zábavu.

Countryman S E nabízí svému řidiči tři základní jízdní režimy. Auto eDrive, kdy automobil do rychlosti 80 km/h jede pouze na elektřinu. Spalovací motor se zapojuje pouze ve vyšších rychlostech nebo když úroveň nabití baterie klesne pod 7 %. V režimu Max eDrive jede MINI čistě elektricky do 125 km/h. Zážehová jednotka začne pracovat nad touto rychlostí nebo při sešlápnutí plynového pedálu do kickdownu. Pokud je Contryman vybavený navigačním systém dokáže právě v tomto režimu s enegrií nejlépe pracovat vzhledem k topografii plánované cesty. Posledním jízdním režimem je pak Save Battery, kdy je vůz poháněn pouze spalovacím motorem a nabití baterie je udržováno nad 90 % nebo jí do této úrovně startér/generátor nabíjí.

Není příliš těžké?

Těžké je, ale svou nadváhu umí výborně maskovat. I přes nárůst hmotnosti o dalších 140 kilogramů převážně na zadní nápravě si Countryman S E dokázal zachoval jistou agilitu typickou pro spalovací verze S a SD. Zátah spalovacího motoru s podporou elektromotoru je zhruba na úrovni naftové verze „eska“, benzínový dvoulitr je jednoznačně ostřejší. Hodně práce odvedli inženýři na podvozku, jehož naladění je kvůli vyšší hmotnosti o stupeň měkčí než u naftové verze SD. Je to přibližně stejný rozdíl jako mezi modely Countryman S a SD. V zatáčkách vám ale i obtloustlý Countryman S E dokáže vykouzlit úsměv na rtech.

MINI je vyvážené a na pohyby volantem reaguje velmi pohotově. V zatáčkách prostě není těch 140 kg navíc vůbec znát. Dobře sladěné jsou i brzdy, které potlačují typické škubnutí mezi rekuperačním bržděním a zásahem brzdy samotné. Pokud to v zatáčce přeženete s nájezdovou rychlostí, stabilizační systém k umravnění auta využívá zadního elektromotoru, který zapojí vnější zadní kolo a účinně potlačí nedotáčivost. Zásah je rychlý a razantní.

Hybridní verze S E vás drobně omezí ve vnitřním prostoru zavazadelníku a na zadních sedadlech. Hybridní systém má sice kompaktní rozměry pohonu, ale podlaha kufru je trochu výš, stejně jako zadní sedačky. Nomálně vzroslí dospělí vzadu nicméně poznají rozdíl jen težko. Countryman S E ale hlavně pořád velmi dobře jezdí. Ne nejlépe ze všech Countrymanů, ale pořád výborně na hybrid. Citlivé naladění auta s promyšleným hybridním pohonem si zachovává typické rysy vozů MINI, což je fajn. Myslím, že MINI E má důstojného následníka.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama