Testy
Toyota Prius PHEV - opravdu ekologická?
Toyota vládne kategorii hybridních automobilů. Vyrobila jich přes deset milionů. Nejúspěšnější je Prius! Vyzkoušeli jsme nejnovější provedení Plug-In Hybrid...
8.9.2017
TEST: TOYOTA PRIUS PHEV

Přes čtyři miliony

Prius slaví dvacet let. První vyjel v roce 1997, do Evropy přišel o tři roky později. Získal titul Car of the Year v Evropě i v Americe. Nyní je v prodeji čtvrtá generace. Odbyt přesáhl čtyři miliony vozů. Není to už revoluce, ale evoluce předchůdce. Poprvé však máme šanci u nás koupit provedení PHEV, tedy Plug-In Hybrid. Co to vlastně znamená? Běžný hybrid má jen malé akumulátory, a tak čistě elektricky ujede sotva tři kilometry. Plug-In Hybrid má větší zásobník elektrické energie, dobíjený externě, a proto elektrický dojezd vzroste až na slušných padesát kilometrů. A to už umožní cestu do zóny, kam automobily se spalovacími motory mají vjezd zakázán. Je to výhoda? Určitě, pokud zasáhne legislativa nepřátelská vůči běžným vozům, které je dnes módní nenávidět...

            V některých zemích se to už děje ve snaze podpořit elektromobilitu a snížit lokální emise. Bylo prokázáno, že lidé většinou nevyužívají plnou kapacitu vozu, jezdí sami či ve dvou, a tak i náš Prius měl čtyři místo obvyklých pěti sedadel. Zvětšené akumulátory s téměř sedminásobnou kapacitou, uložené vzadu, značně omezily objem zavazadlového prostoru ze 501 na 360 litrů. Ani čtyřčlenná posádka tak s sebou nemůže vzít všechna potřebná zavazadla. Jenže s Priusem asi na dovolenou po ose do Řecka nepojedete...

Varianta do města

Ve městě nemá Prius problém, řídí se jako běžné auto. Vyjedete-li na dálnici, je to horší. Úzké pneumatiky a velká boční plocha, citlivá na vítr, ovlivňují jízdní vlastnosti, jenže Prius není žádný závoďák. Jeho doménou jsou svižné starty ve městě s asistencí elektromotoru, který doplňuje obvyklý čtyřválec 1,5 litru, takže spolu mají přes 90 kW, tedy 122 koní. Nejpůsobivější je zátah elektromotoru už od nulových otáček, celek tak působí dojmem mnohem většího výkonu, ale jen v nižších rychlostech. Jinak je Prius prostorný, s dobrým výhledem do všech stran, jen vzadu trochu překáží vodorovná příčka prosklené výklopné stěny. O zavazadlovém prostoru jsme už hovořili, lithiové akumulátory s kapacitou 8,8 kWh si vyžádaly více prostoru, takže jeho práh je opravdu vysoko, a ještě v něm překáží dobíjecí kabel. Jízdou totiž vybitou baterii nedoplníte, musíte do zásuvky (dvě hodiny při nabíjecím výkonu 3,3 kW).

Spotřeba benzinu dobrá, ale...

            Když jsme auto vypůjčili, nemělo zcela plné akumulátory, ale přesto jsme urazili 34 kilometrů elektricky, pak už byl spalovací motor v činnosti často. Počítejte, 50 km elektricky a spotřeba EU 1,0 l/100 km, takže to znamená, že skutečná při benzinovém provozu je dvojnásobná! Přesto náš výsledek 2,8 litru na sto kilometrů považujeme za vynikající. S běžným vozem to nedáte! Je tedy Prius PHEV ekologický? Měříme-li lokální emise, pak ano. Je-li elektrická energie z čistých zdrojů, pak také ano. Máme-li ji však z tepelných elektráren, tak jsme se neposunuli vpřed, ale klesli vzad. Je to horší než u dieselu, jak nesměle prokazují ojedinělé studie odborníků. A k tomu vyšší pořizovací cena od 990 900 korun českých! Takže buď chcete být IN ve snižování pouze lokálních emisí, anebo máte dost peněz. Pro technicky založené jedince jistě super, čtyřválec s Atkinsonovým cyklem, dva elektromotory, planetová bezestupňová převodovka a moudrá řídicí elektronika. Je ale dobře, že automobilky zkoušejí nové cesty!

Autor textu a foto: Tom Hyan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama