Testy
Slavná Impreza se vrací do Česka. Už jsme v ní jeli!
Impreza je spolu se zvýšeným modelem XV první Subaru postavené na propracované nové platformě, která se postupně objeví i v nástupcích všech aktuálních modelů s výjimkou BRZ. A Japonci si na ní dali hodně záležet. Což je dobrá zpráva, protože obě auta v dalších měsících dorazí také na český trh.
17.9.2017, Petr Hanke
Nová generace Subaru Impreza se vrací na český trh.

Na novou Imprezu jsem byl hodně zvědavý. Navzdory omezené nabídce motorů totiž Subaru dělá skvěle jezdící auta, která nadprůměrně dobře kombinují pohodlí a dobré jízdní vlastnosti. Při jízdách na uzavřené testovací trati u švédského letiště Arlanda jsem ale i tak nevěřícně kroutil hlavou nad fantastickou kombinací stability, přesnosti ovládání a také komfortu. Tohle fakt není normální hatchback nižší střední třídy.

Slavný návrat

Jméno Impreza je prý podle průzkumů v Evropě známější než Subaru. A to i přesto, že zde Japonci po senzačních úspěších v rallye pracovali spíše na jeho potlačení. Vždyť Impreza se v minulé generaci prodávala jen na některých trzích a tohle jméno zmizelo dokonce i z názvu kultovního WRX STI. Teď se ale má objevit znovu v plné síle na většině evropských trzích, tedy i v České republice. Do prodeje se dostane už za měsíc.

V Evropě se bude prodávat pouze jako hatchback, ovšem s délkou téměř 4,5 metru. Vždy bude mít pohon všech kol, bezestupňovou převodovku Lineartronic, technicky unikátní systém EyeSight s funkcí automatického brzdění a adaptivního tempomatu, a také atmosférické čtyřválcové boxery. Konkrétně s objemy 1,6 a 2,0 litru a výkony 114 a 156 koní. Na výběr tedy moc nebude, ale Subaru prostě do Evropy posílá osvědčené verze, které sklízí úspěchy i ve zbytku světa. Pro malou Evropu (s USA či Japonskem jsou tu prodeje nesrovnatelné) nevymýšlí žádné speciality.

Velké a tiché auto

Že je Impreza překvapivě velké auto si uvědomíte, jakmile otevřete některé ze dveří. Platí to jak pro zavazadlový prostor, tak místo na zadních sedadlech. Za volantem si uvědomíte překvapivou vnitřní šířku a tento vjem jistě posiluje i fakt, že sedadla jsou nyní od sebe vzdálena o tři centimetry více než v předchozí generaci. Palubní deska je hranatá, přehledná a působí velmi bytelným dojmem. Subaru si pohrálo s displeji, které jsou nyní barevné a grafické – to je na tuto značku značný posun. Celkově interiér působí velmi dobrým dojmem, i když nejvíce mě zaujala špičková pozice za volantem, stejně jako vynikající výhled všemi směry.

O dvoulitrovém motoru běžícím na volnoběh v pozici převodovky P vás informuje vlastně pouze otáčkoměr. Motor je naprosto tichý a prostý vibrací. To je komfort, o němž se majitelům turbodieselů při čekání na semaforech nebo pomalé jízdě nemůže ani zdát. Ve vyšších otáčkách o motoru už víte, ale spíše vzdáleně, a co je důležité, pouze akusticky. Vyvážený boxer je v celém spektru otáček bez vibrací.

Dokonalé vychování

Stačí prvních několik zatáček na senzačním okruhu místního testovacího centra a je jasné, že tohle je úplně jiné auto než dříve. Na jednu stranu je klidnější a méně se naklání. Současně ale rychleji zatáčí (má ostřejší řízení), ovšem bez známek jakékoliv hysterie. Máte pocit naprosté přirozenosti. Jak postupně zrychluji, začínám si uvědomovat, jak celé auto pracuje a jak se opírá o opravdu tuhou karoserii. Právě tuhý základ nové platformy, který je nyní pevněji spojen se samotným podvozkem, zajišťuje, že pohyby karoserie jednoznačně vnímáte.

Řízení Imprezy je nečekaně podmanivou zkušeností, a to i přesto, že není navržena pro přehnané řádění nebo jízdu smykem. Vždyť nemá zcela vypínatelnou stabilizaci, je vybavena pohonem všech kol, elektrickou ruční brzdou a také výkon motoru zrovna k přehnanému elánu nesvádí.

Při tom všem ale Impreza překvapuje komfortem a hlavně stabilitou na nerovném povrchu. Na trati je pár míst se zvlněným asfaltem a s nezpevněnou krajnicí. Když na ně cíleně najíždím, nestačím se divit, jak podvozek všechno „pobere“, a to jak ve výjezdech ze zatáček při akceleraci, tak hlavně na brzdách a v kompresi. Ani nejmenší náznaky odskakování, Impreza se chová, jakoby jela po rovném povrchu. Impozantní.

Nejlepší na trhu? Jak pro koho

Na okruhu působí 156 koní atmosférického dvoulitru krotkým dojmem a je zřejmé, že motor skvělému podvozku nestačí. Jenže takovému podvozku by stačil sekundovat snad až třísetkoňový turbomotor z WRX STI. Subaru navíc oba motory od základu předělalo - třeba dvoulitr má 80 procent dílů nových nebo významně pozměněných. Pro každodenní život na běžných silnicích navíc spíš než výkon na okruhu oceníte fakt, že boxer je mimořádně kultivovaný a při běžné jízdě povedeně sladěný s převodovkou. Subaru slibuje i nižší spotřebu, to jsme však vyzkoušet nemohli.

Řízení nové Imprezy byl skutečný zážitek a velké překvapení, nad kterým člověk jen kroutí hlavou. Je jasné, že tohle auto neosloví davy, k tomu je příliš úzce zaměřené zejména nabídkou pohonných jednotek a převodovek. Kdo ale komfortní spojení benzinového motoru a plynulého automatu hledá, v Impreze tuto kombinaci dostává naservírovanou s pohonem všech kol a jedním z nejlepších podvozků, co můžete v téhle velikosti koupit. Když si to tak uvědomuji, tak mě vlastně ani žádný lepší podvozek nenapadá.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama