Testy
Seveřan. Volvo V90 T6
Volvo V90 je láska na první pohled. Jak se s ním ale žije?
25.4.2017, Petr Hanke
Volvo V90 T6, severský klenot.

Nová Volva s devadesátkou ve jméně jsou líbivá, uvnitř promyšlená a přitom prostorná auta. Zamířila výše, než bylo pro Volvo obvyklé, a snaží se postavit hlavně prémiovým německým značkám. Není to ale příliš velké sousto, když při volnoběhu to pod kapotou těchto aut bouchne jen zhruba 1600x, zatímco u srovnatelně výkonných Němců 2400x? Právě 800 zápalů během jedné minuty totiž při volnoběhu dělí čtyřválce od šestiválců.

Ať už jde o velké SUV XC90, sedan S90 nebo o toto Volvo V90, vždy má pod kapotou čtyřválec. Ani verze s označením T6 na tom není jinak. Je to ale důležité? Pro člověka, který miluje auta, určitě ano. Ale na druhou stranu, pro toho Volvo nikdy nebylo a asi ani nikdy nebude. A pro ostatní? Pro ty je důležité, aby auto mělo dostatečnou sílu a jezdilo se spotřebou, kterou očekávají. Nic víc, nic míň. A když s touto myšlenkou přistoupíte k Volvu V90 T6, začíná to dávat smysl.

Rychlost, kterou necítíte

Tenhle kombík vás okamžitě dostane svými proporcemi s protáhlou přídí i zádí a malou výškou. Zadek už není tak useklý, jak to možná od Volva čekáte, ale auto je hranaté a velmi osobité. A hned potom vás dostane znovu při pohledu šikmo zezadu na charakteristická zadní světla, která přechází až do horizontálního pásu. Je to velké auto, ale působí velmi širokým a nízkým dojmem.

To dobře koresponduje se silným motorem pod kapotou. Nemáme tu nic menšího, než verzi T6 s výkonem 320 koní. S automatem a pohonem všech kol je to docela zábava, samozřejmě to ale není sportovní kombík. Žádné severské Subaru WRX STi s kufrem nečekejte. I když by to tak na papíře mohlo vypadat, v tomto případě je tu výkon hlavně pro rezervu. V90 T6 je postavené pro toho, kdo nechce nic řešit. Zkrátka přidá plyn, auto se rozjede, a když ho přidá víc, tak (skoro) každému ujede. A to vše bez ohledu na počasí.

Síly má motor na rozdávání, automatická osmistupňová převodovka si s ní v pohodě poradí a čtyřkolka zase všechno maximálně efektivně přenese na silnici při startu z místa, na rovinkách i v zatáčkách. Volvo se vám při tom bude neustále snažit nalhat, že se vlastně nic neděje. Uvnitř totiž působí nedobytným a uzavřeným dojmem - trochu jako váš obývací pokoj. Asi i proto se v tomhle autě velmi příjemně žije. Jako by se maximálně snažilo potlačit prostý fakt, že jde o auto. Světlé materiály, velké plochy, zdánlivá jednoduchost a hlavně žádné laciné cetky.

Neopičí se, je to Volvo

Uvnitř má V90 svůj vlastní svět. Vnímáte v něm ten trochu zprofanovaný švédský design, ovšem ne toho druhu, který znáte z Ikei. Je mnohem opravdovější. Jako ty červené domečky rozeseté po švédském venkově, které působí možná trochu studeně, ale když otevřete dveře, tak na vás dýchne příjemné teplo a pohostinnost. A když se trochu rozkoukáte, zjistíte, že všechno je navržené spoře, ale přitom účelně. To platí i pro centrální na výšku umístěný tablet. Přes něj ovládáte všechny hlavní funkce i nastavení vozu. Ze začátku možná trochu tápete, ale jak se vám do paměti zapíše rozložení čtyři hlavních sekcí – nahoru/dolů a doprava/doleva, pak máte vyhráno. Rozhodně to není složitější než telefon s Androidem.

Ještě na chvíli zůstaňme uvnitř, přesuňme se ale na zadní sedadla. Ta jsou pohodlná a díky značné šířce se na ně vejdou i tři dětské sedačky. Kufr má podobný objem jako Octavia, tedy 560 litrů, je ale delší a nižší. Skvělé je jeho čalounění tlustým kobercem a dokonalé provedení bočního tapecírungu.

Řeč je o Volvu, takže se musíme zmínit také o bezpečnosti. Švédi se rádi chlubí mnoha nejrůznějšími systémy a detaily, jejichž cílem je ochránit cestující při bouračkách. Jejich auta, a V90 není výjimkou, umí sama zastavit před překážkou, rozpoznají chodce nebo velké zvíře, které má vstoupit do jízdní dráhy, dokáží hlídat jízdu v pruzích nebo varovat před únavou řidiče. Mají také robustní ocelovou karoserii, která v nárazových testech už mnohokrát potvrdila svoji odolnost.

To všechno je pravda, ale stále je řeč o systémech, které většinou najdete i v jiných autech. Jízda s V90 T6 mi ovšem ukázala, že výjimečná bezpečnost v podální Volva je hlavně v tom, že vás uklidňuje a nenutí vás spěchat. Když si přesednete do Audi nebo BMW, tak bez ohledu na motor pojedete rychleji. Auto vás bude do dravějšího chování poňoukat. S tímhle Volvem máte k dispozici 320 koní a přitom vlastně ve většině situací nemáte chuť nebo potřebu si na ně sáhnout. Využijete je třeba při předjíždění do kopce, ale jinak je jejich hlavní význam v pocitu, že je prostě máte k dispozici, když byste náhodou chtěli. Volvo vám ale vytvoří takovou atmosféru uvnitř, že možná nikdy chtít nebudete.

A právě to je také přeneseně odpověď na otázku z úvodu tohoto článku. V tomto případě na počtu válců nezáleží, pakliže jste ten správný zákazník.