Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
Testy
Příjemné překvapení - Ford Kuga Titanium 1,5 TDCI
Nové, respektive modernizované, SUV Ford Kuga se již zabydlelo na našem trhu a důrazně přispělo k tomu, že mezi středně velkými SUV obsadilo v prodejích za rok 2017 druhé místo. Rozšíření nabídky znamená i pohon pouze jedné nápravy a vznětový motor o objemu 1,5 l.
22.12.2017
Ford Kuga  Titanium 1,5 TDCI

Oblíbená Kuga

Oblíbená  Kuga prošla po čtyřech letech rozsáhlou obměnou, a to nejen zvenku, ale také v interiéru. Není divu, v dnešní době jsou sice esúvéčka v oblibě, ale na druhou stranu je konkurence hodně velká, takže se Ford musí snažit.

Nebudu popisovat design, lze jej vidět na fotografiích, zmíním se pouze o základním rozlišovacím znamení, a tím je rozměrná přední maska. Zpočátku jsem s ní měl trochu problém, nějak se mi nezdálo dobré přenášet některé prvky z většího modelu Edge, ale nakonec jsem si zvykl.

Špinavé ruce

Co se nezměnilo a za to chválím, je velikost zavazadlového prostoru. Plně dostačuje pro všestranné potřeby buď mnohačlenné rodiny či pro převoz sportovního náčiní. Tedy pod podmínkou, že se do něj dostanete. Marně budete šmátrat v oblasti registrační značky, jako u většiny ostatních SUV.  Otevírání je totiž podstatně níže. Zvyknete si, ale po pár kilometrech v zimním marastu z této polohy nebudete nadšeni. Ve spodních partiích se špína kumuluje nejvíce, ani se potom nedívejte na své ruce.

Když chcete zvětšit zavazadelník sklopením zadních sedadel, nepůjde to z kufru. Na druhou stranu jejich sklopení jednou pákou z kabiny je velmi rychlé a pohodlné. Mimochodem opěradla zadních sedadel jsou v určitém úhlu polohovatelná, takže je možné si vzadu i třeba pospat.

Ford Kuga Titanium 1,5 TDCI

Dosažitelné multimediální centrum

Hodně se zlepšilo, a také zrychlilo multimediální centrum, má dotykovou obrazovku a kdo si pamatuje dotykový displej lepších verzí u minulé Kugy, musí zaplesat. Můžete ho nyní ovládat bez šmátrání někde pod úzkou lištou. Ocenil jsem ovládání dvouzónové klimatizace. Malý, ale důležitý detail - vroubkovaný povrch ovladačů umožňuje citlivou regulaci.

Přední sedadla jsou tradičně pohodlná, zadní jsou pro trojici individuální, tedy žádná lavice.

Kdo byl zvyklý si sem tam pomoci třeba při jízdě na sněhu parkovací brzdou, má smůlu. V rámci obecného trendu i Ford přešel na elektronickou regulaci.

Příjemné překvapení

Nikdy jsem si nemyslel, že to budu moci konstatovat.  Pohonné agregáty u této značky jsem vždy bral jako výkonné, ale v rámci konkurence spíše žíznivější. Dříve testovaná verze s dvoulitrovým motorem o výkonu 132 kW mě sice už naměřenou kombinovanou spotřebou 6,5 l/100 km zviklala, ale zde jsem byl v šoku a přiznám se, že jsem dost dlouho počítači spotřeby nedůvěřoval. Teprve zkouška jízdy z plné nádrže do plné potvrdila, že se jedná o skutečnost. Na okreskách při dodržování rychlostních limitů jsem v polovičním obsazení jezdil bez problémů za 5,3 l/100 km. Nakonec se průměrná spotřeba usadila na výsledných 5,9 l/100 km. Zasáhlo do toho velké množství rychlých kilometrů, najetých po německých dálnicích, a také četná stoupání v rakouských Alpách při teplotách kolem mínus pěti. To vše při obsazení čtyřmi osobami a s plným kufrem zavazadel. Každopádně, velká chvála a moc příjemné překvapení.  

Pravdou ovšem je, že se jedná o agregát o objemu 1,5 l a vůz má pohon pouze přední nápravy a manuální převodovku.

Stojí za to si tento čtyřválcový vznětový agregát představit trochu podrobněji. Objem válců je 1499 ccm, výkon 88 kW při 3600 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 270 N.m. od  1500 otáček za minutu. Rozvod ventilů SOHC se dvěma ventily na válec.

Přímé vstřikování nafty se společným tlakovým potrubím, přeplňování turbodmychadlem. Oxidační katalyzátor s vodou chlazenou recirkulací výfukových plynů (EGR) a částicovým filtrem.

Díky výkonu motoru činí maximální rychlost 173 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhnete za 10,9 s. Pohotovostní hmotnost vozu: 1591 kg.

Pokud nebudete jezdit až na okraj naloženi, budete vzhledem k agilitě agregátu a průběhu točivého momentu docela spokojeni. Jasně, není to žádný dravec a ve velkém či táhlém stoupání mu trochu dochází dech, ale berme na zřetel, že jde o SUV primárně určené k běžnému rodinnému provozu.

Pohon pouze jedné nápravy

Stále nějak nemohu pochopit, že se esúvéčka nabízejí i s pohonem jedné nápravy. Ford Kuga, poplatná módě, se také takto nesmyslně nabízí. Jasně, výsledkem je menší hmotnost, jednoduší konstrukce, ale podle mého názoru se ztrácí pravý smysl SUV.

Při běžné jízdě nebyl samozřejmě žádný problém a vůz hlavně v zatáčkách dokazoval, že Ford podvozky umí, ovšem když Evropu přepadly sněhové kalamity a chudáci silničáři měli sami co dělat, aby se udrželi na silnici, tak jsem pohon všech kol hodně postrádal.

Kolikrát jsem marně šátral po tlačítku deaktivace protiprokluzu. Musel jsem do menu palubního počítače, a tam teprve elektroniku vypnout.  Podle vyjádření zástupců firmy Ford se ani do budoucna změna neplánuje. Takže tlačítko je a bude vyhrazeno pouze sportovním modelům RS či Modelu Mustang.

Už jsem to naznačoval, i když je tato Kuga určena k rodinnému použití, rozhodně se rychlé jízdy v zatáčkách bát nemusíte.  Podvozek vedl skvěle stopu a zajišťoval jistotu ovládání, ale současně zachoval velkou míru komfortu. A to platí i při zdolávání rozbitých silnic. Pouze po zdolání hluboké příčné nerovnosti se ozve bouchnutí od zadní nápravy, ale nemající vliv na jízdní stabilitu

Resumé

Současná Kuga je pěkné auto, které si oblíbenost u motoristů rozhodně zaslouží.

Nabízí nejen pohlednou karosérii, vymykající se uniformitě dnešních SUV, ale také dostatek prostoru jak pro posádku, tak jejich zavazadla.

Na druhou stranu by se nemuselo tak šetřit ledkovým osvětlením, zejména u zadních skupinových svítilen. Škoda také nemožnosti sklápění sedadel ze zavazadlového prostoru.

Dobré je, že ovládání infotainmentu se dostalo na úroveň konkurence. I když nejsem příznivcem pouze jedné poháněné nápravy u SUV, musím uznat, že na běžné silnici vše funguje dokonale.

Samotný motor o objemu 1,5 l má můj největší obdiv, nejen z hlediska úspornosti, ale také jízdního projevu. Navíc je při jízdě velmi tichý a bez vibrací.

Autor textu: Expert František

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama