Testy
Podvodník. Čtyřválcové BMW 330i
Tohle by mělo být ryzí BMW ze staré školy. Obstojí ale foukaný čtyřválec na místě šestiválce?
18.6.2017, Martin Müller
BMW 330i pohání navzdory názvu dvoulitr.

Z prvotních reakcí to skoro vypadá, že si v Mnichově díky znovuvzkříšení legendárního označení 330i kopou vlastní hrob. Vždyť tohle jméno vždycky znamenalo šestiválec, a teď se za ním maskuje falešný čtyřválec! BMW 330i proto často bývá terčem ostré kritiky skalních příznivců modrobílých vrtulek. Ale chcete znát pravdu? Ono si to jméno zaslouží. Jeho motor má ten samý charakter jako vzpomínané šestiválce a jako bonus navíc ještě přidává úžasnou spotřebu benzínu.

Neustálé povyky nad aktuální nabídkou motorů mají asi takový smysl jako pláč nad rozlitým mlékem. To však není styl BMW. V Mnichově se s přísnými směrnicemi vypořádali po svém - posbírali, co se dalo a nadělili nám dost možná nejlepší přeplňovaný dvoulitr dneška. Ten v nabídce nahradil předchozí 328i - všimněte si, že BMW se ikonického označení dotklo již v minulosti, oproti dnešní situaci to ale většina skalních ještě překousla. Na papíře jsou si oba motory v nepatrný prospěch 30i velmi podobné, realita je ale hodně opačná. Nový motor je dokonce tak dobrý, že si právem vysloužil ono legendární označení, a jízda s ním přináší naprosto stejný zážitek, jako když se vezete atmosférou. Hned vysvětlím, proč.

Není dvoulitr jako dvoulitr

Zkraje se nabízí porovnání se zmíněným předchůdcem 328i. Ten u nedávné verze rovněž disponoval zajímavými údaji o měrném výkonu na litr, kdy z dvoulitrového objemu doloval tučných 180 kW a nenápadně velké "trojce" (vždyť je stejně dlouhá a široká jako BMW 5 E39) propůjčil více než dostatečnou dynamiku. Jízda s takovým vozem byla však neuvěřitelně fádní. Ne snad ve smyslu rychlosti, motor se ale choval úplně stejně jako kterýkoliv nafoukaný dvoulitr s velkým výkonem. Tedy bezcharakterně. Ve spodních otáčkách jste se dočkali zátahu turba, který přes plochou křivku pokračoval do středních otáček, a nahoře se dělo v podstatě to samé, jen s o něco vlažnějším elánem. Rychlé a efektivní? Rozhodně. Ovšem nic, co by člověka chytlo za srdce. A to přece od BMW nechcete.

Nový úkol pro BMW zněl tedy jasně - dát světu opět ten zábavný motor, který svou dynamiku nedá úplně zadarmo, jízdu doplní o lehce sportovního ducha a navíc bude klidný a úsporný při dlouhém cestování. Nebudu chodit kolem horké kaše a potvrdím, že tento cíl byl splněn. Do puntíku!

BMW 330i má totiž nejlepší dvoulitrový motor, jaký si lze představit. Precizní nastavení dvoukomorového turbodmychadla prakticky eliminovalo prodlevu při sešlápnutí plynu. Motor ale přesto miluje otáčky a jeho chuť po nich roste až s návykovou gradací. Od vlažného spodku přes syté pásmo středních otáček až po závěrečnou třetinu, kdy o jeho síle není pochyb. Upřímně netuším, jak se motorářům v BMW něco takového povedlo, kdo z vás ale jel s atmosférickou řadovou šestkou, jistě si vzpomene, jak nenuceně tyto motory nabírají tempo. No a tady je to stejné.

Papírových 350 Nm se v podstatě nedá zaznamenat a reálnou rychlost kromě bočních oken a ručičky rychloměru nic neprozradí. 330i je ale přesto bleskurychlá. Na 100 km/h s přehledem zrychlí do 6 sekund a nedostatek výkonu lze zaznamenat až za hranicí 230 km/h, kdy se již blíží elektronický omezovač. Jenže i to jsme na atmosférickém šestiválci měli tak rádi. Sáhnout si na obligátních 250 km/h totiž znamenalo jistou chvilku strpení, při němž jste si měli šanci uvědomit, jak obdivuhodně rychle jedete a jak moc vděční jste svému autu za to, že vám něco podobného umožňuje.

Za 5 litrů. Fakt

Většině majitelů tak původní 330i vydržela v garáži klidně i 10 let, a když se pak s okousanými nehty zoufale pídili po obstojném nástupci, na trhu neexistovala adekvátní náhrada. Mezi ojetinami se proto pohybuje značná spousta šestiválcových trojek s obrovskými nájezdy, které byly odkrouceny ze dvou neslučitelných a přesto pevně spjatých důvodů - lásky a zoufalství. Zachovalejší kusy z inzerce ale stále šmahem mizí, a když jste si donedávna chtěli pořídit pohodlný sedan s pohonem zadních kol, špetkou sportovního ducha a osobitým jízdním projevem, moc šancí vám nezbývalo.

Oproti původním atmosférám má ale novodobá 330i ještě jednu obrovskou výhodu. Vedle ukázkové kultivovanosti a téměř dokonalého odhlučnění je to spotřeba paliva. Už za 8 l/100 km se velice příjemně svezete, což je zhruba o třetinu nižší číslo, než jaké ukáže tankovací stojan v případě šestiválce.

A komparativní výhoda jde v případě předpisové jízdy ještě dál. Na testovací trase složené výhradně z dálnic a okresek s občasným zavítáním do příměstských částí jsem neměl problém stlačit odběr benzínu pod 5 litrů. Popravdě - na tento údaj by si atmosférický šestiválec nesáhl, ani kdybyste s ním jeli pozpátku. Nemalý podíl na tak nízké spotřebě má vedle odladěného motoru ale samozřejmě také osmistupňová převodovka, které lze vyčíst snad jen to, že motor často posílá do až nesmyslně nízkých otáček pod hranici 1100.

A navíc je to fešák!

Ve výsledku tu tedy máme auto, které se skvěle orientuje v digitální době dneška, je bezpečné (zde skutečně pocítíte každý rok vývoje), disponuje snad všemi myslitelnými konektivitami včetně připojení k internetu a vlastní aplikací v chytrých telefonech, ale při jízdě nechá na všechny zbytečnosti zapomenout.

Zastoupení BMW nám navíc vyšlo vstříc v tom smyslu, že jsme do ruky dostali čistokrevnou zadokolku s tučnými eMkovými brzdami a v nádherném laku Yas Marina Blue. Perfektně jezdící celek tak vynikl ještě výrazněji. Inovovaná trojka má nesmírně komunikativní podvozek, jehož projev ještě zesiluje perfektní pozice za volantem a tuhá karoserie. Auto je ale zároveň dostatečně pohodlné, a pokud se zdálo, že civilním verzím (snad kromě vrcholné 340i) chybí ještě stále pověstná třešnička v podobě úžasného motoru, tak nyní jsou na špičce dortu rovnou dvě. Nové auto je totiž právoplatně hodno v garážích fanoušků nahradit stařičká provedení 330i generací E46 a E90, nebo klidně i stát po jejich boku. A že mu chybí zvuk? Rozhodně nechybí. Pokud ale milujete hlasité tóny, dají se snadno řešit.

BMW 330i se tak opětovně přiblížilo ideálu sportovně zaměřené střední třídy a skalním fanouškům nezbyde nic jiného, než se buď svézt, nebo jeho existenci i přes suchý jazyk spolkout. Jde o skvělé auto.