Testy
Němců už se nebojí. Vyzkoušeli jsme nový Peugeot 308
Model 308 je pro Francouze klíčový. Od roku 2014 sjelo z výrobní linky skoro 800 000 kousků, což je parádní číslo. Po třech letech na trhu ale přišel čas na facelift a my jsme se s omlazenou třistaosmičkou svezli po senzačních alpských silničkách.
7.7.2017, Ondřej Kubík
Peugeot 308 po faceliftu výrazně prokoukl.

Peugeot 308 nasbíral za tři roky existence mraky ocenění především za svůj design. Pověstná francouzská designérská škola mu dokázala dát na hatchback docela zajímavé tvary. Jen se na nej podívejte a musíte uznat, že seseknutí zádi je elegantnější a ne tak ostré jako například u Golfu. Svými oblými linkami sice trochu připomíná ocumlaný bonbón, ale na zákazníky to zjevně funguje.

Ostřejší výraz a víc sebevědomí

Facelift přichází s ostřejšími rysy, a to zejména v přední části. Na první pohled je možná přehlédnete, ale když postavíte obě aute vedle sebe, tak je rozdíl velmi dobře partný. Nová 308 má výraznější tvarování nárazníku s většími otvory v rozích, ostřejší prolisy v kapotě a o dost větší masku s velkým logem Peugeotu. Ve vyšších výbavách jsou samozřejmostí full LED světlomety. Automobilka chtěla ostřejšími rysy přidat třistaosmičce sebevědomí a dynamiku, což se myslím docela dobře povedlo. Auto má rozhodně osobitější výraz, než tomu bylo před faceliftem.

Uvnitř zůstává na první pohled vše při starém. Je tu pořád malý volant, který se svou velikostí zdánlivě hodí spíš k Playstationu než do auta, a kaplička přístrojů je poněkud netradičně umístěna nad volantem. Menší volant je ale vlastně docela zábavná věc. Řízení s ním sice musí být víc naposilované a tím vám ubírá cit, ale zároveň dává pocit větší dominance nad autem.

Novinkou je displej infotainmentu s dotykovým ovládáním všech systémů auta. Peugeot dlouhodobě minimalizuje počet analogových tlačítek na střední části palubní desky a jde destou dotykového ovládání na centrálním displeji. Nová 308 jich má jen 5. Je to bezpochyby elegantní, ale na některé úkony zbytečně zdlouhavé a rušivé. Displej ale má dobrou kvalitu zobrazení a reaguje velmi rychle. Samozřejmostí je funkce Mirror Screen zrcadlící displej vašeho smartphonu, která umožňuje ovládat hlasovými pokyny telefon i během jízdy.

Nové technologie už i pro 308

Klíčovou novinkou faceliftované 308 jsou ale nejnovější bezpečnostní systémy, které známe z nové generace SUV modelů Peugeotu. Ty v 308 doposud chyběly. Je tu systém hlídání bezpečné vzdálenosti a nouzového automatického brždění, který detekuje auta s SPZ (do 140 km/h) a chodce (do 60 km/h), kteří se ocitnou v silnici. Zvířata, cyklisty ani motorkáře ovšem systém nepozná. Peugeot 308 je dále vybaven systémem aktivního varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, sledováním pozornosti řidiče, hlídáním mrtvého úhlu, rozpoznáváním dopravního značení, automatickým přepínáním světel, automatickým parkováním a samozřejmě adaptivním tempomatem, který v případě automatické převodovky dokáže vůz úplně zastavit.

Chytrá je například funkce předjetí, kdy po indikaci směrovky umožní tempomat větší přiblížení k předjížděnému vozidlu a jeho předjetí nastavenou rychlostí. Tolik stručně k výčtu novinek. Ale co jízda? Za volantem jsme měli možnost vyzkoušet zbrusu novou osmistupňovou automatickou převodovku v silnější verzi GT a také menší nafťák 1,5 BlueHDI o výkonu 130 koní.

Pohodlné GT

V nejsilnější verzi GT je motor 2,0 BlueHDI o výkonu 180 koní spřažený s nově vyvinutou automatickou převodovkou s osmi stupni. Peugeot na ní pracoval společně s japonským výrobcem Aisin, který podobné skříně dodává například do BMW. Kvůli emisním hodnotám drží při klidné jízdě převodovka otáčky motoru mezi 1500 a 2000, což je o trochu více než byste na dvoulitr čekali. V praxi ale řadí velmi rychle a hladce. Rychlosti jsou dobře odstupňované a dvěma kvalty navíc je úspornější i ve vyšších rychlostech. Celková úspora paliva oproti staršímu šestikvaltu je podle automobilky až 7 %.

Trochu nedomyšleným detailem jsou páčky na manuální řazení na sloupku řízení. Při tomto umítění musí být pádla dostatečně dlouhá, abyste na ně dosáhli i při vytočeném volantu v zatáčce. Jenže v 308 jsou z nějakého neznámého důvodu vysoká jen asi 5 centimetrů a v zatáčce se jimi opravdu řadit nedá. Tohle je přesně ten moment, kdy vás přílišný důraz na design začne štvát.

Lepší než Volkswagen?

Jinak ale GT jede proti Golfu GTD nebo Méganu GT příjemně osobitě. Je měkčí než oba konkurenti a nabízí takovou tu typicky vláčnou naftovou rychlost. S malým volantem a relativně měkkým podvozkem musíte řídit opravdu plynule a přemýšlet trochu dopředu. Při klidné jízdě motor nabízí dobrou rezervu výkonu k předjíždění. Při svižnějším tempu zase 308 zdatně maskuje težký motor v přídi. V nastavení 308 GT každopádně nejsou ani stopy po agresivitě Méganu. Je jen o velmi malý kousek tužší než obyčejná 308 a rozhodně si nehraje na ostré auto.

Auto si můžete přepnout i do sportovního módu, kdy má ostřejší reakce na plyn, ale to vás brzdy přestane bavit. Proč? Jednoduše kvůli příliš hlasitému „sportovnímu“ zvuku motoru z reproduktorů, při kterém máte pocit, že vám těsně za zadním nárazníkem jede závodní Corvette. Je to opravdu velmi nepřirozené. Hledáte-li ovšem komfortní svižný diesel na každodenní ježdění, je 308 asi tou nejlepší volbou. Golf GTD je rychlejší, ale tužší, a Renault je pomalejší a ještě tvrdší než Volkswagen.

Zbrusu nová patnáctka

Krátce jsme se také projeli s novým motorem 1,5 BlueHDI s manuální převodovkou. Stejně jako převodovka byl tento naprosto nový čtyřválcový motor od základu vyvinut digitálně a především s ohledem na budoucí normu Euro 6c. Vývoj této nové poháněcí soustavy si od skupiny PSA vyžádal téměř 200 nových patentů. Systém snižování emisí je nyní kompaktnější, nádrž AdBlue je blízko té palivové a například geometrie spalovací komory je inspirována řešením závodního speciálu 908 z Le Mans. Výsledkem je vyšší výkon a nižší emise než u předchůdce 1,6 BlueHDI, který měl 120 koní.

Za jízdy motor působí příjemně benzínovým dojmem. Má jen velmi nízké vybrace a nízkou hmotností na přední nápravě dává třistaosmičce příjemnou obratnost. Na klidnou jízdu je výkon více než dostačující.

Obě auta potvrzují, že Peugeot facelift důležitého modelu rozhodně nepodcenil. Atraktivnější vzhled doplnil náloží aktuálních bezpečnostních a asistenčních systémů. Navrch přidal několik technologických inovací v podobě nových motorů a osmistupňového automatu, což je dobře, protože k osobitému pojetí teď dostanete v 308 i nejmodernější technologie, které jí doposud chyběly.