Testy
Kterak Jaguary hltaly Red Bull. Palba na okruhu!
Novinky modelového roku 2018 představil Jaguar na závodním okruhu Red Bull Ring v rakouském Zeltwegu. Patří to k dobrým zvykům, vyzkoušet sportovní automobily na okruhu, tam se totiž jejich přednosti využijí nejlépe. A Jaguar to dělá často...
19.9.2017
Jaguar - palba na okruhu

Jaguar jede

            Pod taktovkou Forda bohužel Jaguar živořil, ale pod indickým managementem se mu daří stále lépe. Není to tím, že hrdí Indové po získání britského klenotu chtějí opravdu ukázat bývalým kolonizátorům, co vlastně dokážou? Ať je to jak chce, dokázali hodně, ani nechci srovnávat s jinou značkou z bývalého portfolia Forda, které dnes vládnou čínští soudruzi! Vrátil se sportovní vůz v podobě Jaguaru F-Type, rozšířilo portfolio sedanů a přibyly SUV, motory jsou nyní všechny vlastní konstrukce Jaguar, a zůstávají nejen čtyřválce, ale i šestiválce a osmiválce! Střídá se přeplňování turbodmychadly i kompresorem, ale ani ta elektromobilita nechybí...

            Na okruhu jsme prohnali modernizované sedany XE (menší) a XF (větší), sportovní F-Type jsme okusili jak na okruhu, tak mezi chytrými kužely ve slalomu, které světelnými signály určují proměnnou dráhu, a nakonec vyzkoušeli SUV F-PACE na polygonu skrápěném vodou. Red Bull Ring se trochu zkrátil proti původnímu A1-Ringu, na kterém jsem kdysi jel svůj druhý zahraniční závod, ale nadále zůstává jedním z nejrychlejších evropských okruhů! Na konci cílové rovinky šly i sedany XE přes 200 km/h...

                      

Modely 2018

Nejvýkonnější zážehové šestiválce se sjednotily na 380 koní (280 kW), ty byly k dispozici ve většině vozů na okruhu. Technologie Jaguar Configurable Dynamics je nyní dostupná i u sedanů, takže řidič může měnit odezvu motoru, rychlost řazení i účinek posilovače řízení. Sportovní nastavení zvyšuje požitek z jízdy, zvláště v kombinaci s přitvrzením podvozku Adaptive Dynamics. Dostáváte tak několik vozů v jednom, a když vás omrzí sportovat, můžete jít do normálního režimu a vychutnávat si plavnou jízdu krajinou. Můžete také vypínat stabilizační systém, pro zkušeného řidiče nebyl ani rozdíl na zaplavené dráze s uvedením vozu do umělého smyku tak velký. Podvozek je prostě vynikající. A abychom věděli, kam až lze jít, svezli nás tovární jezdci v osmiválcích F-Type SVR pěkně na hranici adheze. Pětilitrový motor SVR dává 575 koní (423 kW).

 

Nechybí čtyřválec...

            Downsizing je povinností i pro Jaguar, chce-li splnit emisní předpisy! Nový zážehový čtyřválec JLR Ingenium, unikátní použitím elektrohydraulického systému plynule proměnného zdvihu sacích ventilů, dává z dvoulitrového objemu běžně 200 nebo 250 koní, tedy 147 a 184 kW, ale nejnovější verze dosáhla mety 300 koní (221 kW). Hned se objevila nejen ve sportovním F-Type, ale i v základní řadě XE, XF a F-PACE. O tom, že cesta Jaguaru je správná, svědčí vzrůstající odbyt. Loni to bylo 148 730 vozů, tedy o 77 procent více než předloni!

Autor textu: Tom Hyan

Autor foto: Tom Hyan a Jaguar

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama